Lipo alarm

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Lipo alarm

Bericht door Dirk Weijnen » 02 jan 2019 22:51

Ik vraag me al een tijdje af op welke waarde ik mijn low voltage alarm van mijn geluidsmodule en/of lipo checker moet instellen. De accu's zijn volgens de gegevens 7,4V maar volledig opgeladen komt er 8,4V uit vindt dit een beetje verwarrend.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Dirk Weijnen » 02 jan 2019 23:06

Ik heb net het topic gelezen wat Leyhon heeft gepost over lipos en gelezen op de website die erin stond. Ik weet mijn antwoord denk ik al. 6,5V lijkt me voldoende staat ie redelijk goed ingesteld alsnog.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Gert-Jan » 02 jan 2019 23:09

Ik heb ze op 3,6 volt per cel staan Dirk. Liever wat eerder wisselen dan te diep ontladen. Mijn Chinese checkers vertrouw ik niet helemaal dus ik hou een veilige marge aan.
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Dirk Weijnen » 02 jan 2019 23:15

Gert-Jan schreef: 02 jan 2019 23:09 Ik heb ze op 3,6 volt per cel staan Dirk. Liever wat eerder wisselen dan te diep ontladen. Mijn Chinese checkers vertrouw ik niet helemaal dus ik hou een veilige marge aan.
7,2 dus ja is misschien idd beter. Morgen ff mijn geluidsmodule updaten. Bedankt.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Gert-Jan » 02 jan 2019 23:24

Beter kan je een losse lipo checker gebruiken. Die meet per cel. Mocht je onbalans in je pakket hebben dan wordt je op tijd gewaarschuwd. Kosten geen drol bij Ali of Banggood.
Printjunkie :mrgreen:

Subonno
Donateur
Berichten: 516
Lid geworden op: 03 dec 2018 23:54
Locatie: Hilversum
Participant x 7
Gegeven waarderingen: 148 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Subonno » 03 jan 2019 00:04

Ik heb ook een Lipo alarm geinstalleerd voor mijn BEC / uitgang batterij. Stond standaard op 7.2 volt voor een 2S Lipo.

Ik heb mijn ESC op nimh staan zodat ik met Nimh en Lipo kan wisselen. Dus ik vertrouw het rode lampje. Bij nimh brand deze bij optrekken en gaat dan vaker en langer branden. Bij mijn Lipo nog niet zien branden.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Cesco » 03 jan 2019 02:00

Je hebt uitgaande van een 2S LiPo accu te maken met de volgende waarden:

Totale voltage is 7.4V, er zijn twee cellen, dus iedere cel heeft 3.7V. Hierbij praat je over nominale voltage, zeg maar gemiddelde waarde.
Volledig volgeladen haal je 4.2V per cel, dus totaal bij een 2S LiPo 8.4V. Dat is dus de maximale waarde.
Dan heb je nog een minimale waarde en dat is 3.0V per cel. Oftewel voor een 2S LiPo is dat totaal 6.0V.

Oftewel, volledig opgeladen zal je 2S Lipo accu 8.4V aangeven, volledig ontladen tot minimale veilige waarde 6.0V en gemiddelde, dus nominale waarde welke ook vermeld is op de verpakking is 7.4V.

Over het algemeen is het advies om de cut off van je ESC of bij gebruik van een low voltage alarm deze minimaal op 3.2V in te stellen, iets hoger zoals Gert-Jan doet mag uiteraard altijd. Als een cel onder 3.0V komt (ontlaad) loop je risico dat deze cel beschadigd. Er kunnen ook voltage verschillen optreden tussen cellen en daarom is gebalanceerd opladen belangrijk. Het balanceren zorgt ervoor dat beide cellen op hetzelfde niveau komen.

Je kunt het zien als elke cel is een brandstoftank. Komt 1 of beide cellen onder een bepaald minimum dan is dat niet goed. Zit er verschil tussen de beide cellen dan kan dat einde levensduur accu betekenen. Blijf je tussen de veilige marges dan kun je heel lang met je Lipo's doen.

Heb je 3S, dan is het een kwestie van bovenstaande info per cel vermenigvuldigen met drie i.p.v. twee. Etcetera voor 4S en hoger, al gebruiken wij in de hobby in principe alleen 2S en 3S.

Een leerzaam stuk is hier te vinden: https://rogershobbycenter.com/lipoguide/

Vaak heeft je ESC al een lipo cut off en soms ook een alarm melding. Toch kan een LiPo voltage checker handig zijn. En is eigenlijk zelfs een must. Er is een soort voor in je toolbox of rugzak en een soort voor gebruik in je auto.

Ik gebruik even voorbeelden van Hobbyking, maar zoals Gert-Jan al aangeeft je kunt ze overal krijgen en soms al voor onder een euro.

Afbeelding
https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... tore=en_us
Bij deze gaat een alarm af en je kan instellen bij welk voltage deze afgaat. Aansluiten op je balancestekker, in je auto doen en je wordt op gehoor gewaarschuwd. Er zijn ook versies met in hard plastic behuizing en versies met een led die ook visueel een alarm geeft.

Ik heb deze altijd bij me of in mijn toolbox. Deze kan zelfs ook een servo testen.
Afbeelding
https://hobbyking.com/en_us/cellmaster- ... tore=en_us

Kies wat bij jou past. Mijn advies, doe er 1 in elke auto en hou er één los bij je. In ieder geval met een hoorbare alarmmelding en één die ook het voltage per cel weergeeft. En tip van flip, maak die in je auto ook even waterproof...

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door zanthrax » 03 jan 2019 02:04

ik zet ze op 3,2/3,3V per cell. bij 7.2v heb je een 2S net half leeg. tot 10% ontladen kan prima, zeker bij crawlers.
Wel liefst de zelfde dag terug opladen, zeker geen week leeg laten liggen.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Lipo alarm

Bericht door Dirk Weijnen » 03 jan 2019 22:39

Cesco schreef: 03 jan 2019 02:00 Je hebt uitgaande van een 2S LiPo accu te maken met de volgende waarden:

Totale voltage is 7.4V, er zijn twee cellen, dus iedere cel heeft 3.7V. Hierbij praat je over nominale voltage, zeg maar gemiddelde waarde.
Volledig volgeladen haal je 4.2V per cel, dus totaal bij een 2S LiPo 8.4V. Dat is dus de maximale waarde.
Dan heb je nog een minimale waarde en dat is 3.0V per cel. Oftewel voor een 2S LiPo is dat totaal 6.0V.

Oftewel, volledig opgeladen zal je 2S Lipo accu 8.4V aangeven, volledig ontladen tot minimale veilige waarde 6.0V en gemiddelde, dus nominale waarde welke ook vermeld is op de verpakking is 7.4V.

Over het algemeen is het advies om de cut off van je ESC of bij gebruik van een low voltage alarm deze minimaal op 3.2V in te stellen, iets hoger zoals Gert-Jan doet mag uiteraard altijd. Als een cel onder 3.0V komt (ontlaad) loop je risico dat deze cel beschadigd. Er kunnen ook voltage verschillen optreden tussen cellen en daarom is gebalanceerd opladen belangrijk. Het balanceren zorgt ervoor dat beide cellen op hetzelfde niveau komen.

Je kunt het zien als elke cel is een brandstoftank. Komt 1 of beide cellen onder een bepaald minimum dan is dat niet goed. Zit er verschil tussen de beide cellen dan kan dat einde levensduur accu betekenen. Blijf je tussen de veilige marges dan kun je heel lang met je Lipo's doen.

Heb je 3S, dan is het een kwestie van bovenstaande info per cel vermenigvuldigen met drie i.p.v. twee. Etcetera voor 4S en hoger, al gebruiken wij in de hobby in principe alleen 2S en 3S.

Een leerzaam stuk is hier te vinden: https://rogershobbycenter.com/lipoguide/

Vaak heeft je ESC al een lipo cut off en soms ook een alarm melding. Toch kan een LiPo voltage checker handig zijn. En is eigenlijk zelfs een must. Er is een soort voor in je toolbox of rugzak en een soort voor gebruik in je auto.

Ik gebruik even voorbeelden van Hobbyking, maar zoals Gert-Jan al aangeeft je kunt ze overal krijgen en soms al voor onder een euro.

Afbeelding
https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... tore=en_us
Bij deze gaat een alarm af en je kan instellen bij welk voltage deze afgaat. Aansluiten op je balancestekker, in je auto doen en je wordt op gehoor gewaarschuwd. Er zijn ook versies met in hard plastic behuizing en versies met een led die ook visueel een alarm geeft.

Ik heb deze altijd bij me of in mijn toolbox. Deze kan zelfs ook een servo testen.
Afbeelding
https://hobbyking.com/en_us/cellmaster- ... tore=en_us

Kies wat bij jou past. Mijn advies, doe er 1 in elke auto en hou er één los bij je. In ieder geval met een hoorbare alarmmelding en één die ook het voltage per cel weergeeft. En tip van flip, maak die in je auto ook even waterproof...
Bedankt voor de info. Leyhon heeft gisteren een topic lipo kennis online gezet. Misschien handig als dit er ook in staat.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten