Range Rover Sport op Ex Real chassis

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 29 sep 2019 23:51

Een vriend van mij vroeg me of ik een chassis kon bouwen die onder zijn Range Rover sport zou passen en of ik dan ook de bevestiging kon maken. Onbetaald werk maar wel een uitdaging en met zoals nu hele dagen regen prima vermaak :D

Zijn wens was een beetje als deze foto, hoog op de poten maar niet dat de wielen te ver uitsteken.
Afbeelding

De body zoals ik hem ontving
Afbeelding

Na wat meten zag ik dat de wielbasis 295mm was en de breedte 200mm. Met de wielbasis kan ik wel wat mee maar de breedte is een dingetje. Goede smalle assen zijn schaars en/of heel duur. Ook met versmalde Injora assen was het nog te breed. Toen bedacht ik me dat de Ex Real wel eens zou kunnen werken. Na overleg had ik akkoord en werd voor € 172 de Ex Real bij Hobbyking besteld. (was binnen 24 uur geleverd :shock: )

Afbeelding

Een bouwverslag van de Ex Real kon ik hier niet vinden. Wel wat negatieve commentaar op de site van Hobbyking dat de schroeven dol draaien. Dat probleem ligt niet zo zeer bij de schroeven maar wel aan het materiaal, dat is echt enorm taai. Koolstof versterkt kunststof waar je zelf draad in moet tappen met de schroef. Wat ik heb gedaan is eerst een stukje van mijn 2mm hex geslepen zodat deze weer scherp is en ieder gat/schroef behandeld met het bijgeleverde vet. De blaren staan in mijn handen maar geen schroef is dol gedraaid :mrgreen:

Eerst maar eens het chassis. Nog geen idee hoe de achterkant gaat worden ivm het verlengen maar gewoon de tekening volgen.
Afbeelding
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 00:01

Na het chassis kwam de transmissie. Geen slip koppeling wat ik persoonlijk wel wenselijk vind maar wel twee versnellingen. Het is even puzzelen maar alles past perfect en ik had geen onderdelen over. Het hoofdtandwiel is de enige van kunststof, de rest is van metaal en van goede kwaliteit.

Afbeelding

Afbeelding

De complete transmissie

Afbeelding

Een 35t motor zit trouwens bij de kit
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 00:12

De vooras in aanbouw. Echt wat een k*t ding om te bouwen. Het resultaat is prachtig maar de bouwtekeningen zijn zo onduidelijk. Hoe kan je van iets eenvoudigs iets enorm gecompliceerd maken? Nou zo dus!

Afbeelding

Maar het werkt, heel goed zelfs met best veel instelmogelijkheden en wat nog het beste is; pin tot pin 160mm. Lekker smal dus :D

Dit kost je dus gewoon een hele avond :?

Afbeelding

De achteras ging gelukkig een stuk sneller, noem het maar ervaring :mrgreen:
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 00:22

Na tig uur had ik een chassis met assen. Echt prachtig chassis maar iedere schroef is een gevecht. Potje met vet zie je op de achtergrond. Gebruik het op iedere schroef!

Afbeelding

Het chassis wordt trouwens met onderdelen voor een 275 wielbasis geleverd maar Ali heeft mooie kunststof bussen te koop voor weinig en deze kan je mooi voor de links gebruiken. Met bussen op mijn gewenste 295mm WB.

Afbeelding

Ow en ik heb altijd Lego of Duplo in de buurt. Ideaal als tijdelijke chassis of body steun.
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 00:30

De schokbrekers zijn van echt goede kwaliteit. Dat kunnen ze wel bij 3Racing. Groot volume en soepel. 75mm lijkt klein maar perfect voor een scaler.

Afbeelding
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Garry » 30 sep 2019 03:48

Zo Gj, goed bezig weer[emoji1320],
Een heel mooi verslag tot nu toe.
Ik ga volgen ben wel benieuwd hoor [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

😎😁

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 10:40

Garry schreef: 30 sep 2019 03:48 Zo Gj, goed bezig weer[emoji1320],
Een heel mooi verslag tot nu toe.
Ik ga volgen ben wel benieuwd hoor [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk
Ik ben al weer klaar, hahaha. Dat ik achteraf toch even een verslag schrijf is voor jullie vermaak :mrgreen: Ook vond ik het bijzonder genoeg om te delen want zo'n new Bright body is wel erg mooi en het Ex Real chassis is gewoon, ehhh een taaie hap. (niets ten nadele van het chassis, dat is prachtig maar die schroeven en complexe vooras :x )
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 10:56

De body bestaat grofweg uit een boven en onder deel. Het onderste deel heb ik nu over het chassis gestoken. Met Duplo blokken ga ik de hoogte uitvogelen, de wielbasis is op 295mm perfect.

Afbeelding

Duplo geinstalleerd, met bank/verzekerings/nep pasjes kan ik de hoogte finetunen (die pasjes zijn ongeveer een millimeter dik, perfect)

Afbeelding

Nu alles perfect op hoogte staat wordt het tijd om te meten hoe, waar en hoe groot de body steunen moeten zijn. Dit is altijd wel een uitdaging. Na een globale schets van de maten Tinkercad aangezwengeld en iets lomps gaan tekenen. Mijn skils zijn echt niet goed maar met Tinkercad kan ik wel uit de voeten.

Hier de achterste body mount. deze past tussen de chassis balken en de gaten voor de schroeven zijn op 2,5mm getekend. De schroeven kunnen er zo in worden gedraaid, tappen niet nodig.

Afbeelding

Hier de voorste mount op zijn plek, ook tussen de rails.

Afbeelding
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 11:02

En het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn taak zit er op. De eigenaar komt hem binnenkort ophalen om hem verder af te bouwen. De elektronica, accubak, achterste aandrijf as en testen mag hij zelf doen. Jammer om hem te zien gaan, vind het echt een hele mooie ;)
Printjunkie :mrgreen:

Subonno
Donateur
Berichten: 516
Lid geworden op: 03 dec 2018 23:54
Locatie: Hilversum
Participant x 7
Gegeven waarderingen: 148 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Re: Range Rover Sport op Ex Real chassis

Bericht door Subonno » 30 sep 2019 11:40

Cool gedaan!! hij schreeuwt om scale looks zoals de MF serie van Tamiya. Met die differentieel bollen zal dat haast niet gaan.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten