Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 06 jun 2020 17:09

Afbeelding

Een verslag van een bijna geheel 3D geprinte truck. Het project dat bij mij al een zeer lange tijd loopt en waarschijnlijk nog wel de nodige uurtjes gaat kosten.

Preproloog.
Na een paar winterseizoenen een beginners cursus 3D tekenen intern de VaarGroeP Flevoland gevolgd te hebben had ik nog steeds geen toepassing voor mijn opgedane kennis. Tot het moment dat de cursus leider, Frans van der Linden, zijn 3D geprinte Calypso (de boot van Jacques Cousteau en zijn onderzoeksteam) toonde. Heb je dat allemaal zelf getekend Frans? Nee joh, dit is een aangepast model zo als ik die op www.thingiverse.com heb gevonden, was het antwoord dat ik kreeg. Na het bestuderen van thingiverse, was ik om. Ik zag heel veel toepassingen / mogelijkheden op zowel scheepsmodelbouw als crawler/scaler gebied. Midden december 2018 werd er dan ook een Ender 3 printer besteld. Het feest kan beginnen dacht ik. . . .

Ondertussen begonnen bij mij ook weer de Dakar kriebels te komen zo aan het einde van het jaar. Héé, had ik niet een prachtige Kamaz op thingiverse gezien? Het besluit om deze truck te gaan bouwen was dan ook rap genomen. Printen, plakken, schroeven en rijden? Nee, zo simpel ging het dus even niet. Meer hier over kun je lezen bij “het model”, maar eerst even de echte truck voorstellen.

De 43509 Kamaz!

Afbeelding

In 2016 introduceerde het KAMAZ-master sports team een rally truck met een neus en kreeg type nummer, 43509. Zouden ze met deze truck een nog fellere concurrentie strijd aan kunnen gaan met de Nederlandse teams? Tot op heden is hij nog niet, in de Dakar, aan de start verschenen. In de Silkway rally presteert hij goed! Tijdens de rally verslagen van 2020 is reeds gespeculeerd dat de 43509 in 2021 aan de start van de Dakar zou verschijnen. Graag zou ik hem in de strijd met IVECO en MAZ zien.

Zomaar even een paar basis specificaties van deze 4x4 aangedreven truck.

Lengte : 6900 cm.
Hoogte : 3050 cm.
Breedte : 2550 cm.
Spoorbreedte : 2155 cm.
Wielbasis : 4300 cm.
Gewicht zonder brandstof : 8900 kg.
Beladen 10200 kg.
Motor : Caterpillar C13 (6 cill) / Gyrtech 12.5 rally
Vermogen : 980 pk bij 2200 rpm
Banden : Michelin xzl 14R20
Schokdempers : van het Nederlandse REIGER

Dan nog enige foto’s en video’s ter ondersteuning van mijn keuze om te beginnen aan de bouw van mijn Kamaz.

Afbeelding

Afbeelding

Van vrachtwagen merken en hun modellen heb ik niet echt kaas gegeten. Dus ik dacht middels de 43509 met een pure Kamaz te maken te hebben. Mijn verbazing was dan ook echt groot toen ik een foto zag, waarop iemand van Mercedes en Kamaz elkaar de hand schudden, staande voor een 43509. Een deal was gesloten. . . .Ik hoefde dan ook niet lang te zoeken voordat ik foto’s vond van de Mercedes Zetros. Vandaar ook de verwijzing in de titel van dit verslag. Eveneens een geweldig mooie vrachtwagen trouwens.

Afbeelding

De beloofde video’s;

Kamaz Master Team - New Truck 2016 :

Ко дню команды "КАМАЗ-мастер" июль 2015 : (vanaf 4:38)

New KAMAZ MASTER Dakar Rally Raid truck with hood :

Niet zomaar een stofwolk :


1000HP 10-Ton Kamaz Dakar Truck Going Sideways Up The Goodwood Hill | 12.5 Liter Diesel V8
2.609.060 weergaven•20 jul. 2019 :

КАМАЗ против ЛАМБОРГИНИ!!! Эдуард Николаев и Мэд Майк :

Ben jij ook zo’n iemand die zich aan de langzaam optrekkende truck’s ergert? :

Внешний обзор капотного гоночного грузовика КАМАЗ-43509 :

NEW KAMAZ CAB TRUCK 2016 - FIRST TEST DRIVE ON DESERT AT SILK WAY RALLY 2016 :




Tot zover eerst maar even, het verhaal is voorlopig nog niet ten einde!
Laatst gewijzigd door Jaap op 25 jun 2020 15:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Jaap voor dit bericht (totaal 5):
daniel (06 jun 2020 17:52) • wesley (06 jun 2020 18:59) • Gert-Jan (06 jun 2020 21:38) • Patrick (07 jun 2020 17:41) • Subonno (12 jun 2020 21:41)
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2353
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 72 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Garry » 06 jun 2020 17:26

Gaaf project Jaap [emoji12][emoji108]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

Deze gebruikers waarderen Garry voor dit bericht:
Gert-Jan (06 jun 2020 21:38)
😎😁

Gebruikersavatar
wesley
Donateur
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 jun 2019 20:45
Locatie: loon op zand
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 274 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door wesley » 06 jun 2020 18:59

deze ga veder volgen mooi project
http://www.speedway-tilburg.nl
traxxas trx-4
iveco dakar truck
MST CFX Suzuki Jimny

Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Rctecto » 06 jun 2020 19:33

De inleiding is alvast goed. Ben benieuwd naar het vervolg!
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Gebruikersavatar
Cool Deer
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 okt 2019 12:55
Locatie: Breda
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Cool Deer » 06 jun 2020 19:42

Goeie intro, laat de rest maar door komen. Is inderdaad een hele gave truck.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

No mud no fun :dance:

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 525 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door coopertje » 11 jun 2020 12:55

Ben benieuwd naar de build. Welke software gebuik je voor het bewerken van de STL files? In mijn ervaring zijn de complexere modellen vaak niet zonder correcties te printen...

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 11 jun 2020 15:40

Allemaal bedankt alvast voor jullie reacties.
Coopertje, ik ben geen cad wizzard hoor! De laatste tijd gebruik ik hoofdzakelijk Tinkercad en Meshmixer. Maar daar kom je al heel ver mee.
Laatst gewijzigd door Jaap op 11 jun 2020 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 11 jun 2020 15:46

Omdat het toch regende maar weer een klein stukje tekst geschreven;


Het model.
We gaan een stukje kleiner, schaal 1:12,3 om precies te zijn. Het model gaat een wielbasis krijgen van 350 mm.

Keuze’s en beslissingen.
Na een zeer geslaagde eerste testprint (jawel, het hondje) met de Ender 3, wordt het tijd om alles in gereedheid te brengen om met het bouwproces van mijn Kamaz te beginnen. Als eerste moet er een besluit gemaakt worden hoe en waarmee ik de Kamaz ga maken. Materiaal keuzes dus. Assen, aandrijving, elektronica, velgen / banden, tussen-bak en schokdempers komen uit de eigen voorraad of worden aangeschaft. Dit zijn zaken die ik met de beste wil ter wereld niet zelf kan maken. Dan ben je al bijna klaar zie ik jullie denken . . . Het complete chassis, de achter opbouw, vering, cabine, motorkap en nog vele andere zaken zullen geprint moeten worden. Voor die te printen onderdelen heb je filament nodig. Dit is een kunststof soort in draadvorm en je raad het al, hier heb je ook weer diverse soorten in. Ik noem slechts even de twee door mij gebruikte soorten. Het meest gangbare en soepel te verwerken is PLA. Een iets taaiere en sterkere filament-soort is PETG (van bv. de frisdrankflessen). Beide soorten heb je weer van diverse merken en in verschillende prijsklassen. Iemand die begint met 3D printen is dan ook snel het overzicht kwijt. Zo verging mij dit ook. Zelfstudie en ervaringen van vrienden en kennissen waren welkom. Uiteindelijk zullen alle belaste onderdelen in PETG geprint worden en de rest met PLA.

Afbeelding

Een volgend besluit is dat ik het model puur laat. Dus geen verf en stickers. Zo kan ik een ieder laten zien wat er mogelijk is met zo’n printer. Het één en ander houd in dat ik de kwaliteit van mijn printwerk goed in de gaten moet houden! Dit begint al bij de filament kleur keuze van de beide soorten t.o.v. de originele 43509 kleuren.

Gedurende de afgelopen periode heb ik mijzelf, drie 3D tekenprogramma’s eigen “moeten” maken. Hierbij is www.tinkercad.com zeer handig en favoriete geworden.
Om een 3D bestand (*.stl) te kunnen printen download of teken je zo’n bestand. Vervolgens wordt dit bestand middels een slicer programma print gereed gemaakt. Als slicer maak ik gebruik van Cura. Vanaf het moment dat ik mijn printer aanschafte tot op heden zijn hiervan vier verschillende versies geïnstalleerd op mijn computer, allemaal met hun diverse instellingen. Als laatste zijn er op de printer zelf nog de nodige instellingen mogelijk. Dus printen, plakken, schroeven en rijden zal de nodige tijd kosten. Als “leergeld’ zullen er vast wel één tot twee rollen van een kilo printdraad door gedraaid worden voordat er buikbare prints op de werkbank liggen.

Zoals eerder aangegeven gebruik ik als basis de bestanden zoals ik die op https://www.thingiverse.com/thing:2945415 (chassis) en https://www.thingiverse.com/thing:3138349 (de achter opbouw) heb gevonden. Deze thingiverse bestanden zijn kosteloos te downloaden. Via https://cults3d.com/en/3d-model/various/mrpaulm kun je de laatste bestanden (cabine en motorkap) tegen een redelijke bedrag downloaden. Ontwerper en tekenaar van dit model is Paul Mironov (mrpaulm) en ere die ere toekomt, het zijn gewoon geweldig mooie, doordachte en goed gedetailleerde bestanden.

Chassis.
Het chassis is de basis van elke auto. Zo ook hier en wordt als eerste geprint. Gezien de verwachte belasting gebruik ik hiervoor PETG. In tegenstelling tot de gebruikelijke liggers van een ladderchassis vormen vijf robuuste frames de basis van dit chassis. In deze bouwfase worden ook meteen andere onderdelen als heuse bladveren, inclusief de complete ophanging hiervoor geprint.

Afbeelding

Hierna volgen de bumper en de ophangpunten voor zowel de achterste als de voorste schokdempers. Om alles te monteren is er gebruik gemaakt van diverse lengtes M2 inbusboutjes en M2 borgmoeren.

Afbeelding

Afbeelding

De boorgaten had ik al reeds mee geprint! Oja, zorg dat je hiervan voorraad hebt. Honderd stuks zijn zo op, maar niet genoeg! Wachten op de postbode duurt dan lang . . . Het eindresultaat is een zeer stevig geheel geworden dat het nodige kan hebben. Let op, het woord lijm is tot nu toe nog niet geschreven!

Het chassis in een paar regels tekst. Maar wat een leerproces heb ik hier gehad! Wat VAUDT kon gaan ging dan ook fout en voordat je de juiste instellingen /resultaten te pakken hebt, duurt even. Ik heb het hier over dat prints die bijna klaar zijn spontaan loslaten van het printbed. Warping oftewel kromtrekken van prints gedurende het printproces. Stringing, hele bosjes dunne draden die je eigenlijk niet wil zien of verwijderen. Problemen in de onderlinge hechting van de diverse printlagen. Problemen met het support. Bij sommige prints heb je ondersteuning nodig daar je eenvoudig niet zomaar in de lucht kunt printen.

Afbeelding

Je print dan ook meteen een ondersteunende laag mee die later weer verwijderd zal moeten worden. Maar wat als die niet los wil laten of niet helemaal op de juiste plaats zit? . . .Iedereen die begint met 3D printen zal vroeg of laat tegen dit soort zake aan lopen. Vragen, lezen, experimenteren, zuchten en YouTube zijn hierin je beste vrienden. De eerder genoemde twee rollen “leergeld” zijn dan ook ruim gehaald.


Het is wel kikken hoor, als je het resultaat van je eigen gemaakt chassis uiteindelijk voor je op de werkbank hebt staan.

Afbeelding

Het chassis bekijkend realiseer ik mij trouwens dat ik zelf ook de leverancier ben van de reservedelen en de nodige aanpassingen kan doen.



Voorlopig weer even genoeg geschreven. Tot een volgende keer.
Laatst gewijzigd door Jaap op 25 jun 2020 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Jaap voor dit bericht (totaal 3):
MarcoB (11 jun 2020 19:30) • Patrick (11 jun 2020 21:32) • coopertje (12 jun 2020 11:52)
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door johanv » 12 jun 2020 09:08

Gaaf project! Ik volg!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 525 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door coopertje » 12 jun 2020 11:52

Bedankt voor de software namen. Ik heb recent ook Meshmixer gebruikt om een paar gedownloade onderdelen op te poetsen, ze zijn nog niet perfect maar in ieder geval bruikbaar. Je geprinte onderdelen zien er erg goed, complimenten! Het is niet makkelijk om alle instellingen goed te krijgen, een aardig leer en probeer traject. Weet niet of het hier thuis hoort, maar heb je in Cura de Adaptive print settings al eens gebruikt? Die gaat automatisch waar het kan laagdiktes van voorbeeld 0.2mm gebruiken en waar detail nodig is terug naar bijvoorbeeld 0.02mm laagdikte. Ik heb een paar velgen geprint en de printtijd is van ruim 9 uur terug gegaan naar 2.5 uur!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rain06 en 57 gasten