Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door Cesco » 30 jul 2021 22:42

Ben stiekem toch wat meer gas op deze build aan het geven als bedoeld. Maar heb nu vakantie en kan even door.
Ok, de Fusion motor is er weer uit en de Holmes Hobbies motor er weer in. Bij het uitwegen had ik de voorkant van de body niet in zijn bodyclip gedaan en nu wel... :oops: :? De Fusion is een 540L motor en net te lang voor deze body. En drukt tegen de motorkap en voorkomt dat de body voor in de Loops Models clip geklikt kan worden. Dan maar brushed en gewichtsverdeling nog beter uitkienen.

De A.L.T. foams waren ook binnen, dus de standaard foams vervangen door de A.L.T.s. Even wat schroefwerk, maar resultaat is er naar. De A.L.T. foams zijn niet alleen veel steviger t.o.v. de RC4WD foams (die het zwaar hebben onder gewicht met de body erop). Maar en dat was verrassend. Ze maken de diameter van de band (en dus het wiel) 2mm meer en ook de breedte/dikte van de band is nu 1.5mm breder. Vullen deze RC4WD Mickey Thompson Baja MTZ banden dus veel meer. Band oogt ook op de zijwangen iets ronder en in geheel is het dus een minder dun ogende band nu. Waar ik best blij mee ben.

Ik had ook gemerkt dat de plastic MST schokdempers het zwaar hadden. Ze waren al flink gaan lekken (van alleen op de plank staan met wielen van de grond af) en zelfs met de zwaarste veren zakte de boel best door. En afstellen met een ring (coilover principe) is toch fijner, preciezer en sneller als preload ringen. Dus een setje MST upgrade schokdempers besteld. Type TC70. Deze kwamen vandaag binnen, dus meteen uit elkaar gehaald. Komen met 3 sets veren en de zwaarste veertype adviseert MST bij een hardbody. Green slime behandeling gegeven aan de afsluitringen in de schokdempers tegen lekken, met olie afgevuld en zwaarste veren erop gemonteerd. Daarna de standaard plastic schokdempers verwijderd en de TC70 set erop. Waarbij 70 staat voor 70mm lang.

Kortom, weer een stap verder. Volgende stap, de elektronica volledig installeren.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Kylian (04 mar 2023 12:06) • Daan (04 mar 2023 12:16) • Nick (04 mar 2023 12:24)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door Cesco » 30 jul 2021 22:50

Nog wat bijpassende foto's.

De nieuwe schokdempers.
20210730_185604.jpg

20210730_185847.jpg
20210730_185917.jpg
20210730_221617.jpg
20210730_221623.jpg

Motor weer teruggeplaatst.
20210730_221629.jpg
De niet zo geweldige en nog nieuwe RC4WD foams. 1 scheurde in tweeën bij alleen al uit de band halen...🙄
20210730_221528.jpg
De nieuwe A.L.T. foams zijn een stuk kwalitatiever en steviger. Op de foto's hierboven zijn ze al gemonteerd.
20210730_210425.jpg
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 4):
Dirk Weijnen (31 jul 2021 21:31) • Kylian (04 mar 2023 12:06) • Daan (04 mar 2023 12:16) • Nick (04 mar 2023 12:24)

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door WillemH » 30 jul 2021 22:59

Waarschijnlijk overbodig: de dichte kant van de foam aan de buitenkant gemonteerd? Ik was bij de Redcat zo slim om dat te vergeten, vandaar :oops:
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Cesco (05 aug 2021 09:27)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door Cesco » 31 jul 2021 07:25

WillemH schreef: 30 jul 2021 22:59 Waarschijnlijk overbodig: de dichte kant van de foam aan de buitenkant gemonteerd? Ik was bij de Redcat zo slim om dat te vergeten, vandaar :oops:
...oh oh...😳🤯🤔🙄





.....schroeft de velgen weer uit elkaar....



Paar puntjes van kritiek tot nu toe over de A.L.T. foams.
- Alleen verkrijgbaar via RC-Hp.de.
- Foams worden zonder instructies geleverd (en dus monteer je ze verkeerd om).
- Waarom vermelden op hun website dat je ze niet mag vergelijken met Crazy Crawler foams. Staat bij elk type A.L.T. foams vermeld. Getuigd niet van vertrouwen in eigen product. Marketing en sales technisch een zwaktebod.
- Ze zijn heel vaak uitverkocht, ik heb al zo vaak misgegrepen en dan Crazy Crawler foams gekocht die heel goed verkrijgbaar zijn....
Heeft allemaal niets met de werking te maken, maar valt mij op. Je kan de beste foams ter wereld hebben, als ze niet of moeilijk verkrijgbaar zijn is het merk dat wel goed verkrijgbaar is de beste.

Het omwisselen is gelukkig snel geregeld.
Maar aan de verkrijgbaarheid, marketing en meeleveren van instructies mag RC-HP.de nog werken.

Over de werking heb ik verder geen twijfels. Het concept werkt.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Kylian (04 mar 2023 12:07) • Daan (04 mar 2023 12:16) • Nick (04 mar 2023 12:24)

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door WillemH » 31 jul 2021 11:19

Gelukkig, ben ik niet de enige ;)

Bij de way: "- Waarom vermelden op hun website dat je ze niet mag vergelijken met Crazy Crawler foams. " Het staat er een beetje vreemd geformuleerd maar het heeft alleen te maken met de maatvoering. Even een briefje erbij m.b.t. de juiste montage zou inderdaad eigenlijk gewoon moeten...
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Cesco (31 jul 2021 11:22)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door Cesco » 01 aug 2021 12:02

Gisteren weer wat verder gekomen. Even kijken.

Alle foams zitten nu wel goed. De banden kunnen twee kanten op gemonteerd worden qua profiel en zijkanten. Dus was kwestie van de beadlocks losmaken en omdraaien en weer vastmaken. Zo hoefde de foams niet uit de banden.

De stuurstang en panhard stang moet je in het midden wat draad vrij houden (4 en 5mm). Op het Duitse forum Rockcrawler.de stond een tip om dit met een spacer op te vullen. Zo heb je en de juiste afstand ertussen en het oogt wat netter. Plus je haalt een punt weg waar je eventueel achter kan blijven hangen. Ik heb een assortiment met zwarte aluminium spacers. Binnenkant 3mm en buitenkant is precies de juiste diameter zodat de beide stangen mooi doorlopen. Je kan ook een upgrade set kopen van MST met volledig aluminium stuurstang en panhard stang, maar dit is goedkoper en makkelijker.
Klein detail, snel en makkelijk te installeren. Dit is waar een collectie aan schroeven, ringen, spacers etcetera goed van pas komt.

Vervolgens een hele tijd zitten zoeken of er een optie is om overdrive of een underdrive te installeren. Maar helaas, er is geen optie. Voor CMX wel via installeren van een Element RC transmissie. Al vraag ik mij af of je dat moet willen, gezien de verhouding van die transmissie in het kleinere CMX chassis. Maar op het Duitse forum en in een aantal MST Facebook groepen is het gedaan. Helaas, voor de CFX en de CFX-W is er niets te doen. Tenzij je echt gaat verbouwen met een andere T-case, maar daar komt dan veel bij kijken en dat is het me niet waard. Heb alle MST offroad modellen bekeken, maar er zijn geen andere diff tandwielen die zouden kunnen passen in de CFX assen. En de aftermarket maakt ook niets. Dus we laten het voor nu zo, was een leuke optie geweest om te hebben.

Vervolgens met de elektronica bezig geweest. Achter de accu heb ik een 6 channel receiver voor mijn Flysky GT3C zender gemonteerd, samen met een lipo alarm en de Hobbywing 1080 ECU. De motordraaden heb ik zoveel mogelijk met krimpkous zwart gemaakt. Het is een klein chassis en je moet al snel e bedrading langs de frame railsen wegwerken. Door de bedrading zwart te maken heb je niet zo een kleuren spektakel zichtbaar. :mrgreen: Servo draad was net te kort, dus die verlengd en ook zwart gemaakt. Vervolgens van achter naar voor de bedrading netjes langs de frame railsen gemonteerd met tyrips. Bedrading aan de Holmes Hobbies motor gemonteerd. Daarna de receiver met de zender verbonden. ECU gecalibreerd en mijn voorkeursinstellingen erin gezet.

Vervolgens een testritje gedaan in en om huis. Alles werkt goed! Altijd fijn. Ik heb een 18T pinion op de 35T motor. Maximum snelheid is ongeveer gelijk aan een beetje doorlopen. Dus niet super snel, maar voorlopig maar zo proberen. Er kan een grotere pinion op, maar dan gaat dat weer ten koste van kracht en dat is voor een crawler belangrijker.

Zal zo nog wat foto's posten. Wat chassis betreft. Er zijn nog sliders onderweg. Maar verder is het chassis voor nu klaar. En ga ik mij op de body focussen.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Kylian (04 mar 2023 12:07) • Daan (04 mar 2023 12:16) • Nick (04 mar 2023 12:25)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door Cesco » 01 aug 2021 12:24

De stuurstang / panhard spacer aanpassing.
20210801_120826.jpg

De elektronica.
20210801_120840.jpg
20210801_120850.jpg

20210801_120856.jpg
20210801_122041.jpg
20210801_122050.jpg
20210801_122105.jpg
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Kylian (04 mar 2023 12:07) • Daan (04 mar 2023 12:16) • Nick (04 mar 2023 12:25)

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 525 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door coopertje » 01 aug 2021 21:43

Schiet lekker op zo Frank! Vraagje naar aanleiding van jou A.L.T. foams, hoe bepaal je nu de juiste maat inserts voor de banden? Is maar net hoe fexibel de insert is en dat weet je vaak van te voren niet :think:
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Cesco (05 aug 2021 09:27)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door Cesco » 01 aug 2021 22:49

Hi Jeroen. Korte vraag, lang antwoord. :mrgreen:

Bij de A.L.T. foams is het het handigste om eerst de de band die je gebruikt op te zoeken op de website van RC-HP.de. Via https://www.rc-hp.de/Drift-Reifen-Felgen .

In geval van de gebruikte banden in deze build kom je dan hier uit: https://www.rc-hp.de/RC4WD-Mickey-Thomp ... es-Z-T0058
Vervolgens staat in de tekst een rode regel / link "Tuning Reifeneinlage A.L.T. Foams". Klik daarop en je komt bij de juiste foam voor die band. In de tekst van de foam staan de specificaties. In geval van mijn build moet ik dus eigenlijk zorgen dat het totaalgewicht van mijn MST CFX Pajero minimaal 3.5kg is.

Als je een A.L.T. foam vind en je auto zit onder het gewicht moet je even contact opnemen. Ik vermoed dat ze dan iets maken naar het gewicht van jouw auto. Al staan bij de hele populaire banden zoals de TRX-4 Canyon 1.9 band wel meerdere keuze's. Je moet echter echt dan de doorlink gebruiken en in de tekst zoeken om de gewichtsklasse te weten te komen. Het is allemaal redelijk omslachtig om de juiste foam te vinden. Ook geen onbelangrijk punt. Ze zijn alleen bij RC-HP.de te koop. Nadeel is dat de voorraad vaak op is. En je zit zo wie zo met hogere verzendkosten, aangezien er geen locale shop is die ze verkoopt. Prijzen van de A.L.T. foams zijn ook duurder als de Crazy Crawler.
Für andere Gewichtsklassen bitte Anfrage an kontakt@rc-hp.de
Weten wat je RC auto weegt is zo wie zo wel handig. En dan in de specs kijken.
Neem bijvoorbeeld een gemiddelde scaler, een Traxxas TRX-4 Defender. De meegeleverde foams zijn afgestemd op zoals de auto uit de doos komt. Wij gooien er vervolgens van alles op, aan en in. Interieur, scale accessoires, messing, etcetera. En eigenlijk maken we de auto nu te zwaar voor de standaard foams. En daarom kunnen andere foams dus een voordeel zijn.

Wat ik aan Crazy Crawler foams dan weer fijn vind. Zij hebben voor elk type band vaak verschillende soorten foams die voor verschillende gewichtsklasse's zijn. Plus hierdoor kan je ook eventueel een crawler foam setup maken. Wat meestal is stuggere / hardere foams achter t.o.v. voor. Ik heb dat bijvoorbeeld in zowel mijn TRX-4 Defender en TRX-4 Bronco. Met name heuvelop verplaatst al je gewicht naar de achterkant. En kunnen de banden/foams achter het niet altijd aan. Vaak met gevolg dat je crawler / scaler achterover valt.

Juiste foam bij Crazy Crawler is snel(ler) te vinden via hun configurator: https://www.crazy-crawler.de/Reifen-Las ... figurator/
Crazy Crawler heeft de Basic, die is tot 3.5kg. Vanaf 3.5kg gebruik je de Heavy Duty. Vanaf 4.5 kg kun je naast de Heavy Duty ook kiezen voor de WP magic. De WP magic is waterproof, al moet ik eerlijk zijn dat mijn Basis en Heavy Duty foams al zoveel water hebben gezien en water heeft ze niet aangetast.
Voorbeeld TRX-4 1.9 Canyon band: https://www.crazy-crawler.de/traxxas-ca ... ail-trx-4/
Grote voordeel van Crazy Crawler is dat het heel goed verkrijgbaar is bij hun eigen website en heel veel hobby shops.
Crazy Crawler heeft veel sneller alles commerciëler opgezet. Waren ook oorspronkelijk een hobby shop, maar hebben snel de overstap gemaakt naar RC foam fabrikant. Een lijst met dealers vind je hier: https://www.crazy-crawler.de/info/haend ... tweit.html .

Voor andere merken foams zul je ook vaak op de website moeten kijken wat de specificaties zijn en met name voor welk gewicht bedoeld. Wat misschien een handige is. Als je nieuwe banden koopt voor je scaler, dan kies je vaak later pas betere foams. Op zich kan het geen kwaad om meteen naar allebei te kijken. Omdat niet elk merk dat foams fabriceert ook voor elke band foams maakt. Ik kies normaal gesproken Crazy Crawler of Proline foams. Maar moest nu uitwijken naar A.L.T. vanwege keuze band.

Hoop dat je hier wat aan hebt en het je vraag beantwoord.

Over de discussie wat de beste foam is. Dat is wat mij betreft net zo een discussie als welke settings zijn beste op je Hobbywing 1080 of welke olie gebruik je in je schokdempers. Vaak zijn er teveel factoren om goed te vergelijken. Voor mij werken de Crazy Crawlers en Proline's prima. En die zijn in Europa ook beste leverbaar en betaalbaar. De A.L.T. foams ga ik met deze build voor het eerst ervaren.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 4):
coopertje (02 aug 2021 07:45) • Kylian (04 mar 2023 12:07) • Daan (04 mar 2023 12:17) • Nick (04 mar 2023 12:25)

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 525 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Cesco's MST CFX Mitsubishi Pajero

Bericht door coopertje » 02 aug 2021 07:52

Wow, bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord Frank! Moraal van het verhaal is dus checken bij de leverancier van de foams. Wordt lastiger als je banden van een onbekend merk (ome ali bijvoorbeeld) maar dan zou je een vergelijkbare merkband erbij kunnen zoeken en het daar op baseren. Zal me er eens in gaan verdiepen.
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Cesco (05 aug 2021 09:28)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten