TRX 4 unimog 3d print project

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door riny » 05 okt 2020 17:30

Goedemiddag hier een aantal dagen over gedacht of ik hier wel of geen bouwverslag van ging maken. Nou als je dit aan het lezen bent heb je waarschijnlijk het antwoord.

Tijdje terug wou ik een hard body kopen en daar op verder gaan maar toen bedacht ik gewoon een 3dprinter te kopen en hem zelf te gaan printen en bewerken.
ik zit nu op het punt dat de Cabin geprint is samen met de gril deuren motorkap, en de cabin staat onder tussen in de spuit plamuur om glad te maken.

hieronder vast een aantal fotos van het proces tot nu toe ik zal hier zoveel mogelijk het bouwverslag bij werken.

de eerste foto is waar ik mijn idee uit heb gehaald de overige fotos zijn van hoe het proces zicht verloopt. de laatste foto is van de cabin die nu staat te drogen van de spuit plamuur om daarna geschuurd te worden en wederom in de spuit plamuur gezet te worden net zo lang tot ik tevreden ben over het resultaat.

verder ben ik van plan om de bak achterop zo te maken dat ik daar makelijk mijn lipo onzichtbaar in kan stoppen zonder de boddy lost te hoeven maken.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door riny » 06 okt 2020 20:03

Vandaag maar weer even me zinnen gezet op de unimog cabine. Plamuren met spray plamuur ging goed tot de motorkap deze wou niet echt uit harden. leek net klei te blijven. dit er maar voor zichter met een mesje en een doek verwijderd overige delen even laten uit harden. daarna met 2k plamuur de motor kap gedaan met gewenst resultaat nu nog een keer schuren en dan is de cabine klaar dan kunnen de deuren en overige zaken gedaan worden.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door Garry » 06 okt 2020 20:05

Ziet er goed uit [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

Deze gebruikers waarderen Garry voor dit bericht:
riny (06 okt 2020 20:06)
😎😁

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door riny » 08 okt 2020 13:30

zo vandaag maar weer even handjes uit de mouwen gedaan laatste beetje schuurwerk gedaan ontvet en daarna eerste laag verf gespoten om zo te kunnen zien waar ik nog wat zaken moet plamuren om het geheel mooi strak te krijgen. nu de lak mooi uitharden om vervolgens weer alles te gaan schuren schuren en plamuren schuren.



Afbeelding Afbeelding Afbeelding

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door riny » 08 okt 2020 22:17

Zo vandaag toch meer gedaan dan de planning was. toen het spuitwerk (eerste laag primer) klaar was de spatborden geplamuurd. daarna ben ik verder gegaan met het kijken hoe ik de body het beste passend kan maken. Dit kwam er op neer dat de plastic zij stukken van de trx af moesten. Helaas zit daar wel standaard je receiver box en je 2speed servo en niet te vergeten je esc. Voor de 2 speed servo had ik op thingiverse snel wat gevonden om deze direcht op het chasis te krijgen. Daarna nog even door gezocht voor de reciver. Hier ook een mooie print voor kunnen vinden. na het printen van het eerste onderdeel halve auto uit elkaar om de servo mount eraf te schroeven en de nieuwe terug erop te schroeven (gelijk gebruik gemaakt om oud zand van de gearbox te ontdoen. alles terug in elkaar gesleuteld en onder tussen draait de printer weer om steun voor de front receiver box te printen. Hieronder weer een paar kiekjes

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1186
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 521 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door coopertje » 09 okt 2020 22:38

Body ziet er al aardig strak uit! Geeft toch wel veel voldoening om je eigen body te printen en de sky is de limit qua mogelijkheden:D
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
riny (12 okt 2020 00:51)

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door riny » 30 aug 2021 20:59

Na een lange tijd niks gedaan te hebben wegens omstandigheden wil ik komende periode verder gaan met deze print. Zojuist weer 1kg pla besteld..

Wat staat er op mijn lijstje om af te gaan maken.

- onderkant van de kabine printen
- Deuren monteren en strak maken zoals de kabine
- Bak printen en passend maken.
- Ovirge kleine parts in orde maken.

Daarna het geheel passend gaan maken op de TRX-4 chasis.

al met al nog veel werk maar het heeft allenmaal geen haast.

keep you posted

Gebruikersavatar
Steef
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2021 16:26
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door Steef » 31 aug 2021 10:37

Gaaf! Ik ben ook van plan een Unimog te bouwen t.z.t. Gaaf crawler model.

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door riny » 31 aug 2021 14:24

Steef schreef: 31 aug 2021 10:37 Gaaf! Ik ben ook van plan een Unimog te bouwen t.z.t. Gaaf crawler model.
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad super gaaf om mee bezig te zien en heb zelf een 3d printer. De cabine printen was wel een hell of a job. dit heeft een aantal redenen.

1 onkunde pas nieuw met 3d printen
2 Print duurt dikke 2 dagen en er kan dus van alles fout gaan.

Achteraf gezien was het niet de meeste slimme zet om dit maar gelijk te printen na 3 kleine printjes na aanschaf van de printer. Maar de voldoending was wel dubbel zo groot nadat de print na 3 a 4 keer fout gaan goed lukte.

Mocht je vragen hebben over hoe je dit kan aanpakken ik ben geen expert maar heb wel enorm veel geleerd tijdens dit project kwa printen.

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1186
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 521 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: TRX 4 unimog 3d print project

Bericht door coopertje » 31 aug 2021 17:58

Niks mis mee om gelijk het diepe in te gaan. Als je een doel hebt dan heb je vaak ook de motivatie om iets te leren en door te zetten. Ik spilts de body, als het kan, op in stukjes van bij voorkeur niet meer 24h printen. Als er dan iets mis gaat is het te overzien. Lukt niet altijd, heb nu momenteel een print lopen van 70 uur :D

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flipje, willem en 56 gasten