TRX4 vol in de achteruit

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

TRX4 vol in de achteruit

Bericht door Camel_Trophy » 02 mar 2021 23:00

Hi,
ik merk iets raars bij mijn TRX4-Defender en dat zie ik ook wel vaker bij Youtube-filmpjes van andere trx4-eigenaren.
Het komt regelmatig voor dat bij het achteruit willen rijden, de auto niet meteen reageert. Meestal moet ik dan het gas loslaten en opnieuw in de achteruit. Op zo'n moment zijn er twee dingen die kunnen gebeuren: OF het gaat bij half vol gas of zo in één ruk naar achteren, OF het gaat soepeltjes en langzaam in de achteruit zoals het hoort.

Vooral het ongecontroleerd snel achteruit schieten is niet handig bij crawlen natuurlijk. Zoals gezegd zie ik dat af en toe ook wel in een filmpje. Wat is er dan aan de hand? Is het een typisch trx-dingetje?

Mijn auto wordt bestuurd door een Carson zender maar met de originele Traxxaszender was me dit ook al opgevallen.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Dit gedrag heb ik niet bij het vooruit rijden. Dat gaat altijd soepel en in 1 keer.

Thx
Laatst gewijzigd door Camel_Trophy op 11 mar 2021 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door Patrick » 03 mar 2021 08:33

Heb geen ervaringen met Traxxas. Maar klinkt alsof je ESC de endpoints van je zender niet goed kent.
Heb ook weleens zoiets aan de hand gehad bij Castle Creations.
Veel ESCs kun je calibreren. Die van Traxxas wellicht ook wel.

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door coopertje » 03 mar 2021 08:46

Herken het verschijnsel, smooth achteruit rijden is vaak lastig. Ik heb het met verschillende regelaars (Traxxas en HobbyWing AXE). Rustig vertrekken vooruit gaat prima, achteruit is een beetje onvoorspelbaar. Voor mijn gevoel ligt het aan de instelling van de regeleaar, die heb ik op vooruit-rem-achteruit. Je moet voordat je achteruit gaat het gas in de middenstand hebben staan anders denkt de regelaar dat je wilt remmen. Als ik dit concequent toepas dan is het wegschiet effect bij acteruit rijden minimaal, alleen denk ik er niet altijd aan.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door Camel_Trophy » 07 mar 2021 11:29

Dankjewel voor de reacties. Het blijft vooralsnog behelpen. Zeker nadat ik een verkeerde ESC heb toegestuurd gekregen. Geen 5 maar 3 programma's. Het lijkt eerder willekeur te zijn dan dat het structureel goed of fout gaat. Inderdaad

1.) stoppen met rijden
2.) 1x in achteruit (auto rijdt niet)
3,) nogmaals in de achteruit => auto rijdt naar achteren.

Eens kijken wat ik me zoal eigen kan maken.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door coopertje » 07 mar 2021 22:34

Ik heb hier nog een losse ESC voor de TRX4 liggen. Als je een keer wil testen laat maar weten.

RC Haga
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2021 10:27
Locatie: Tilburg
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door RC Haga » 10 mar 2021 14:35

ook ik herken het probleem wat je aanhaalt, ik vraag me alleen af of het wat met een TRX-4 te maken heeft.
ik heb er ook 1, maar wat er in zit is een Holmes Hobby motor, hobbywing ESC en een Spektrum ontvanger.

Het lijkt erop dat de fijne resolutie bij het vooruit rijden (heel goed doseerbaar) bij de achteruit niet aanwezig is. Weten doe ik het niet maar als ik bewust vanuit stilstand probeer rustig achteruit te rijden, dan gaat dat echt niet zo mooi als vooruit.

Als je dan in combi met het niet helemaal goed bedienen van de zender (gas los, rem - nogmaals rem om achteruit te gaan rijden) niet goed doet, schiet de auto inderdaad achteruit in volle vaart weg.

Soms zet ik de zender op 50 of 75% voordat ik achteruit ga, het scheelt ook een beetje geloof ik.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door Camel_Trophy » 10 mar 2021 18:36

coopertje schreef: 07 mar 2021 22:34 Ik heb hier nog een losse ESC voor de TRX4 liggen. Als je een keer wil testen laat maar weten.
Ik kan de verkeerde ESC omruilen voor de xl-5hv. Ik vraag me trouwens nog steeds af waar die hv voor staat. High Voltage??

Enfin, dus eens kijken wat ik straks erbij geleerd heb als deze er in zit.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door coopertje » 10 mar 2021 22:19

RC Haga schreef: 10 mar 2021 14:35 ook ik herken het probleem wat je aanhaalt, ik vraag me alleen af of het wat met een TRX-4 te maken heeft.
ik heb er ook 1, maar wat er in zit is een Holmes Hobby motor, hobbywing ESC en een Spektrum ontvanger.

Het lijkt erop dat de fijne resolutie bij het vooruit rijden (heel goed doseerbaar) bij de achteruit niet aanwezig is. Weten doe ik het niet maar als ik bewust vanuit stilstand probeer rustig achteruit te rijden, dan gaat dat echt niet zo mooi als vooruit.

Als je dan in combi met het niet helemaal goed bedienen van de zender (gas los, rem - nogmaals rem om achteruit te gaan rijden) niet goed doet, schiet de auto inderdaad achteruit in volle vaart weg.

Soms zet ik de zender op 50 of 75% voordat ik achteruit ga, het scheelt ook een beetje geloof ik.
Zou zomaar kunnen, zo voelt het in iedergeval wel. Zal eens kijken of ik expo op de achteruit kan zetten :think:

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door coopertje » 10 mar 2021 22:20

Camel_Trophy schreef: 10 mar 2021 18:36
coopertje schreef: 07 mar 2021 22:34 Ik heb hier nog een losse ESC voor de TRX4 liggen. Als je een keer wil testen laat maar weten.
Ik kan de verkeerde ESC omruilen voor de xl-5hv. Ik vraag me trouwens nog steeds af waar die hv voor staat. High Voltage??

Enfin, dus eens kijken wat ik straks erbij geleerd heb als deze er in zit.
Ben benieuwd, succes. En HV lijkt me ook high voltage, alhoewel 3S niet niet echt high voltage is....

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: TRX4 vol in de achteruit

Bericht door Camel_Trophy » 11 mar 2021 14:16

coopertje schreef: 10 mar 2021 22:19 Zou zomaar kunnen, zo voelt het in iedergeval wel. Zal eens kijken of ik expo op de achteruit kan zetten :think:
Ik weet nog steeds niet of domme vragen bestaan, maar ik wil wel leren.... :P
Wat bedoel je met 'expo op de achteruit zetten'?

Update:
Gezocht en al wat in die richting gevonden.... :roll:

RC Expo is also known as Exponential, or simply Expo. It reduces the sensitivity near the centre of the stick where fine controls are needed (for Roll, Pitch and Yaw), while retaining the maximum rotation speed at the ends of the stick.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten