ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Lekker op de wind
Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door Jaap » 12 jul 2017 16:28

En dan nu het eerste artikel. Maar met welk artikel zal ik beginnen?
Hoewel er een aantal zijn is met het onderstaande mijn “carrière” als rc scheepsauteur begonnen. Dus going back in time with the ETNZ ! . . .


De rc ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht van de firma Thunder Tiger.

Enkele feiten over de America’s Cup.
• Het is de oudste sportprijs ter wereld en is voor het eerst gehouden in 1851.
• De allereerste zeilwedstrijd droeg destijds de naam 100 Guinea Cup (dit was de prijs van de beker). Hierna mocht de winnaar zijn naam aan het evenement geven, dit was het schoenerjacht America.
• De eigenaren van de America gaven de Cup aan de New York Yacht Club in de Deed of Gift. Hierin staat beschreven dat de Cup een terugkerende uitdaging tot een vreedzame competitie tussen diverse landen moet worden. De Deed of Gift is tot op heden het belangrijkste document waarop alle regels van de America’s Cup zijn gebaseerd.
• De bijnaam “The Auld Mug” kreeg de Cup van Sir Thomas Lipton (van de thee).
• In 2001 is de Cup met 17 cm aan de onderkant verlengd om de namen van toekomstige winnaars te kunnen plaatsen. Hoewel de Mug aan de bovenzijde dicht is, blijft het een bodemloze pul.

Afbeelding

De originelen.
Het Emirates Team New Zealand beschikt over twee ACC jachten (America’s Cup Class), te weten de NZL-84 en de NZL-92. De jachten zijn respectievelijk in 2005 en 2006 te water gelaten en varen mee in de top van het klassement binnen de America’s Cup. Deze Cup wordt vaak omschreven als de formule 1 onder de zeilboten. Vele top specialisten en leveranciers worden ingehuurd om de hightech boten te ontwerpen, bouwen en onderhouden.
Zes maanden en 20.000 manuren zijn er ongeveer nodig om zo’n jacht te bouwen. De romp wordt, over een houten mal, van carbon fibre met een nomex honeycomb mantel opgebouwd. Het dek wordt apart gemaakt en later op de romp vastgezet. Op de thuisbasis in Auckland vind de complete eindmontage plaats. Zaten vroeger zo’n 40 bemanningsleden aan boord van de jachten (J-klassers), tegenwoordig zijn dat er nog maar 17 met nog de mogelijkheid van een “passagier” achterop. En met die 17 mensen is de kuip meer dan vol! Het jacht America is in 1850 voor 30.000 dollar gebouwd, tegenwoordig kost een America’s Cup-campagne zo’n slordige 60 miljoen euro.

Het model.
Al in 2006 kwam modelbouw collega en clubgenoot R van Essen terug van de Neurenberger Messe met de mededeling dat hij een prachtige America’s Cup Racing Yacht had gezien. Het ging hier om de ETNZ van de firma Thunder Tiger. Op dat moment was het nog een prototype waarop nog de nodige wijzigingen moesten gaan plaatsvinden. Echter de getoonde foto’s waren veel belovend en er begon iets te kriebelen.

In de tweede helft van 2007 is het dan zover, de ETNZ komt uit op de Nederlandse markt. Na een telefoonronde met diverse modelbouwzaken blijkt dat 2 Brothers in Bussum het schip “op de plank” heeft staan en de beslissing is dan ook gauw genomen. De inhoud van de doos wordt samen met de verkoper ter plaatse bekeken op compleetheid zodat er thuis geen grote verrassingen zullen zijn. De eerste blik in de doos, geen los liggende materialen alles keurig, strak en bijna per onderdeel verpakt en de romp . . .prachtig mooi gewoon! Inpakken en thuis het geheel maar verder bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Wat zit er nu eigenlijk in de doos ?
Boven in vinden we een bouwhandleiding en een groot stickervel. De romp en een mastdeel in een aparte ruimte, kielbulb netjes apart in piepschuim verpakt, zeilen in een “eigen” doosje en als laatste het complete beslag eveneens apart verpakt. De romp, van 2 mm polyester, is lekker stabiel, reeds op kleur, voorzien van stickers en geheel afgelakt. Zo uit de doos weegt ze 510 gram. De zeilen, opgerold op een kartonnen kokertje, komen helaas niet kreukvrij te voorschijn. Het overgrote deel van de beslagset bestaat uit vele abs-spuitgiet- en aluminium onderdelen. Een plaatje hout, voor servo en de zeillier, samen met een zakje schroeven completeren het geheel. Een zakje met twee componentenlijm is eveneens bijgevoegd alleen is hier geen gebruik van gemaakt. Hiervoor geldt het gezegde: wat de modelbouwer niet kent, daar wil hij niet mee lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

De handleiding.
Voor dat de bouw een aanvang neemt is eerst de 26 pagina’s tellende handleiding diverse keren doorgenomen zodat er een beeld ontstaat wat er allemaal gedaan moet worden en misschien zelfs aangepast.
Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat er hier een boekbespreking wordt gehouden echter is het voor het verhaal handig om deze handleiding te volgen.

Een beknopt overzicht van de pagina’s;
Pagina 1 en 2; een korte introductie van het schip, adviezen van Thunder Tiger m.b.t. de elektronica, een overzicht van het te gebruiken gereedschap en een mini cursus knopen.
Pagina 3 en 4; hier vinden we een overzicht van alle onderdelen met de omschrijving en het bijbehorende bouwnummer. En voor het gemak van de bouwer een 1:1 overzicht van de schroeven en moeren die gebruikt gaan worden.
Pagina 5 t/m 21; dit zijn eigenlijk de bouwfases 1 t/m 17. Op deze pagina’s staat aan de linkerzijde, in het Engels, beschreven wat je met welke onderdelen (genummerd) moet gaan doen. Vaak worden hierbij termen gebruikt waarvan je denkrimpels in het voorhoofd krijgt. De ondersteunende tekeningen die er bijstaan maken echter veel goed en zijn dan ook zeer helder en bruikbaar.
Pagina 22 t/m 24; drie bladzijden met zeiltheorie.
Pagina 25 en 26; twee bladzijden met bestelnummers van de reservedelen.

Afbeelding

Afbeelding

Bouw / montage van de ETNZ

1. De standaard.
Vaak zit in een bouwdoos geen of een exemplaar van slechte kwaliteit, echter dit is een standaard waar je wat aan hebt en er ook nog eens goed uit ziet ! Vier poten, twee liggers, twee kunststof romphouders, twee stukken rubberachtig foam en als laatste vier einddoppen vormen samen deze standaard. Deze poten en liggers zijn gemaakt van zwart geanodiseerd aluminium. Nu geeft Thunder Tiger aan dat je de poten in de romphouders kunt lijmen, echter waarom niet schroeven zoals bij de liggers? Aan de ligger zijde van de romphouder is namelijk al een gecentreerd gaatje voorbewerkt. Een poot er in steken, aftekenen, gaatje boren en gewoon vastschroeven. Hierna wordt de ligger in de romphouder gezet en je ziet het schroefje niet meer. De ligger op zijn beurt wordt met een schroef aan de onderzijde vast gezet. Zo blijft het geheel indien nodig demontabel. Foam er op, dopjes er onder en je hebt een prachtige stabiele standaard die gezien mag worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2. Montage van de bulb aan de kiel.
Als eerste is het de bedoeling om de kiel te “versieren” met een grote sticker. Ik heb dit achterwege gelaten daar zo’n sticker veelal onder water zal zijn en waarschijnlijk hier en daar los zal gaan laten. En wat voor invloed zal dat op de vaareigenschappen hebben? Bovendien zo’n tijgerprintje zit ook niet op de originele schepen! Dus de kiel eerst maar even droog passen en zodra alles goed zit dan in de sleuf van de kielbulb een hoeveelheid twee componentenlijm aanbrengen. De kiel meteen aanbrengen en aan de onderzijde meteen de zelfborgende M4 moer vast zetten met het bijgeleverde kruissleuteltje. Zodra de lijm uitgehard is heb je een pracht van een verbinding. In deze bouwfase staat ook gepland om de stabilisatievin aan de kielbulb te bevestigen. De montage van deze vin heb ik als allerlaatste handeling gedaan omdat deze te breed is voor de standaard!

Afbeelding

Afbeelding

3. Doorvoeren t.b.v. kiel en roer.

Volgens de handleiding zouden we in deze fase moeten gaan beginnen met de montage van de doorvoerbuizen voor zowel de kiel als het roer. Zou je deze volgorde aanhouden dan zitten deze buizen je gigantisch in de weg bij het aanbrengen van de bevestigingsplaten van zowel de fok, zijverstaging als achterstag (fase 7). Dus zijn deze eerst maar aangebracht.
De plaatjes dienen aan het dek vastgezet te worden met schroefjes van 2x8 mm, echter de dikte van het dek en de krachten die hier aan zullen gaan trekken doen mij vermoeden dat de zaak binnen de kortste keren los / uit zal gaan scheuren. Om dit nu te voorkomen is hiervoor onderdeks een verstevigingbalkje aangebracht van 9x9 mm. Verder speurend is meteen ook maar de voorste doorvoer van de fokkeschoot aangebracht (fase 4). Voor een waterdichte aansluiting is hierbij tussen het dek en deel 15 van de doorvoer tweecomponentenlijm aangebracht. Tot zover een klein maar niet onbelangrijk stukje vooruit werken.
Dan het eigenlijke werk in dit bouwstadium. Op alle plekken waar gelijmd moet gaan worden is het geheel eerst opgeruwd en ontvet. De pijpjes van boven naar beneden in de romp schuiven en grote holnieten aan de binnen zijde van de pijpjes verlijmen. Een punt van aandacht hierbij is wel dat je niet teveel tweecomponentenlijm gebruikt daar je anders de zaak geheel afsluit. Na uitharding van de lijm is er tevens aan de binnenzijde van de romp, rondom de pijpjes, ook de nodige lijm aangebracht zodat het een stevig geheel gaat vormen. Van de vier holnieten is er een die iets kleiner is dan de rest, deze moet aan de kielzijde geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4.Montage van de kiel en het roer.
De kiel en het roer kunnen nu (tijdelijk) geplaatst worden. Zodra de kiel goed in de uitsparing van de romp past wordt hij met een M4 zelfborgende moer vastgezet. Het roer vast zetten is een geheel ander verhaal. Door het opstaande randje bij de roerlink kan je er net niet met een schroevendraaier bij komen. Mijn oplossing hiervoor is om het schroefje van de roerlink te vervangen door een inbusboutje en met een verlengde inbussleutel het geheel netjes vast te zetten. Bij de definitieve montage van het roer wel meteen de stuurstang op de link aanbrengen anders kom je er later niet meer bij. Om de romp hanteerbaar te houden bij het vervolg van de bouw heb ik de kiel en het roer eerst maar weer verwijderd. Als laatste is de achterste schootdoorvoer ook aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

5 + 6. Het toegangsluik.
Om in het binnenste van de romp te komen heb je een opening van ongeveer 15,5 x 8 cm, deze opening wordt afgedekt door een matzwart abs luik. Om het luik op het glimmende dekpatroon aan te laten sluiten moet er een grote sticker op het luik aangebracht worden. Wat overblijft is een matzwarte rand op het luik dat ik met kleurloze lak (revell nr 1) heb beschilderd zodat alles egaal glimt.
Aan de onderzijde van het luik zit een groef waar een stuk siliconenslang klemmend in aangebracht moet worden. Gebruik de complete lengte van de slang zodat er later een goede waterdichte afsluiting is. De diameter van de siliconenslang is trouwens dezelfde als die van fietsventielslang. Om het luik af te werken moeten er nog enige beslagdelen aangebracht worden. De winches dienen met Seconden lijm of CA-lijm vastgezet te worden, en de twee stuurstanden met een schroefje.

Afbeelding

Afbeelding

7. Afbouw van het dek.
In deze fase heb ik keuzes moeten maken, wat zet ik er wél en wat vooral niét op! Omdat het een gebruiksmodel moet worden heb ik besloten dat de zee-railing, de achterste winch (bouwnummer 84), de sokkel voor de uithouder en het frame waarop de antennes zitten komen te vervallen. De reden hier voor is dat je gaatjes in de romp moet boren en hierin zeer dunne kunststof pootjes moet gaan lijmen. Er hoeft maar iets af te breken en wat er dan overblijft is een los kunststof onderdeel en een gaatje (of meerdere) in de romp waar water door naar binnen kan lopen. . . . .
Voorts is als eerste het onderframe voor het dekluik gemonteerd. Om er zeker van te zijn dat dit frame een waterdichte aansluiting heeft met het dek is aan de onderzijde eerst een dunne rand siliconenkit aangebracht. Aan de onderzijde van het dek zijn wederom verstevigingbalkjes aangebracht voor het vastschroeven van de winches / verhaallieren.

Afbeelding

Afbeelding

8. De servo houder.
De uit triplex, laser gesneden, servohouder is van een hoge kwaliteit. Het samenstellen en inbouwen van het geheel heb ik echter iets anders aangepakt. Eerst zijn alle houten delen lichtjes geschuurd en daarna voorzien van drie lagen lak zodat eventueel binnen gekomen water geen directe invloed heeft op het hout. Alle delen dienen met CA lijm (secondenlijm) verlijmd te worden, echter bij deel 1 (de boven zijde) is dit niet gebeurd. Doordat al het houtwerk strak in elkaar past en daarbij nog opgeteld de drie laklagen, klemt dit deel zich zelf behoorlijk vast. Voorts is het de bedoeling om de houder compleet, met twee componentenlijm, in de romp te verlijmen. Maar wat als er onverhoeds nou eens iets is zodat je in de romp moet sleutelen ? Maar weer naar de balkjes van 9 x 9 mm gegrepen. Aan zowel de voor- als achterzijde van de houder een balkje in de romp verlijmen zodat de houder er strak tussen zit. De reden waarom het bovendeel los blijft; de houder kan nu met een trekbandje aan de balkjes vastgezet worden. Het inbouwen van stuurservo, zeillier, ontvanger en schakelaar gaat op deze manier stukken makelijker. Indien je toch eens in de romp moet zijn voor b.v. onderhoud pak je de elektronica er af, knip je de trekbandjes door en de houder is dan simpel uit de romp te halen en je onderhoud gaat een stuk makkelijker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9. Mast en giek.
De profielmast van dunwandig zwart geanodiseerd aluminium is als eerste opgebouwd. Om de zalingen, die allemaal een verschillende breedte hebben, op de juiste plaats te kunnen monteren de volgende tip: op de bouwtekening staan nummers naast een zaling en die zelfde nummers kun je weer terug vinden op pagina 4 van de handleiding. Vervolgens zijn de neerhouder en de giek gemonteerd. Een puntje van aandacht bij de giek is dat het gaatje in deel 91 aan de bovenzijde moet zitten daar die later gebruikt gaat worden om het zeil mee te spannen. Voordat de giek aan de mast gezet wordt zijn de stickers aan beide zijden aangebracht (zie de foto op de doos).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

10. Het grootzeil.
Als eerste vindt de montage van de topkraan plaats. Hierna zijn de zeillatten aan de achterzijde van het zeil aangebracht, dit door de juiste afstand uit te meten en met een winkelhaak de pvc strippen uitgericht vast te plakken. Voorts is de pe-veter, met ruime overmaat, in het voorlijk van het grootzeil aangebracht. Het complete zeil is vervolgens voorzichtig in de groef van de mast getrokken. Met het laatste stuk zeil wordt ook de topkraan op de mast vastgetrokken.
Voorts is er een draad vanaf het bevestigingspunt van de grootschoot, via de beide gaatjes aan het uiteinde van de giek naar het achterste zeiloog gebracht. Met een in de draad opgenomen spanner kan de bolling in het zeil worden geregeld.

Afbeelding

Afbeelding

11. De verstaging.
Conform de bouwhandleiding zou je nu, voor de verstaging, stukken van het zwarte draad op lengtes moeten gaan afknippen. Mijn advies is gebruik alleen wat je echt nodig bent daar de geplande lengtes echt te lang zijn. Om de kruisverstaging onder spanning vast geknoopt te krijgen is de volgende truc gebruikt. Zodra alles op de juiste manier is doorgevlochten en onderspanning staat pak ik de draad met een puntige pincet vast en doe hierover een enkele steek. De zojuist gemaakte enkele steek laat ik dan over de punt van de pincet, naar voren afglijden en dit proces herhaald zich 2 a 3 maal zodat een dikkere knoop ontstaat. Hierna kun je de draad weer los laten en je hebt je kruisverstaging mooi op spanning tussen de zalingen hangen ! (Een klein beetje hulp van een tweede persoon is hierbij eveneens reuze makkelijk). De hoofd- en hulpstagen worden later met een snapwartel aan de dekplaten vast gemaakt en met een draadspanner op spanning gezet. De meegeleverde wartels zijn van een zeer lichte kwaliteit en zijn dus ook meteen vervangen door stevigere exemplaren.

Afbeelding

12. Fok en fokkeboom.
Voordat de fokkeboom afgebouwd wordt heb ik eerst op ongeveer 10 cm vanaf de achterzijde een extra schroefoogje aan de onderzijde van de boom aangebracht (dit om later de bolling in het zeil te kunnen regelen). Daar deze boom eveneens uit zeer dunwandig zwart geanodiseerd aluminium bestaat is voor dit schroefoogje aan de binnenzijde een stukje rondhout ingebracht om meer “vlees” te hebben. Het voorste bevestigingsoog zou verlijmd moeten worden, maar waarom niet zoals bij de overige punten gewoon met een 2x8 mm schroefje vastzetten? Welke 2x8 schroefjes ? ze zijn gewoon OP ! , dus maar even in de eigen voorraad gezocht en ja hoor hebbes! Voorts is er nog een kleine sleutelring (rond 10 mm) aan het achterste “schuifoog” vastgemaakt.
Thunder Tiger verraste mij enigszins daar er niet in een voorstag is voorzien. Maar om nu de mast met de fok overeind te houden gaat mij net te ver. In het voorlijk van de fok zit een pracht van een zoom en hier is dan ook een stuk van het zwarte draad door heen gevoerd die als voorstag gaat dienen. Na deze handeling is ook het zwarte draad definitief OP ! , terwijl er nog het nodige gebruikt zal moeten worden. Dus meteen maar naar een hengelsport zaak voor een paar boodschappen. De zeillatten zijn op dezelfde wijze aangebracht als bij het grootzeil.
Aan het voorste bevestigingsoog, van de fokkeboom, is de voorstag en het voorste zeiloog vastgemaakt. Om de bolling in de fok te kunnen aanpassen loopt er een draad vanaf het achterste zeiloog via het achterste bevestigingsoog, het achterste “schuifoog” naar het schroefoogje. De draad kan ook in lengte versteld worden door een draadspanner.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

13. Samenvoegen van fok en mast.
Bij de hengelsportzaak heb ik naast draad ook wartels gevonden die het mogelijk maken om een lijn snel vast en los te maken. Een knoopje in de lijn aanbrengen, door de wartel steken, aantrekken en het geheel zit als een huis zo vast. De ruimte tussen het bovenste zeiloog en het oog aan de mast is maar 4 cm en geeft voor eventuele verstellingen te weinig mogelijkheden. Aan de mast, ter hoogte van de tweede zaling van boven, zijn twee “snelle” wartels vastgemaakt. Nu is het makkelijker om de voorstag en de fok apart af te stellen.

Afbeelding

Afbeelding

14. Rc inbouw.
Voordat aan de elektronica begonnen wordt zijn eerst de kiel en het roer definitief geplaatst (en de doorvoeren hiervan, voor de waterdichtheid, vol met vet gedaan). Voorts zijn beide schoten aangebracht zodat die later ook makkelijker te bereiken zijn. De montage van roerservo en zeillier gaat van een leien dakje daar alles perfect in de uitsparingen van de servohouder past. Tevens is meteen ook de schakelaar voor de ontvanger er in gezet. Zoals reeds beschreven bij punt 8, is voorts de houder in de romp gezet. De ontvanger is met zelfklevend klittenband aan de buitenzijde van de houder vastgezet. De elektronica plaat kan er nu voorzichtig opgedrukt worden en de stekkers aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

15. In de machinekamer.

Als eerste wordt het roer / roerservo afgesteld nadat er een kwiklink aan de stuurstang is gezet. De volgende stap is om de zeillier, via de zender, maximaal te vieren. Vervolgens zijn de schoten aan de trommel, van de zeillier, verbonden en driemaal om de trommel gedraaid. Trommel op de lier plaatsen en via de zender maximaal aanhalen, je weet op deze manier dat je dan genoeg schoot op de trommel hebt zitten. Zodra de mast geplaatst gaat worden kunnen we de schoten verder afstellen. De plek aan het dek waar de roerlink zit wordt afgedicht met een stukje wit abs-plaat welke nog van een zwarte sticker moet worden voorzien. Thunder Tiger had het idee om in dit deksel een gaatje te boren waardoor de ontvangerantenne naar buiten kon worden gebracht. Mijn antenne is echter tegen de onderzijde van het dek vastgezet. Het deksel is met een dunne rand siliconenkit vastgeplakt zodat het eventueel later weer los gehaald kan worden. De voet, waar de mast in komt, zou met tweecomponentenlijm vastgezet moeten worden. Thunder Tiger wijst de bouwer er hier terecht op dat je dan nooit meer bij de moer van de kiel kan komen en deze dus ook definitief vast zit.

Afbeelding

Afbeelding

16. Plaatsing van het tuigage.
Om de fok vast te kunnen zetten heb ik een draad via de voorste bevestigingsplaat, met daar aan een wartel, naar één van de vier verhaallieren laten lopen. Met een in de draad opgenomen spanner kan nu de spanning op de fok geregeld worden en is daarmee tevens ook een afstelmogelijkheid voor de mast. De mast kan nu worden geplaatst waarna de zijstagen, fok en achterstag vastgezet kunnen worden. Let bij het op spanning brengen van de achterstag er op dat de topkraan wel kan blijven draaien. De zeilnummers (stickers) zijn door mij niet aangebracht om te voorkomen dat je vieze lijmplekken overhoud zodra ze eventueel beginnen los te laten.


17. Laatste handelingen.

Nu de mast er op staat kan de eindmontage van de schoten gebeuren. Met een wartel wordt de schoot aan de giek vast gemaakt en wel zodanig dat de giek een speling heeft van zowel 1,5 cm naar links en rechts. De fokkeschoot loopt vanaf de voorste doorvoer, door de sleutelring naar de wartel aan het einde van de schoot. Ook hierin is een draadspanner opgenomen zodat je de speling van de fok kunt afstellen. De wartel van de schoot wordt aan de voorste bevestigingsplaat vast gezet.
Om te voorkomen dat de schoten van de lier af lopen heeft Thunder Tiger een kap gemaakt die nauwsluitend om de trommel heen past. Afstandsbusjes houden de kap op de juiste hoogte. Lijm ze eerst even met een druppel secondelijm op de servohouder zodat de montage van de kap een stuk makkelijker gaat.
Wat nog overblijft is om de vin, met de ronde hoeken naar achteren, aan de kielbulb te schroeven.
Nog een laatste algehele controle en niets staat een proefvaart meer in de weg.

Afbeelding

Afbeelding

Vaargedrag.
Een zonnige dag met een windkracht 2, tijd om naar de waterkant te gaan. Na de tewaterlating gaat de ETNZ er aan de wind meteen op een leuke snelheid van door. Echter oploeven doet ze behoorlijk waarbij ze tevens zeer kritisch op het roer is. Na diverse veranderingen aan de instellingen van fok en de mast was het oploeven een stuk verholpen. Bij koersen schuin aan de wind leek het alsof de mast zo nu en dan scheef stond . . . . nee toch ? het zal wel gezichtsbedrog zijn door dat het schip overhelt als gevolg van de smalle romp en de behoorlijke lap zeil. Bij controle aan de walkant stond de mast er keurig recht op. Met deze ervaringen in het achterhoofd ben ik een paar dagen later weer gaan varen om de nodige verstellingen uit te testen. Bij het aanhalen van de grootschoot klonk een scherpe tik gevolgd door een “plons” twee meter achter het schip. Het bleek dat de schoot achter de linker stuurstand was terecht gekomen en de buitenste ring van het stuurwiel met kracht had los gerukt: overboord!
Opnieuw had ik het idee dat de mast er scheef op stond. En ja, nu er iets meer wind stond konden de plastic spanners en de snapwartels de druk van het zeil niet meer verwerken en gingen loszitten (slip). Tijd voor nog wat steviger materiaal dus. Van de fa Graupner zijn aluminium spanners (nr. 2343) en haken (nr. 3349) aangeschaft en gemonteerd. Tot op heden functioneert dit prima. Het kritische sturen veranderde nadat de vin van de kielbulb is verwijderd. Een bijkomend voordeel hiervan is ook dat het schip stukken makkelijker van en op de standaard gezet kan worden.
Alle maatregelen die ik heb genomen om de romp waterdicht te krijgen zijn de moeite waard geweest daar er tot nu toe nog geen druppel water binnen is gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie.
De ETNZ is een blikvanger van de eerste orde. Eenmaal op het water worden de ogen van omstanders automatisch naar dit model getrokken. Het contrast tussen het felle rood, het zwart en het zilver is prachtig. Maar dit model moet niet alleen mooi zijn, ze moet ook zeilen. En dát valt een beetje tegen. Het is naar mijn mening een echt ‘licht-weer-model’. Bij een zwakke windvlaag gaat ze er meteen vandoor en vaart heel mooi. Maar gaat het harder waaien, windkracht 3+, dan is het snel uit met de pret.


De positieve punten:
Een prachtig uiterlijk
Goed afgewerkt
Duidelijke bouwbeschrijving

Minder briljant:
Weinig ‘vlees’ onder diverse schroefjes
Te weinig draad voor de tuigage
Te weinig schroefjes
Details op het achterdek zijn kwetsbaar voor de schoten
Het model is een echte ‘licht weer zeiler’.

Afbeelding

En dan nu maar enig beeldmateriaal!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door daniel » 12 jul 2017 16:38

Nou jaap petje af.
Wat een mooi uitgebreid bouwverslag .
:text-bravo:
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door Wouterb » 12 jul 2017 17:30

Gaaf. Uit de tijd dat zeilen nog betekende dat je een schip dmv windkracht door het water sleurde, in plaats van balans zoeken tussen een vleugel boven en een vleugel onder water.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door Patrick » 12 jul 2017 18:24

Mooi Jaap. Dit bouwverslag ga ik vanavond eens rustig bekijken!

Edit: Het was leuk lezen. Mooi geschreven ook!
Dankjewel voor deze mooie toevoeging aan het forum. :text-+1:

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door Mud monkey » 12 jul 2017 21:32

Bedankt jaap het is weer eens wat anders
Wel leuk en mooi om te lezen en bekijken , zo te zien heeft ie een mooi vaarbeld :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door Jaap » 16 jul 2017 15:43

Bedankt voor alle positieve reacties! Zo als deze, volgen er nog wel en paar!
Laatst gewijzigd door Jaap op 16 jul 2017 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: ETNZ 1-meter America´s Cup Racing Yacht

Bericht door daniel » 16 jul 2017 15:46

Jaap schreef: 16 jul 2017 15:43 Bedankt voor alle positieve reacties! Zo heb ik nog wel een paar recensies.
Kom maar op.
We zijn er klaar voor
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten