Tamiya not so high lift hilux

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Oswald
Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2018 21:06
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Tamiya not so high lift hilux

Bericht door Oswald » 06 jul 2020 23:24

Hoi allemaal, ik ben al een tijdje (slapend) lid van deze groep. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het bouwen van een Tamiya high lift Hilux. In eerste instantie netjes volgens het boekje in elkaar geschroefd. Erg leuk om te doen, lekker beetje rommelen met schroefjes en moertjes, ik wordt er helemaal blij van. Ik ben zelf werktuigbouwer van achtergrond, dus eigenlijk maak ik van mijn werk zo een beetje mijn hobby :) .
IMG_6042.JPG
IMG_6045.JPG
Nadat de Hilux in elkaar zat en ik een tweedehands radio van Marktplaats had gehaald heb ik er ook even mee gereden. De body een kleur geven was ik nog niet aan toe gekomen. Ik was echter meteen al niet zo gecharmeerd van de looks van de auto. Hoog op de wielen en natuurlijk die dikke buik eronder met de 3 speed bak. Dat moest anders.
Na het internet afgestruind te hebben en de verschillende oplossingen van anderen bekeken, heb ik besloten om het ding om te gaan bouwen. De eerste stap was het omhoogtrekken van de versnellingsbak en de motor te flippen naar de voorzijde. Dit doen veel anderen ook met de high lift. Voordeel is dat de bodemvrijheid enorm toeneemt, er komt ca 25 mm bij. Nadeel is natuurlijk dat het zwaartepunt niet bepaald laag ligt. Dat de motor een heel stuk omlaag komt helpt daarbij natuurlijk wel weer. Daarnaast andere wielen en bumpers uit China laten komen en met wat duw en trekwerk erop gemonteerd.
IMG_9836.JPG
Na die stap is het hele project een hele tijd letterlijk op de plank gegaan. En toen kwam Corona.
Nadat mijn kinderen ongeveer elke dag vroegen wanneer ik die auto nou eens zou afmaken, lees: vooral schilderen, het zaakje weer van de plek getrokken. Het schilderen is er nog steeds niet van gekomen, maar ik ben wel druk met het chassis aan de gang gegaan. Eigenlijk zonder plan, maar wel met als doel de wagen zo laag mogelijk te krijgen, waarbij de bodemvrijheid maximaal moest blijven. Het is ook een verhaal van: van het een, kwam het ander.
Het eerste wat ik gedaan heb is de spacers onder de bladveren verwijderd. Daarnaast de bladveren hoger tegen het chassis gemonteerd, waarbij de voorste schakels van voor naar achteren zijn verwisseld. Bij inveren verplaatsen nu de wielen allemaal naar achteren. Daarna heb ik de versnellingsbak nog zover mogelijk gekanteld om de voorste bevestigingspunten, daardoor kwam de laagste deel nog eens een stuk omhoog. Door het verlagen moest de stuurservo anders geplaatst, de hefboom die standaard erop zit zat in de weg. Die hele hefboom toestand zorgt overigens ook voor een behoorlijke speling in de hele constructie wat het rijgedrag uiteraard niet beter maakt. Dus met veel passen en meten de servo tegen de zijkant van de chassisbalken gemonteerd en de stuurstang tussen de bladveren door geweven. Dat alles resulteerde in het onderstaande plaatje.
IMG_9841.JPG
Inmiddels paste het kunststof middendeel waar de body ook op rust niet meer fatsoenlijk om de versnellingsbak heen. Dus maar besloten om een nieuwe te maken. Op mijn werk was een werkplaats met alle soorten machines beschikbaar en kon ik ook makkelijk beunen (was, want inmiddels verhuisd naar nieuw pand waarbij die werkplaats helaas grotendeels naar een andere vestiging is gegaan). Dus met wat scrap aluminium plaat een nieuw onderdeel gemaakt. Daarnaast met alu staf nieuwe rock sliders (hoe noem je dat in NL eigenlijk, rotsschuivers???).
IMG_9920.JPG
Na deze stappen was ik echter niet tevreden over de voorbumper. Met de lier erop stak deze enorm ver naar voren wat de aanloophoek geen goed deed. Na lang nadenken hoe dat op te lossen, je wil niet meteen de gekochte spullen weer aan de kant gooien, toch besloten om het helemaal anders te gaan doen. Ik heb met wat alu profielen van de Karwei een nieuwe bumper gemaakt, en met steunen aan het chassis bevestigd. De bumper is nog niet af, en zit nog niet vast aan elkaar. Het idee is om de delen met 2 componenten metaal lijm aan elkaar vast te maken. Daarmee vul je dan ook alle spleten en kun je die daarna weer glad schuren.
IMG_0153.JPG
Ik kreeg de smaak een beetje te pakken en heb meteen de achterbumper ook hoger en aan de achterkant van de body ipv eronder gemonteerd met wat alu plaatwerk delen. En vervolgens besloten dat er ook spatborden op moeten, wederom met wat beunen op het werk in alu plaatwerk uitgevoerd. Het chassis ziet er nu zo uit.
IMG_0022.JPG
Ondertussen was de eetkamertafel als strijdperk niet meer te handhaven. Dus de schuur maar eens uitgemest en een werkbankje gemaakt, compleet met bankschroef. Heel handig, altijd al willen doen maar uitstellen is makkelijk.... Inmiddels had ik al een paar keer gereden met de Hilux, dat ging naar mijn mening best aardig, maar het ding heeft zelfs met niet geblokkeerde difs een enorme draaicirkel. De stuurhoek vergroten met de assen van de Hi lift is niet echt een optie. Maar blijkbaar hadden ze bij Tamiya daar ook al aan gedacht want ze hebben het ding af fabriek uitgerust met twee sturende assen. Dus eenvoudig de constructie van de vooras 180° gedraaid op de achteras gekopieerd en tadaa, vierwielsturing, en een draaicirkel van ruim minder dan 1 meter. Wel een andere zender moeten kopen want de eerste had niet voldoende kanalen. Dat is de Flyski gt5 geworden, want die heeft ook die handige crawlfunctie die mooi bij vierwielsturing past. En ook een bec, de ingebouwde bec van de esc trok de twee 25 kg servos niet helemaal lekker. De schakelservo heeft een betere plek gekregen en na de bak een keer geserviced te hebben schakelt het weer naar behoren. Rijden gaat goed, met de schakelbak is de standaard motor sterk zat om het ding met slippende banden tegen hellingen op te trekken en in de hoogste versnelling gaat ie voor mij hard zat.
Om de articulatie van de vering te verbeteren heb ik wat geëxperimenteerd met rubbers tussen de bladveren en de assen.
Het scheelt best wat (zeker half duploblok) doordat de bladveren nu makkelijker kunnen meebewegen met de hoek van de assen. Het rubber werkt als een kleine spacer. Ook in eerste instantie de veren uit de schokdempers gehaald en alleen de kleinste bladveer laten zitten om de vering zo slap mogelijk te krijgen. Nadat ik wat gereden had de veren toch weer in de schokdempers gezet, dat scheelde net een beetje hoogte waardoor het aanlopen van de wielen was verholpen.
IMG_0157.JPG
Langzamerhand ben ik de aandacht aan het verleggen naar de body. Deze wordt inmiddels met magneten vastgehouden, met behulp van wat alu delen zit dit muurvast op het chassis. Ik weet eigenlijk niet of dat echt handig is, misschien is bij een botsing een beetje meebewegen wel beter... Langzaamaan wordt het tijd om wat met spuitbussen te gaan doen, ik heb de basis kleur al liggen, maar zoek nog een tweede kleur erbij. Eerst wil ik daarvoor een demontabele spuitcabine met afzuiging maken in de schuur. De afzuiging hangt er al, de oude ventilatiebox uit ons huis, die zou genoeg capaciteit moeten hebben. Nog iets van een filter erbij bedenken en wat slangen.
Je kunt merken dat het virus zich aardig van mij eigen heeft gemaakt, en dan heb ik het niet over Corona. Naast mijn andere hobby's blijft er weinig tijd over, dus zal allemaal wel niet heel snel gaan maar ben wel van plan dit af te bouwen, en nieuwe projecten zijn zich ook al aan het vormen in mijn hoofd. Nog even een foto van de laatste stand van zaken van de bumper.
IMG_01852.jpg
De bedoeling is dat er een servolier achter komt te zitten, de onderdelen liggen er al klaar voor. Ik zit ook nog te wachten op een zending uit China met wat delen voor een interieur. Dat zal grotendeels zelf gebouwd gaan worden, daarbij eens een keer met styreen aan de slag, ook iets nieuws voor mij. Ondertussen geniet ik van de bouwverslagen van jullie allemaal, gaaf om te zien, veel Hiluxjes de laatste tijd trouwens, goede smaak hoor :D.
Deze gebruikers waarderen Oswald voor dit bericht (totaal 2):
MarcoB (07 jul 2020 19:14) • Gert-Jan (07 jul 2020 23:32)

Bart
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jun 2020 17:34
Locatie: Bladel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Tamiya not so high lift hilux

Bericht door Bart » 06 jul 2020 23:51

Een mooi begin! En inderdaad, het knutselen aan RC's is heerlijk!

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1186
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 521 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Tamiya not so high lift hilux

Bericht door coopertje » 07 jul 2020 08:00

Goed bezig! Hij staat mooi op zijn wielen nu en geen betere ontspanning dan je hersens kraken om oplossingen te vinden om je doelstelling te bereiken. Wat je zegt, behoorlijk verslavend

Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Re: Tamiya not so high lift hilux

Bericht door Rctecto » 07 jul 2020 10:10

Lekker bezig. De hoge plaatsing van de body door Tamiya heb ik ook nooit zo begrepen. Dit staat een stuk beter!
Bumper gaat ook moor worden.
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Tamiya not so high lift hilux

Bericht door Gert-Jan » 07 jul 2020 23:32

Mag graag zien dat je rekent in Duplo :mrgreen:

Goede build, wist niet dat dat mogelijk was met deze tamiya.
Printjunkie :mrgreen:

Oswald
Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2018 21:06
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Tamiya not so high lift hilux

Bericht door Oswald » 16 jul 2020 22:57

Een update, de winch zit erin en doet 't. Koste veel tijd, heel veel vijlwerk, maar het werkt prima.
IMG_0255.JPG
Heb voor nu even timmertouw gebruikt, was een tip van iemand op dit forum geloof ik. De winch is gemaakt met een Chinese servo, waar de potmetertruc mee is uitgehaald. Werkt prima, de winch is niet heel snel maar wel sterk genoeg om het hele gewicht van de auto op te tillen. En door de twee plaatjes die strak om de spoel heen zitten kan de draad niet van de spoel raken.
IMG_0266.JPG
IMG_0254.JPG
IMG_0277.JPG
Verder zit er een beschermplaat onder, op de foto nog nieuw.
IMG_0258.JPG
IMG_0268.JPG
De bumper is met de 2 comp lijm vastgezet. Dit werkt prima, de tijd gaat leren hoe stevig dit is.
IMG_0256.JPG
Als laatste nog wat foto's van de Hilux in het wild (mijn achtertuin ;)).
IMG_0269.JPG
IMG_0270.JPG
IMG_0276.JPG
Deze gebruikers waarderen Oswald voor dit bericht:
Gert-Jan (16 jul 2020 23:08)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten