Zelf bouwen crawler

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door JurjenF » 15 sep 2021 13:40

Ja, die 2 versn.bak is een soort 'extraatje'. Ik heb me eens flink in de materie en denk dat ik 2 auto's ga bouwen ; 1)'show-off' Defender want daar is heel veel voor te koop (aan accessoires en hebbedingetjes) en een 2)Wrangler voor de 'dagelijkse inzet'( :lol: ) oftewel die een stootje mag hebben. Die 2e wil ik wat eenvoudiger houden, die Defender moet straks 'alles dropendran' hebben. Ja, nogal amitieus voor een starter maar het lijkt mij gaaf om het geheel zelf te bouwen. En eerdaags eens een bezoekje aan TopRC voor de nodige technische en financiele info. En dan een leuke baan waar ik eea kan uitproberen. Maar die is in de Achterhoek niet aanwezig dus....retourtje Hengelo (O) dan maar als het klaar is.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

TerpstraAJ
Donateur
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 feb 2019 20:34
Locatie: Zoetermeer
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 219 keren
Ontvangen waarderingen: 94 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door TerpstraAJ » 15 sep 2021 19:45

😁

En dat is wat dit zo leuk maakt.
Bouwen proberen verbeteren veranderen opleuken vernielen opnieuw beginnen.

Er is altijd wel wat te doen.

Ben benieuwd naar de bouwwerken 👍🏻
Auke
- Trx4 sport kit Chevy C10
- Injora scx10-2 jeep
- SCX10-2 Raw builders kit Hilux
- SCX24 Chevy C10
- TRX-4M Landrover Defender Green

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door Cesco » 15 sep 2021 21:54

Ik zal mijn advies zo kort mogelijk houden. Want er zijn al veel goede punten genoemd.

Mijn advies is, maak vooraf even een kostenplaatje.

Nou vooruit, iets meer verdieping waarom ik dit zeg:
Injora maakt leuke spullen, vaak qua chassis ergens midden tussen SCX10 en SCX10 II, zeker qua assen en transmissie. Of de kwaliteit vergelijkbaar is, ja en nee, afhankelijk van de keuze's.

Zoals met elke build, het kan snel oplopen qua kosten. En je zit even puur qua chassis snel op de kosten van een chassis kit van Axial, Element RC, Traxxas of MST. Injora heeft (overigens vaak zelfde ook onder andere namen te koop op AliExpress), verschillende chassis opties. Van volledig uit losse onderdelen bij elkaar zoeken, chassis rails met meestal alleen een transmissie en wat aanvullende delen tot een compleet chassis in kitvorm of als runner zonder elektronica.

Het kan best oplopen, dus een vergelijking met een vaak completer geleverde Axial, Element RC, Traxxas of MST builder kit kan geen kwaad. Het zijn de kleine dingen die kunnen oplopen. Geen meegeleverde links, pinion, body houders, etcetera.

Ik raad het zeker niet af, maar zeg vergelijk goed. De builder kits van Axial, Element RC, Traxxas of MST zijn regelmatig in de aanbieding te vinden en met wat shoppen kun je ze soms vinden voor prijzen waar je ook aan komt als je een Injora chassis compleet maakt. Ik heb zelf bijvoorbeeld (met veel mazzel) al eens een Element RC Enduro builder kit gekocht met 50% korting. Een Element RC Builders kit is al voor 219 euro op dit moment te vinden, de Axial SCX10 II Builders kit voor een tientje meer. Je moet soms even over de grens zoeken, in dit geval in Oostenrijk bij https://kayhobbies.at. Meerdere hebben daar al gekocht, ik zelf ook. Vaak heb je dan meerdere wielbasis opties en soms al leuke extra's. Bij bijvoorbeeld de Element RC overdrive optie.

Aan de andere kant. Even uitgaande van zelfde shop, vind je er ook een MST CFX-W JP1 Crawler Kit voor 349 euro. En voor 379 euro zelfde kit via drifted.nl. Dan ben je in 1x klaar, want daar zit een Jeep body al bij (lexan weliswaar). Velgen en banden zitten er al bij. Enige wat je nog nodig bent is de elektronica. Qua prijs best een aantrekkelijke optie t.o.v. een Injora build. Ik laat hier even de de keuze hard body / lexan buiten beschouwing. Puur even budget vergelijk. RCmart en Asiatees bieden vaak nog bundles aan met MST en dan zit er soms al een motor en ESC bij.

Vandaar mijn advies. Vergelijk de kosten even. Wat je ook kiest, veel bouwplezier!

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door JurjenF » 16 sep 2021 19:30

Dank-dank voor alle reatie weer. Ja, de kosten kunnen idd oplopen. Daarom eigenlijk mijn tweetrapsraket :
ik had mij dus idd een Injora 275 mm chassis met een Wrangler (hard) body bedacht om te starten. Zelf opbouwen omdat ik daarmee ook weer kennis opdoe voor het 'eind'( :lol: )project ; een mooie Defender scaler. Die laatste zal ik stapje voor stapje bouwen. Dus niet alles in 1 x aanschaffen. Dan spreid je de pijn wat (ahum).
En het blijft op dit moment nog wel lastig een keuze te maken voor chassis-wielen-electronica. Voor de Defender dan.
Ik volg een beetje het bouwproject van AJTerpstra want dat spreekt mij wel aan.
De link-tips zal ik ook eens uitpluizen. Misschien kan ik ook eens bij iemand kijken die met de bouw bezig is (als hij/zij niet aan de andere kan van NL woont dan :roll: ). Ik ben nogal ehhh visueel ingesteld nml.
En ik heb geen enkele haast. Eerst goed informeren en niks overhaast.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door JurjenF » 23 sep 2021 19:32

https://hobbyking.com/nl_nl/3racing-1-1 ... l-kit.html

Lijkt mij ook een leuke optie. Iemand die hiermee ervaring of kennis van heeft?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door WillemH » 23 sep 2021 23:34

viewtopic.php?f=10&t=2353
En @Cesco heeft een video over dat ding, die vind je hier

Gezien het gebodene is dit ding gewoon belachelijk goedkoop te noemen, de kwaliteit daarentegen is erg goed...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door JurjenF » 24 sep 2021 10:32

Daar heb ik wat aan. Bedankt voor de tip. Voor mijn 1e project, de Jeep Wrangler JK lijkt mij dit een mooie basis.
En ach, er moeten toch metalen lierbestendige bumpers op........

Even gewijkt en gewogen maar dan toch dit chassis bouwpakket besteld oor de Wrangler. Zoals we hier in de Achterhoek dan zeggen ; KWW (kieke wat [ut] wordt). Moet nog even videootje terugkijken mbt dat ene kunststof tandwiel of dat ook een metalen moet worden en dan heb ik ook al een paar mooie bijna gelijkende wielen (zoals op de JK versie) gezien. Ook een stel banden. Zou er natuurlijk heel graag de Good Year Wrangler A/T bandjes op willen maar die heb ik nog niet gezien. En een extra wielsetje met dezelfde banden maatr dan de M/T versie. Ik heb wel BF Goodrich KO2 gezien. Ook een gangbare terreinband.
Elektronica heb ik al gezien, die komen dan volgende mand maar (zie mijn vraag onder dat topic). Als het me lukt ga ik wel fotootjes plaatsen van de bouw.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door Dustin » 27 sep 2021 13:16

https://store.rc4wd.com/RC4WD-Goodyear- ... _7008.html

Al zijn de BF Goodrich K02 ook prima bandjes, heb de Proline versie onder mijn TRX4 liggen en die doet het prima.

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Zelf bouwen crawler

Bericht door JurjenF » 29 sep 2021 19:14

Ja die KO/2 zijn in het thuisland van onze echte Jeep ook gewild. Hoewel daar de 'standaard' Good Year Wrangler AT/SA (dat dan weer wel :D ) liggen die voor ons gebruik het echt prima doen. Maar dat is wat anders.
Die KO2 zijn wel hele mooi scaler bandjes....Voor een kleine €27 per stel. Dat dan ook wel. Dan zijn de echte in verhouding een stuk betaalbaarder 8-)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten