Hardbody spuiten

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 18 sep 2019 09:17

Ik loop er nog steeds tegenaan te hikken om de body + toebehoren en de laadbak van mijn CrossRC HC6 te spuiten.
De losse onderdelen welke aan het chassis zijn gemonteerd zijn me ook al redelijk lastig af gegaan, voornamelijk door gebrek aan een goede ruimte om dit allemaal te spuiten.
ik zit er dan ook over na te denken om dit door iemand met wat kennis van zaken te laten doen.

Maar wat is nou een reëel tarief om een hardbody te spuiten, hier heb ik absoluut geen idee van.
Ik weet dat voor een lexan body meestal zo ergens tussen de €60 - €100 gevraagd wordt excl body, maar voor een hardbody lijkt mij een compleet ander verhaal
Ik weet dat het niet goedkoop is, maar dat hoeft ook niet als het resultaat goed is.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Cesco » 18 sep 2019 11:31

De tip die ik je kan geven is volgende . Je zou het Freddy aka Joe Honcho eens kunnen vragen, die doet dat vaker. Zie ook zijn showroom: viewtopic.php?f=45&t=326

Je zou bij hem kosten en of hij beschikbaar is kunnen navragen via bijvoorbeeld een privébericht.

Verder kan ik geen inschatting geven, lexan of hardbody, ik spuit alles zelf. Ik vind de leercurve leuk.
Je zou ook eventueel eerst een oefenproject kunnen doen. Een hardbody van een Tamiya Wild Willy is voor een euro of 12 een goedkope oefendonor: https://tamico.de/Tamiya-Wild-Willy-2-K ... ie-0335177 . En verf is altijd te verwijderen, zelfs op een lexan body.

Het is meestal meer een stukje vertrouwen in jezelf hebben, juiste materialen gebruiken en de tijd er voor nemen. Zijn genoeg Youtube videos met how to's om een heel eind te kunnen komen.
Laatst gewijzigd door Cesco op 06 apr 2021 03:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Freddy
VIP
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 mei 2017 21:48
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 87 keren
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Freddy » 22 sep 2019 19:11

Ik neem op het moment wegens privé omstandigheden geen werk meer aan .
alias Joehoncho

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Gert-Jan » 22 sep 2019 20:55

Een hard body spuiten valt reuze mee Dustin.

Korte instructies voor het gebruik van spuitbussen op olie of water basis (geen Tamiya of Revell beschrijving):

Alle bramen verwijderd, eventueel waterproof schuren met een fijne korrel?

Dan eerst goed ontvetten (losmiddel van de mal verwijderen)

Hele body lichtjes in de kunstofprimer (liefst op olie / alkyt basis spuiten) (echt alleen nevelen, geen dikke laag)

Nu eventueel afplakken wat nodig is (hier gaat echt de meeste tijd in zitten)

Nu de keuze maken, ga je op olie/alkyd of op water/acryl basis spuiten? (mengen is huilen)

Na keuze verfsysteem ga je de basis kleur spuiten. Zet de te gebruiken spuitbussen eerst ff in warm water en daarna goed schudden. Wanneer je de kleur gaat aanbrengen doe dit echt laagje voor laagje. Laat je niet verleiden om in één keer dekkend te willen spuiten. Dun laagje nevelen en na ongeveer 10 a 15 minuutjes weer een dun laagje (tijd beetje temperatuur afhankelijk en houdt een cm of 30 afstand met spuiten)

Als de kleur dekkend is moet je stoppen, een dikke laag heeft geen zin. Als de verf nog pikkerig :D is kan je de eventuele afplak tape al verwijderen. Laat nu de verf minimaal een paar dagen uitharden. Vooral olie gedragen verf heeft tijd nodig om uit te harden. Na een paar dagen maar het liefst langer kan je opnieuw afplakken en eventueel een andere kleur toevoegen.

Na weer een paar dagen kan je eventueel blanke lak spuiten mocht je dat willen.

Onthoudt, acryl kan meestal over alkyd, soms niet maar andersom helemaal niet . Mocht je het niet vertrouwen altijd eerst een teststukje doen. En doe niks overhaast!

Dat is het.
Printjunkie :mrgreen:

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 23 sep 2019 08:35

[mention]Freddy[/mention] geen probleem, prive gaat natuurlijk altijd voor!

[mention]Gert-Jan[/mention] dank voor de tips, ik heb al besloten dat ik het gewoon ga proberen.
Bevalt het niet kan ik altijd nog opnieuw beginnen.
De eerste paar chassis stukken heb ik nu met Tamiya Fine Surface Primer & Tamiya TS bussen gedaan en dat is goed opgedroogd.
Maar zo'n busje TS verf gaat niet heel lang mee heb ik daar wel meteen mee gemerkt :lol:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Gert-Jan » 23 sep 2019 12:19

Met Tamiya moet het zeker lukken.

Mijn beschrijving was meer gericht op het gebruik van bouwmarkt spuitbussen :D

We zien jouw vorderingen hier vast wel verschijnen
Printjunkie :mrgreen:

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 26 sep 2019 15:24

Heeft die tamiya verf eigenlijk ook nog een blanke laag o.i.d. nodig nadat de kleur er op zit?

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Mud monkey » 26 sep 2019 21:29

Heb het bij mijn auto’s niet gedaan , het mag maar hoeft niet

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 22 sep 2020 10:45

Om toch nog even hierop door te gaan.
De hardbody is inmiddels gespoten, niet het meest strakke resultaat, maar aangezien het de CrossRC HC6 betreft vind ik dat een stuk beter staan dan een strakke zo goed als nieuwe lak laag.
De body is helemaal met Tamiya TS gespoten, ik wil kijken of ik wat weathering kan toepassen voor net dat beetje extra.
Maar, geen idee hoe/waar te beginnen en welke verf te gebruiken.
Hoe pak ik dit nu het beste aan?

Snuffel
Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2020 15:22
Locatie: Assen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Snuffel » 22 sep 2020 19:38

Wat dacht je van:

- Body inspuiten met mengsel van witte azijn en peroxide (verhouding 1:2) met een beetje zout (of natmaken op de plekken waar je dat wil toepassen)
- IJzerslijpsel pakken
- IJzerslijpsel over body uitsmeren
- Versneld drogen met haarfohn
- IJzerslijpsel verwijderen
- Body spuiten met transparante lak (mat)

Resultaat: een verroeste body.

Oh ja, tussen insmeren en versneld drogen wel even wat tijd nemen, het ijzerslijpsel zal oxideren, maar dat zie je wel als je er mee bezig bent.
Fohn is om het proces wat sneller te laten oxideren

Edit: dit is alleen voor het roest effect, andere effecten kan uiteraard ook en ieder effect heeft weer zijn eigen methode.
Trial and error is het ook een beetje, anders gewoon YouTube afstruinen, er zijn genoeg tips en trucs te vinden.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten