Servos brommen/tikken

Sander
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 62 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Servos brommen/tikken

Bericht door Sander » 03 dec 2017 19:21

In mijn SCX10. 2 zit een 20kg powerHD servo . Deze wil bijna niet sturen en centreren . ik heb hem onbelast dus los van de stuurstang laten draaien en hij blijft brommen/tikken . Nu komt de grap ook de andere 2 servos Savox SC-0251 beiden zijn nieuw en komen uit de verpakkingen doen precies het zelfde gedag vertonen . De anologe doen het wel gewoon zijn 1xRobbe en 1x modelcraft . Ik heb ze ook op een andere ontvanger/zender uitgeprobeerd en ook hier deden ze vreemd . Ik heb de digitale op een servotester geprobeerd en eerst het brommen/tikken en toen kreeg de tester er ook last en draaide de servos heen en weer. Ik ga er dinsdag in Kaatsheuvel naar laten kijken wat dit is vreemd

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Patrick » 03 dec 2017 20:21

Digitale servos zijn gevoeliger voor storing/ruis. Mijn ervaring is, dat je dat eenvoudig kunt verhelpen met een Elco over de plus en de min van je ontvanger.

Dit zeg maar:
Afbeelding

Je kunt het ook eenvoudig zelf maken. Dat heb ik ook gedaan. Een 2200uF of hoger 10V of 16V Elco kopen en solderen maar.
Vooral Spektrum ontvangers (die heb ik) hebben er last van. Daarna heb ik geen last meer gehad.

Wat ook helpt is je bedrading aanpassen. Je servo draden wegleggen van je ESC bv. Een beetje experimenteren.
De ESC en dan vooral de motordraden zijn enorme bronnen van storing. De PWM (Pulse Width Modulation) zorgt voor een hoog rendement bij het aansturen van je motor, maar tegelijkertijd ook voor een flinke hoeveelheid ruis.

Sander
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 62 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Sander » 03 dec 2017 20:39

Bedankt voor de tip :handgestures-thumbupleft: het is nu voor het eerst dat hij dit doet en hij heeft al genoeg gereden . Ontvangers zijn van Absima en de andere van Carson

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Patrick » 03 dec 2017 20:52

Ik had het bij mijn D90 ook ineens. 2 jaar mee gereden en ineens begon het. Ook heb ik daarvoor al sinds 2008 met Spektrum gevlogen, en ook nooit last gehad. Moet wel zeggen dat in mijn vliegtuigen echte Spektrum/Graupner ontvangers zitten en in mijn autos de goedkopere Orange (Spektrum compatible) ontvangers van Hobbyking.
Maar ja. Ik weet ook niet of de ontvanger een deel van het probleem is.

Bij mij hielp de Elco in ieder geval.

Sander
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 62 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Sander » 03 dec 2017 21:01

Het vreemde is dat ze het met een losse servotester ook zo vreemd doen .ik vraag het voor de zekerheid na bij de traxxas winkel

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Patrick » 03 dec 2017 21:56

Sander schreef: 03 dec 2017 21:01 Het vreemde is dat ze het met een losse servotester ook zo vreemd doen .ik vraag het voor de zekerheid na bij de traxxas winkel
Dat is inderdaad wel vreemd ja.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Cesco » 04 dec 2017 22:05

Kan beamen dat zo een elco helpt. Heb zelf het probleem gehad bij een Tamiya. Overigens ook met een Carson zender/ontvanger, andere servo. Met zo'n ding als hierboven op de foto opgelost. Zie het als een mini accu ertussen, een mini buffer/opslag. Voor de momenten dat je accu even teveel belast wordt. Denk aan bijvoorbeeld en vol gas en insturen en verlichting aan.

Later van zender/ontvanger gewisseld naar Flysky GT3C. Of het iets met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar met dezelfde servo had ik hem toen niet meer nodig. Ik had een vermoeden dat de receiver er iets mee te maken had.

Misschien ook een hint in de goede richting. Ik zie dat veel TRX4 eigenaren de Traxxas servo wisselen voor bovenstaande Power HD 20kg. En dan ook een BEC plaatsen omdat een digitale servo continu power nodig heeft. En meestal iets meer nodig is en er mee stopt als er te weinig geleverd wordt. In tegenstelling tot analoog die zeg maar een grotere bandbreedte heeft. De BEC zorgt dat er de juiste spanning en continu afgegeven wordt.

Als ik het verkeerd uitleg qua elco / BEC, corrigeer mij maar.

Oh, even ter uitsluiting. Het is niet heel toevallig zo dat ergens je stuuruitslag te ver is en aanloopt?
Waardoor de servo dus eigenlijk even overbelast "doorduwt", resulterend in gebrom en gezoem? Check het ook even onder belasting dus met vering ingedrukt. Dan verandert de hele stand vaak van je wielen en stuurinrichting, kan net even het verschil zijn tussen wel en niet zien met testen.

Sander
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 62 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Sander » 04 dec 2017 22:39

Ze zijn onder belasting en los getest , zoals eerder vermeld deden ze in neutraalstand op de servotester ook brommen/tikken .
Ik hoop morgen bij de teaxxaswinkel toch wat wijzer te worden .

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Wouterb » 05 dec 2017 07:27

Ben benieuwd.
Alles wat ik kan bedenken past niet in dit plaatje.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Servos brommen/tikken

Bericht door Cesco » 05 dec 2017 21:29

Mmm, nee dan kan ik ook even niet wat bedenken. Ben benieuwd wat het blijkt te zijn.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten