Bouwverslag voor een servo lier.

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 236 keren

Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door zanthrax » 27 jan 2019 23:29

Hier laat ik zien hoe ik een servo heb omgebouwd tot lier.
Dit zorgt er voor dat je een servo met flink wat kracht er achter in je crawler kunt bouwen.

Een voorbeeldje van iemand anders die hetzelfde heeft gebouwd:

Afbeelding

Een goed voorbeeld is het SCX10ii chassis, daar is precies hiervoor ruimte gemaakt achter de stuurservo.
Zelf een manier vinden om een servo lier te monteren moet bij de meeste crawlers wel lukken, desnoods achterin met een plastic antennebuis om de lierkabel naar voren te leiden.

Dit projectje bestaat uit 2 delen: een spoel die op de servo pas en de servo ombouwen zodat deze eindeloos draait.

Het wieltje links zat bij de servo die ik gebruikte, het spoeltje rechts is eigenlijk voor in een naaimachine.
Die naaimachine spoeltjes kosten maar een paar euro, je krijgt er doorgaans meerdere in een verpakking.

Afbeelding

Spoeltje vastgeschroefd op het servo wieltje, de gaatpatronen komen niet overeen maar ik heb er toch 3 schroeven in gekregen, voor de zekerheid ook nog wat lijm er tussen gedaan.

Afbeelding

Dan de servo, deze TowerPro MG946R trekt 12Kg, heeft volledig messing tandwielen, en kostte maar een tientje. Het zal wel houden en zo niet is hij snel zo door een andere servo.

Afbeelding

De ombouw, normaalgesproken draait er een potmeter mee in de servo zelf, zo weet de servo waar hij zit in z'n slag van ongeveer 180 graden. Deze potmeter gaan we onklaar maken zodat de servo eindeloos zal blijven draaien als we hem vertellen naar links of naar rechts te draaien.
Eerst de servo in het midden zetten, anders zal hij al gaan draaien als je hem spanning geeft, op zoek naar z'n midden stand.
Een servo tester is hiervoor handig, maar je kunt hem natuurlijk ook meteen op de ontvanger in je crawler aansluiten.

Afbeelding

Hier heb ik de 4 schroeven onder uit de servo gedraaid en de bovenste kap verwijderd.
De pin hier in het voorste tandwiel zal er uit moeten, deze zit in de weg als de servo moet blijven ronddraaien.

Afbeelding

De pin is verwijderd, het tandwiel heb ik uit der servo gehaald.
De volgende stap is om de potmeter vast te zetten, het om het rechthoekige stukje plastic dat uit de as komt waar het tandwiel op stond. Ik heb daar een druppeltje secondelijm op gedaan.

Afbeelding

Dit is de onderkant van het tandwiel dat op de potmeter staat, de groef in het schroefgat valt over de rechthoekige blokje plastic en draait zo de potmeter, niet wat we willen.

Afbeelding

Hier is de groef rond gemaakt met een Dremel.

Afbeelding

Deze techniek werkt op praktisch alle servos, de constructie kan wat anders zijn. Soms kun je de pin er niet uit trekken, dan zaag of slijp je hem er af, vaak zit er geen groef in het tandwiel maar een stukje plastic dat je er uit kunt drukken.
Het vastlijmen van de potmeter werkt wel altijd hetzelfde.

Daarna een dikke visdraad aan het spoeltje knopen en monteren in de auto. Hier een Vanquish VS4-10 die voorin plek heeft voor 2 servo's naast elkaar, 1 om te sturen, 1 als lier.

Afbeelding

De lijn aan de haak knopen was ook nog ff een uitdaging, uiteindelijk heb ik een knook gevonden voor vishaken die er netjes uit ziet en mooi houdt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zanthrax op 27 feb 2019 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Wouterb » 27 jan 2019 23:45

Ik liep er met deze verbouwing tegenaan dat de Servo regeling geen deadband heeft. Hij draait altijd links- of rechtsom. Heeft met de van nature nauwkeurige regeling te maken.
Als je de lier met een draaiknop op de zender wil sturen blijft ie zelden stil staan.

Ik heb de Servo regelaar eruit gesloopt en vervangen voor een China special 10A brushed ESC van €3.
Works like a charm.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Cesco » 28 jan 2019 12:20

Erg compleet verslag waarvoor dank. Dit staat nog op mijn todo list.

En een goede aanvullende tip Wouter. Begrijp ik goed dat je in feite dan alleen de motor in de servo in stand heb gehouden? Aansturing via een goedkope ESC.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Cesco » 28 jan 2019 12:39

Ik heb ook zitten denken om zoiets te maken in geval er geen ruimte is voor een externe spoel:



Als je niet zelf wil bouwen of juist wel voor iets meer budget zijn de volgende adressen handig voor onderdelen of kant en klare winches (lieren):

LockedUp RC http://www.lockeduprc.com/search.asp?ke ... ch&search=

https://store11415794.ecwid.com/WINCHES-c25656587

HeyOK https://www.freewebstore.org/heyok-perf ... 88136.aspx

RC Addict en H.O.G. (Hand of God) https://store.rcaddict.us/collections/w ... ers?page=1

Hiernaast bieden o.a. RC4WD, 3Racing, TFL en Yeah Racing kant en klare scale lieren aan, maar de oplossing die Zanthrax en Wouter aangeven is natuurlijk ideaal als je geen ruimte hebt voor een externe lier of als je een sterkere lier wilt.

Sommige gebruiken voor de oplossing van [mention]zanthrax[/mention] een servo spoel die voor RC zeilen servo's worden gebruikt. Ik kwam ook nog wat 3D print mogelijkheden tegen:

Servo winch drum for internal spool https://www.thingiverse.com/thing:1996332
SCX-10 Chassis Mount Servo/Servo Winch Mount https://pinshape.com/items/16082-3d-pri ... inch-mount
Servo winch spool https://www.thingiverse.com/thing:2948760

Arjan
Donateur
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:20
Locatie: Maurik
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Arjan » 28 jan 2019 18:33

Ik heb de mijne gebouwd met een rb35motor 18kg/cm op 12v


Regelaar der op 3s en een liertrommel gedraaid met an 1 zijde de motor en de andere zijde een legering.

Zal even foto van opzoeken.
"You can't treat a car like a human being - a car needs love" (WALTER ROHRL) 8-)

Arjan
Donateur
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:20
Locatie: Maurik
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Arjan » 28 jan 2019 18:39

Afbeelding






Kracht genoeg. 6x6 slepen geen probleem.
"You can't treat a car like a human being - a car needs love" (WALTER ROHRL) 8-)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Wouterb » 28 jan 2019 19:42

Cesco schreef: 28 jan 2019 12:39 Ik heb ook zitten denken om zoiets te maken in geval er geen ruimte is voor een externe spoel:



.....
Zo heb ik ze ook gebouwd.
Ik heb er ooit een forumdraadje van gemaakt staat me bij. Zal op de vorige versie van het forum geweest zijn.

Inmiddels heeft de lier in de Land Cruiser de geest gegeven. (Niet vreemd na 2 jaar op Freddy/Daniël-stijl door neerlands bosblubber te zijn geragd). Dus als er interesse is kan ik de revisie, met wat foto's opgeleuk, hier plaatsen.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Cesco » 28 jan 2019 23:15

Graag Wouter.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Cesco » 17 feb 2019 00:07

Zou deze lier misschien een alternatief kunnen zijn? 360 graden servo.

https://www.banggood.com/360-20KG-Water ... rehouse=CN

Hoeveel kg servo is eigenlijk nodig?

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Bouwverslag voor een servo lier.

Bericht door Cesco » 17 feb 2019 00:25

Wouterb schreef: 27 jan 2019 23:45 Ik liep er met deze verbouwing tegenaan dat de Servo regeling geen deadband heeft. Hij draait altijd links- of rechtsom. Heeft met de van nature nauwkeurige regeling te maken.
Als je de lier met een draaiknop op de zender wil sturen blijft ie zelden stil staan.

Ik heb de Servo regelaar eruit gesloopt en vervangen voor een China special 10A brushed ESC van €3.
Works like a charm.
Heb je een linkje Wouter welke ESC jij gebruikt. Ik kom nogal wat variaties tegen op 10A brushed ESC.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten