riny schreef: ↑12 okt 2018 08:52
wat voor zekering zouden jullie tussen de accu en de lier plaatsen
Ik gebruik zelf geen zekeringen in mijn auto, omdat ik overal goede verbindingen wil hebben. Als je de lier en de controller wilt zekeren zou ik het volgende doen.
Meet de stroom die van je accu naar de controller loopt met een stroomtang of multimeter. Het is belangrijk dat je de stroom meet die hij trekt onder belasting, niet tijdens vrijloop en niet tijdens aanschakelen.
Laten we even aannemen dat je bijvoorbeeld 2.3A meet. Vermenigvuldig dit dan met 1.25. Je hebt dan een zekering nodig van 2.3*1.25=2.88A. Die bestaan niet, dus dan neem je 3A. Omdat het een inductieve last is, zou ik een trage ipv snelle zekering nemen, anders loop je het risico dat bij het aanslaan van het motortje de zekering al doorsmelt.
Een andere tip die ik wil geven als je glaszekeringen gaat gebruiken:
* Zorg altijd voor kwalitatieve houders, en verwijder en herplaats de zekeringen regelmatig. De overgangsweerstand kan anders te hoog worden en dit veroorzaakt hotspots en vermogensverlies in je electrische circuit.
* Bij gebruik van glaszekeringen, gebruik
NOOIT glaszekeringen zonder zand als de bron veel vermogen kan leveren. Onze accus kunnen zoveel vermogen leveren, dat het kan gebeuren dat de smeltdraad verdampt, en neerslaat op het glas aan de binnenkant. Hierdoor kan er mogelijk nog steeds een stroom gaan lopen over het glas met of zonder vlamboog. Dan is de beveiliging te niet gedaan. De film op het glas zal niet meer doorsmelten, want die kan zijn warmte prima kwijt via het glas en de houder. Bij hogere spanningen (niet in ons geval) hoeft die film niet eens helemaal intakt te zijn om al gevaar te leveren.
* Gebruik liever zekeringen met kwartszand erin. Het zand zorgt ervoor dat er geen dampfilm kan ontstaan op het glas of op het zand. De temperatuur wordt minder hoog, waardoor complete verdamping bijna uitgesloten is.