Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Patrick
Donateur
Berichten: 2024
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 286 keren
Ontvangen waarderingen: 255 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Patrick » 12 jun 2020 15:11

Jaap schreef: 11 jun 2020 15:46
Afbeelding
Gaaf project Jaap.

Om een betere hechting op het bed te krijgen, zou je eens kunnen kijken naar het schoonmaken met echte aceton (niet dat bio spul). Isopropanol doet het lang niet zo goed. Aceton...ik heb er inmiddels al 8 liter van staan.

Het materiaal van het bed scheelt ook een hoop. PEI, wat ik gebruik op de Prusa, hecht voor PETG altijd goed, ook met Isopropanol. Voor PLA gebruik ik enkel wat aceton.
PEI sheets kun je los kopen, en krijg je geen spijt van. Nooit meer rommelen met haarlak, pritstift of andere middelen.

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 25 jun 2020 16:29

Patrick, bedankt voor je tips en advies. Tegenwoordig print ik op een originele glasplaat voor de Ender 3 en ik moet zeggen dat gaat prima! Voor een goede hechting op het bed is de uitlijning van het printbed zeer belangrijk. Daar naast maak ik gebruik van 3DLAC (https://www.3dlac.com). Het printbed wordt opgewarmd tot 55 graden en de geprinte objecten laten pas los zodra het bed en het object zijn afgekoeld. Gewoon super spul! Zo heeft een ieder zijn eigen truc denk ik.

Dan nog een tip voor tablet gebruikers (Android). Ik heb hierop de app FAST STL VIEWER geïnstalleerd staan. Gedownloade 3d bestanden kun je hiermee aan alle zijden prachtig mee bekijken. Sterker nog, je kunt ook in objecten kruipen (b.v. een cabine).

Even een stukje achteras van de Kamaz.

Afbeelding

Over Kamaz gesproken, terug naar het bouwverslag. . . .
Laatst gewijzigd door Jaap op 25 jun 2020 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 25 jun 2020 16:32

Nadat het chassis gemonteerd is wordt het tijd voor de volgende stap in het bouwproces. De laatst gebruikte foto over het chassis verraad al een klein beetje waar ik deze keer over wil gaan schrijven.

Bouwplank.
Voordat ik verder ga met de bouw besluit ik om, net als bij mijn modelschepen, een stevige bouwplank te maken. Misschien overdreven, maar het geeft mij een stevige basis om hier vanaf te werken. Op een 600 x 200 x 20 mm plank worden twee 500 mm lange aluminium hoeklijnen (40 x 40 x3 mm) vastgezet. De hoeklijnen worden in de breedte zover uit elkaar gezet dat de hexen van de assen er net tussen passen. Waar de voorste as op het profiel komt, worden kleine uitsparingen in het aluminium gevijld. Zo blijft het geheel ook in de lengterichting van de truck staan.

Afbeelding

Vanaf deze basis kan er nu haaks gemeten, gemonteerd en uitgelijnd worden terwijl alles zo van de plank gepakt kan worden.

Assen.
Een set SCX10-1 assen worden uit de grijpvoorraad gerecycled om onder de Kamaz gezet te worden. Na het broodnodige (achterstallige) onderhoud aan de assen, worden als eerste de onderste montage punten voor de schokdempers en links gepast.

Afbeelding

Het blijkt dat de originele bevestigingspunten voor SCX10-links op de assen in de weg zitten. Wegslijpen? Aan me nooit niet, die assen blijven heel! De dremel gaat in de geprinte montage punten en de Kamaz-links worden deels smaller geslepen. Met alle montage punten en Kamaz-links passend gemonteerd kan er verder gebouwd worden.

Afbeelding

Vering en dempers.
Jawel, de Kamaz heeft zowel schokdempers als bladveren! Deze veerpakketten bestaan uit sets van drie losse bladen. Of deze geprinte bladen sterk genoeg zullen zijn moet nog gaan blijken. Middels twee tyraps wordt een bladen set op het schokdemper montagepunt van de as bevestigd.

Afbeelding

Hierna volgen de dempers. Even vlot een paar dempers monteren dacht ik. VAUDT! De kogels van de SCX10 dempers zijn te breed om tussen zowel de bovenste als onderste bevestigingspunten te passen. Nadat de flenzen van de kunststof kogels zijn weggeslepen kunnen de dempers geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de eerste proefpassing onder het chassis blijkt dat de SCX10 dempers gewoon 20 mm te lang zijn! De enige oplossing voor mij is om een set 70 mm dempers te laten invliegen van uit China! Nog even de kogels wisselen en het zit perfect! Achteraf had ik eigenlijk roze dempers moeten bestellen (Reiger kleuren).

Afbeelding

Afbeelding

Links.
De ontwerper heeft voor het model slechts één set links per as bedacht. Naar mijn mening is dit niet genoeg! Hoewel de beide assen gemonteerd zitten middels de eerder genoemde (geprinte) links, bladveren en schokdempers is het geheel niet stevig / stabiel genoeg. Tijd voor de Jaap links dus.

Afbeelding

Ik gebruik hiervoor traxxas rodends nr 5347, 4 mm draadeind en 6 mm aluminiumbuis. Even provisorisch twee rodends monteren en daarna globaal de lengte van het benodigde draadeind bepalen. Zodra deze basis link op lengte is afgesteld wordt de lengte tussen de beide rodends opgemeten en overgezet op de aluminium buis. Eén rodend losdraaien en de buis kan er op geschoven worden. De rodends weer vast draaien en je hebt een zo goed als massieve link!

Bij de achteras ging dit vrij vlot. De links kunnen eenvoudig vastgezet worden tussen het chassis en de buisjes op de as waarop je eventueel een servo-mount kan plaatsen.

Afbeelding

De vooras koste een stuk meer moeite en was daarmee ook weer een leerproces voor mij. Omdat later de stuurservo op de vooras gemonteerd zal gaan worden, kunnen de eerder genoemde pijpjes niet gebruikt worden. Een andere optie is om een (Axial) vierlink mount te gebruiken. Omdat ik deze niet extra op voorraad heb wordt er één van het internet gedownload om te kunnen printen. Wat ik ook probeerde er bleven losse delen aan de geprinte mount zitten. En dan heb ik het nog niet eens over de giga spleet die consequent geprint werd.

Afbeelding

Een fout in de download? Nee hoor! Het enige bestand op internet was gewoon niet goed! Uiteindelijk heb ik de oplossing om het bestand te repareren gevonden in het programma Meshmixer.

Afbeelding
let op de blauwe lijnen, daar zitten de fouten!

Afbeelding

Nu er eindelijk een goed exemplaar is kan deze versmald gemonteerd worden. De voorste links zijn nu ook zo geplaatst.

Afbeelding

Nu de beide assen naar mijn idee stabieler onder het chassis zitten kunnen ook de achterste spatborden reeds gemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding


De 43509 Kamaz groeit langzaam maar zeker! Tot een volgende keer!
Laatst gewijzigd door Jaap op 25 jun 2020 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Jaap voor dit bericht (totaal 3):
Syl (25 jun 2020 20:13) • Gert-Jan (25 jun 2020 22:43) • Rctecto (26 jun 2020 07:58)
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Garry » 25 jun 2020 16:53

Super gaaf Jaap,
Heel leuk om te zien stap voor stap[emoji108]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

😎😁

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 25 jun 2020 17:04

Er komen nog genoeg Garry. Bijna een kleine avond vierdaagse :lol: .
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Garry » 25 jun 2020 17:22

Ik heb er zin in hoor.
Kom maar op met de verslagen [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

😎😁

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 525 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door coopertje » 25 jun 2020 17:44

Mooi hoor, chassis schiet al aardig op 👍

Gebruikersavatar
wesley
Donateur
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 jun 2019 20:45
Locatie: loon op zand
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 272 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door wesley » 25 jun 2020 18:41

ziet er weer goed uit
http://www.speedway-tilburg.nl
traxxas trx-4
iveco dakar truck
MST CFX Suzuki Jimny

Syl
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:15
Locatie: Zwolle
Participant x 4
Gegeven waarderingen: 37 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Syl » 25 jun 2020 20:13

Wauw Jaap, dat is echt een mooi chassis tot dusver..

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 06 jul 2020 13:01

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Tijd voor weer een update :!:
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten