balanceerkabeltjes gebruiken

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

balanceerkabeltjes gebruiken

Bericht door Leyhon » 06 mei 2018 15:24

3f1a54aa9ba4a86fe3e5bacb424fa86e.jpg
Ik wil natuurlijk wat accessoires op mijn model plaatsen en rij op 3s(11,1V).
Nu werkt mijn accessoire op een spanning van 6-9 Volt.
Dus volgens het schema zou ik dat op pen 3 en 1 of pen 4 en 2 af kunnen tappen.
Dan heb ik een spanning van 7,4 Volt.
Nu wil ik graag jullie mening hierover of dit een goede voeding is, het stekkertje zit er toch, dus waarom geen gebruik van maken?
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: balanceerkabeltjes gebruiken

Bericht door Patrick » 06 mei 2018 18:00

Hoi Leyhon,

Het kan wel, maar.....je creert er wel een onbalans mee in je accupack. Je zou kunnen zeggen dat dit wel weer wordt rechtgestreken bij het opladen (met balancer), maar ook tijdens het rijden kun je er last mee krijgen.

Cell 1 en Cell 2 kunnen al een stuk verder ontladen zijn dan cell 3, waardoor jouw Traxxas regelaar nog niet meteen zichzelf uitschakelt. De hogere lading van cell 3 zou ervoor kunnen zorgen dat je regelaar gewoon doorgaat en dat cell 1 en 2 onder hun minimum voltage duiken en stuk gaan.
Met een lipo alarm kun je het wel weer voorkomen, deze monitored alle drie de cellen, en wanneer er 1 te laag wordt slaat hij al alarm. Tijdens het laden moet er dan natuurlijk ook wel veel meer gebalanceerd worden.

Ik persoonlijk zou het niet zo aansluiten, maar bv een LM317 gebruiken. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
In jouw geval: Piet Kennis op de Korvelseweg in Tilburg heeft ze vast wel liggen.

De meesten lossen het trouwens op met een losse accu.

Wrcpino
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 apr 2018 21:21
Locatie: Noord Holland
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: balanceerkabeltjes gebruiken

Bericht door Wrcpino » 09 mei 2018 00:27

Ik zou een kleine externe BEC aansluiten op de accu. Bij die van Castle Creation kan je de uitgangspanning instellen tussen de 5 en 9V en bij sommige tussen de 5 en 12V.

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: balanceerkabeltjes gebruiken

Bericht door Coop » 09 mei 2018 11:38

De eerder gegeven antwoorden slaan de spijker op de kop. Deze aansluitmethode is niet aan te raden. Ook zijn de balanceerkabeltjes niet berekend op enige belasting. Een paar LEDs zal misschien nog wel gaan, maar een electrische lier o.i.d. lijkt me niet zo'n strak plan.

Persoonlijk zou ik ook voor de BEC methode gaan. Maar gezien de meeste BECs die ik ken geen 6-9V doen (ik geloofdat 5V en 12V het meest gangbaar zijn), is een andere DC-DC converter mogelijk gewenst. De voeding van de BEC of DC-DC converter zou ik ook zeker niet van de balanceer kabel afnemen, maar gewoon een male-to-female met aftakking tussen de reguliere accukabels en de ESC plaatsen. Of, afhankelijk van het verbruik van je accesoires, een extra accu gebruiken zodat er minder impact op je rijtijd is. Je zou dan een relais kunnen plaatsen tussen een vrij kanaal op je ontvanger en de voeding van je accesoires, zodat bij het aan of uitschakelen van je ESC ook de apart gevoede accesoires mee aan of uit gaan.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten