motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

ErwinM
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2021 00:51
Locatie: BILZEN
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door ErwinM » 04 jul 2021 15:16

Hoi allen,

De motor van de TRX4 wordt soms aangestuurd als ik voluit rechtst uitstuur. Oorsprokelijk leek de servo de potentiele dader, maar deze is ondertussen vervangen en het probleem blijft.
De storing is begonnen nadat de wagen een hele tijd stil heeft gestaan op een stijle helling naar beneden en met wielen rechts uitgestuurd. Echter de piloot is komen kijken naar een andere wagen en was vergeten dat en de motor en de servo op dat moment stroom blijven gebruiken. Is het mogelijk dat de ESC daardoor het loodje gelegd heeft ? Of moet ik naar de ontvanger kijken waar deze stromen naar de juiste onderdelen worden verdeeld ?

Alvast dank voor jullie tips,
Erwin
TRX4 Defender
TRX4 G500

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door zanthrax » 05 jul 2021 13:32

Ik gok dat het de ontvanger is.
Ken je iemand die ook een TRX4 heeft zodat je onderdelen uit kunt wisselen om uit te sluiten wat wel/niet werkt?
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

ErwinM
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2021 00:51
Locatie: BILZEN
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door ErwinM » 14 jul 2021 23:19

Hoi,
Dak voor de tip.
Ben de onderdelen één per één bij de G500 trx4 gaan lenen. Esc uitgewisseld, receiver uitgewisseld samen met transistor, motor uitgewisseld, de fout bleef.
Echter bij het wegnemen van de bekabeling van de verlichting was alles weer in orde.

Als er eens veel tijd is ga ik proberen een shilling rond deze kabels aan te brengen om het effect te zien, wie weet blijft het probleem weg.

Groet Erwin
TRX4 Defender
TRX4 G500

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door WillemH » 15 jul 2021 13:38

Alle electronica nog origineel Traxxas? Zo ja, die BEC levert maar 1 amp, dat is te weinig om er nog veel zaken bij aan te knopen. Mooiste is om de grootste stroomvreters (Servo's, lier, etc.) via een aparte BEC te laten lopen. Verlichting kan je via de standaard ESC voeden.
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
zanthrax (15 jul 2021 15:13)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door Wouterb » 16 jul 2021 07:42

ErwinM schreef: 14 jul 2021 23:19 Hoi,
Dak voor de tip.
Ben de onderdelen één per één bij de G500 trx4 gaan lenen. Esc uitgewisseld, receiver uitgewisseld samen met transistor, motor uitgewisseld, de fout bleef.
Echter bij het wegnemen van de bekabeling van de verlichting was alles weer in orde.

Als er eens veel tijd is ga ik proberen een shilling rond deze kabels aan te brengen om het effect te zien, wie weet blijft het probleem weg.

Groet Erwin
Heeft de verlichting set ook knipperlichten? Of wordt zowel channel 1 als 2 op de lichtregelaar aangesloten? Dan kan ook in deze regelaar een fout signaal worden gegenereerd. Welke dan netjes aan de esc (en dus motor) wordt doorgegeven.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

ErwinM
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2021 00:51
Locatie: BILZEN
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door ErwinM » 23 jul 2021 12:14

Beste,

De verlichtingset heeft inderdaad knipperlichten.
Voorlopig heb ik alles ontkoppeld, helaas ben ik nu voor enige tijd in het buitenland voor het werk, einde september gaan we weer knutselen om het probleem van de baan te krijgen met alles terug werkende.
De extra BEC plaatsen is daar een mogelijkheid.
Is er ergens een site waar de werking van de elektronica goed omschreven wordt met eventueel schema'tjes ?
Zoja kunnen we misschien met een condensatortje ergens tussen het oplossen.

Groetjes
Erwin
TRX4 Defender
TRX4 G500

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: motor in beweging bij rechtse stuurbeweging

Bericht door zanthrax » 23 jul 2021 13:04

Dan heet een Brown out capacitor of een glitch buster.
Die zet je over de + en - van de ontvanger/bec, doorgaans zitten ze ergens rond de 3000 tot 5000 μF.
Maar dat is best een shit oplossing die vroeger op nitro RC vliegtuigen wel eens gebruikt werd als je NiCad batterij de servos niet kon bijhouden.

Het klinkt alsof je een externe BEC nodig hebt. Diagrammen hiervan zijn online goed te vinden. Vergeet vooral niet om de rode draad van je ESC naar de ontvanger te onderbreken. Ik trek meestal de pin uit de stekker omdat dat makkelijk weer terug te draaien is.
105233-1335453973-7461763612b53a880c21b1c5fb63f9a2.jpg
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten