Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Subdriver
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2019 09:50
Locatie: Lelystad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Bericht door Subdriver » 10 feb 2019 22:44

Hallo,

Ik ben nieuw in de crawlerwereld, maar ben op het moment bezig met een project van een amfibie jeep-achtige auto. Het model wordt 65cm lang, 25 breed, en 4 tot 4,5 kg zwaar. Ik heb daar banden voor nodig met ongeveer 105mm doorsnede, 108mm max en 100mm (misschien 95) minimaal ivm ontwerp, 38mm breed, ook dit maximaal ivm ontwerp. Grotere banden passen niet in de wielkasten bij intrekken.

Ik heb uit China al een setje banden over laten komen, maar ben daar niet tevreden over. Vier bandjes plus velgen 15 euro ... wat kun je verwachten?? :D Ze zijn wat slordig gemaakt, slapjes, en de auto stuurt een beetje als een dweil daarmee. Heeft iemand een idee wat goede bandjes zouden kunnen zijn? Kriteria:

- De genoemde max- minimaal maten zijn dwingend. Velgmaat ook, tenzij er banden zijn voor 2.2 velgen die op dezelfde +_105mm diameter en 38 breed uitkomen
- Mogen redelijk stug en daarmee stevig zijn
- Scale look is belangrijker dan grip.

Ik denk op dit moment aan deze, maar geen idee of dat beter is dan wat ik nu heb: https://www.banggood.com/nl/4Pcs-AUSTAR ... rehouse=CN

Hier gaat het om. In het begin op de zandweg is dat 'dwijlen' te zien, in bochten overstuurt de auto omdat de achterbanden gewoon zijwaarts weggedrukt kunnen worden.



Grt, Lex.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Bericht door Wouterb » 10 feb 2019 22:53

Welke banden je ook kiest, slap zijn en dweilen doen ze allemaal.
Grip in de belangrijkste eigenschap.
Stabiliteit, en dat zoek jij ook in dit geval komt van de schuimpjes in banden.
Standaard zijn ze over het algemeen (veel) te zacht.

Zoek naar alternatieve schuimpjes (foams) en je komt sneller tot een oplossing dan andere banden.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Bericht door zanthrax » 11 feb 2019 01:05

Proline geeft op z'n website exacte afmetingen van hun banden. Ze zijn wat prijziger dan merkloze banden uit China maar het verschil merk je ook.
Om de zijwaartse beweging uit de banden te krijgen zou je 2stage foam kunnen gebruiken.
Crawler Innovations maakt hele mooie met verschillende stevigheid en in allerlei maten, met een beetje handigheid maak je zoiets ook zelf, stevig schuim in het midden zodat de band z'n vorm houdt, een dun laagje zacht schuim buitenom zodat het profiel zich nog wel naar het terrein kan vormen voor goede grip.
Laatst gewijzigd door zanthrax op 12 feb 2019 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Bericht door Cesco » 11 feb 2019 10:02

Het is hier boven al aangegeven, de hardheid komt van de foams. In al die China banden zit meestal foam wat je normaal ook als verpakkingsmateriaal aantreft. Je bent zoals aangegeven iets beter nodig.

Ter aanvulling op de informatie hierboven, de merken waar je beste voor kan kijken voor foams zijn de Amerikaanse merken Crawler Innovations, Proline en het Duitse merk Crazy Crawler. 2stage foam is een goede optie, single stage is bijvoorbeeld bij Crazy Crawler in verschillende hardheden te krijgen.

Succes, leuk project.

Subdriver
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2019 09:50
Locatie: Lelystad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Bericht door Subdriver » 11 feb 2019 10:50

Allen dank voor de snelle reacties! Ik moet het dus in de inserts zoeken, duidelijk. Ik ga eens wat rondneuzen op het wereld wijde web. Bij Crazy Crawler is zeker een optie, dan weet je tenminste wat je koopt in maat en hardheid.

Subdriver
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2019 09:50
Locatie: Lelystad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Banden voor zware wat snellere auto 1.9 velgen

Bericht door Subdriver » 17 feb 2019 18:54

Na wat speur en vergelijkwerk ga ik het volgende doen:

Proline BFGoodrich KO2 banden met achter LaserFoam HD Xtreme inserts, en voor HeavyDuty inserts. Voor staat ongeveer 1/3 van het gewicht, achter 2/3. Die bandjes zien er nog mooi schaal uit ook, alleen even wachtten tot ze weer op voorraad zijn bij CC.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten