Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Mijn Kamaz 43509 Dakar looks (Mercedes Zetros).

Bericht door Jaap » 06 jul 2020 13:11

Nu het basis-chassis zover klaar is en de spatborden erop zitten kan ik mij even bezig gaan houden met de wielen terwijl achter mij, de Ender 3 alweer bezig is.

Banden en velgen.
Hoewel ik het bestand van de “orginele“ velgen heb zullen deze niet geprint gaan worden.

Afbeelding
Drie redens hiervoor;
* De banden zullen dan op de velgen verlijmd moeten gaan worden.
* Het zwaarte punt, gezien wat er allemaal nog boven op het chassis komt. . . .Geprint wegen de velgen slechts 20 gram.
* Stel je voor dat zo’n geprinte / verlijmde velg kapot gereden wordt. Wat een gepeuter!
Dus dan maar op zoek naar een geschikte look a like’s.
Het zijn de donkergrijze 1.9 Austar AX-618BK velgen geworden die per stuk 110 gram wegen. Voor een betere wegligging zijn de velgen, met veertien gewichtjes per velg, nog eens uitgebalanceerd door www.autobedrijfpesie.nl.

Afbeelding

Afbeelding
Nog even op moment zetten . . .

Gelukkig had ik nog een setje all season banden in het magazijn liggen. De Super Swampers lagen nog op een model te wachten. Na een uurtje sleutelen heeft Sjaak, mijn chef werkplaats, 1 kilo aan wielen onder het chassis zitten.

Afbeelding

Afbeelding


Achterkant.
Op voorhand heeft de ontwerper reeds rekening gehouden met de maximale afmetingen van het printbed t.o.v. de te printen objecten. Zo worden als eerste de twee zeer stevige hoofdframe ’s geprint.

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel het niet de juiste kleur is vind ik het contrast rood / blauw wel gaaf. Voor deze laadruimte zijn trouwens meer rode accenten gepland.
Het dak en zijpanelen zijn uit diverse, apart te printen delen, opgebouwd. Bijvoorbeeld voor één zijpaneel heb je acht andere delen nodig die daarna onderling verlijmd worden. Het eindresultaat vindt ik persoonlijk net even iets minder geslaagd maar gezien de kennis en ervaring met 3D printen op dat moment is het even niet anders. Tegenwoordig zou ik het geheel oppakken in een CAD programma om alvast diverse delen digitaal voor het printen aan elkaar te zetten.

De spoiler die geheel achterop geplaatst gaat worden zou middels vier 5 x 20 mm staafjes zwevend verlijmd moeten worden met het dak. Omdat ik geen vertrouwen in deze bevestigings methode heb worden er een paar andere steunen ontworpen zodat de spoiler stevig vastgeschroefd kan worden.

Afbeelding

Hoewel alle hoofdcomponenten voor de gehele achterkant van de truck geassembleerd dan wel geprint zijn ga ik even niet verder met dit gedeelte van de Kamaz. De onderdelen zouden namelijk alleen maar in de weg zitten bij alle andere nog uit te voeren werkzaamheden.

Afbeelding



Tot zover eerst maar weer even.
Deze gebruikers waarderen Jaap voor dit bericht (totaal 2):
Rctecto (07 jul 2020 10:22) • Rubenb (09 jul 2020 12:07)
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten