Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 18 feb 2019 21:40

Chassismontage van de bullbar is bepaald....ongeveer. Eerste beugeltje op maat gemaakt, geboord, en heel voorzichtig met een hamertje de bullbar in de gaatjes geklopt. Past precies.
Bumpermontage zit al in het hoofd. Idee is om nog 2 of 4 stukjes te buigen, die ook in de beugel te steken en omhoog te laten lopen tot aan de bovenkant bumper. Daar dan vast aan een plateautje voor 2 schijnwerpers.

Gas en zuurstof was al afgesloten. Geen zin meer om alles weer aan te sluiten vanavond.
To be continued.
IMG_4200.JPG

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Mud monkey » 19 feb 2019 21:14

Mooi stukie werk Patrick :clap:

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Dirk Weijnen » 19 feb 2019 21:56

Ziet er goed uit.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Garry » 20 feb 2019 09:49

Goud is ook niet lelijk [emoji12]mooi werk [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

😎😁

Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 20 feb 2019 14:11

Garry schreef: 20 feb 2019 09:49 Goud is ook niet lelijk [emoji12]mooi werk [emoji106]
Klopt. ;) Ik ga het ook niet spuiten verder.

Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 21 feb 2019 09:49

Gisteren nog wat onderdelen erbij gemaakt. Het wordt nu te zwaar naar mijn zin. Daarom besloten om het met alu te gaan maken. De spullen om alu te gaan solderen zijn besteld.

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Gijs » 21 feb 2019 11:14

Patrick schreef:Gisteren nog wat onderdelen erbij gemaakt. Het wordt nu te zwaar naar mijn zin. Daarom besloten om het met alu te gaan maken. De spullen om alu te gaan solderen zijn besteld.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen t.a.v. Het aluminium solderen. Ik neem aan dat jij soldeerstiften met fluxmiddel, een RVS-borstel en een gasbrander besteld hebt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Gijs » 21 feb 2019 11:15

Patrick schreef:Gisteren nog wat onderdelen erbij gemaakt. Het wordt nu te zwaar naar mijn zin. Daarom besloten om het met alu te gaan maken. De spullen om alu te gaan solderen zijn besteld.
En trouwens, jij maakt toch alles van kunststof (lees : jij print toch alles in de 3D-printer? Dat is dan toch lichter dan aluminium?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gijs

Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 21 feb 2019 11:39

Gijs schreef: 21 feb 2019 11:14 Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen t.a.v. Het aluminium solderen. Ik neem aan dat jij soldeerstiften met fluxmiddel, een RVS-borstel en een gasbrander besteld hebt?
Ja van Durafix. Volgens mij hetzelfde als wat jij gebruikt hebt. Brander gebruik ik gewoon de snijbrander voor op een laag pitje.
Gijs schreef: 21 feb 2019 11:15 En trouwens, jij maakt toch alles van kunststof (lees : jij print toch alles in de 3D-printer? Dat is dan toch lichter dan aluminium?
Ja dat is altijd de eerste optie. Maar het procede van 3D printen dat bereikbaar is voor de consument is het zogenaamde FDM procede. Dit heeft een hoop voordelen (kosten, veel materiaalkeuze, etc). Er zit echter 1 nadeel aan. De sterkte.
Afhankelijk van materiaalsterkte, werktemperatuur, laagdikte, printsnelheid, luchtverplaatsing tijdens koeling heeft het eindproduct een bepaalde sterkte. Daar kom je meestal prima mee weg. Zie de servo/body mount van deze auto. Maar die is dan ook stevig uitgevoerd. De bull bar zal te fragiel worden om klappen en trekkrachten op te vangen tijdens lieren.
Vandaar een metaal. Nu zou ik ook een ontwerpje kunnen maken, en deze laten sinteren. Maar dan wordt de bull bar duurder dan mijn hele auto bij elkaar.

Hier een voorbeeldje van alu sinter printen:

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Gijs » 21 feb 2019 14:44

Patrick schreef:
Gijs schreef: 21 feb 2019 11:14 Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen t.a.v. Het aluminium solderen. Ik neem aan dat jij soldeerstiften met fluxmiddel, een RVS-borstel en een gasbrander besteld hebt?
Ja van Durafix. Volgens mij hetzelfde als wat jij gebruikt hebt. Brander gebruik ik gewoon de snijbrander voor op een laag pitje.
Gijs schreef: 21 feb 2019 11:15 En trouwens, jij maakt toch alles van kunststof (lees : jij print toch alles in de 3D-printer? Dat is dan toch lichter dan aluminium?
Ja dat is altijd de eerste optie. Maar het procede van 3D printen dat bereikbaar is voor de consument is het zogenaamde FDM procede. Dit heeft een hoop voordelen (kosten, veel materiaalkeuze, etc). Er zit echter 1 nadeel aan. De sterkte.
Afhankelijk van materiaalsterkte, werktemperatuur, laagdikte, printsnelheid, luchtverplaatsing tijdens koeling heeft het eindproduct een bepaalde sterkte. Daar kom je meestal prima mee weg. Zie de servo/body mount van deze auto. Maar die is dan ook stevig uitgevoerd. De bull bar zal te fragiel worden om klappen en trekkrachten op te vangen tijdens lieren.
Vandaar een metaal. Nu zou ik ook een ontwerpje kunnen maken, en deze laten sinteren. Maar dan wordt de bull bar duurder dan mijn hele auto bij elkaar.

Hier een voorbeeldje van alu sinter printen:
Ik zou voor sinteren kiezen .. [emoji6][emoji1787]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten