Zoekende noob erbij...

Stel jezelf hier eventjes voor, wanneer je nieuw bent. Zodra je jezelf voorgesteld hebt krijg je toegang tot het hele forum.
Patje
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:04
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Zoekende noob erbij...

Bericht door Patje » 16 jan 2022 17:12

Gegroet beste forumleden,

Ik (Patrick) ben al speurende, zoekende, lezende, kijkende o.a. ook hier op jullie forum terecht gekomen. Wat ik hier precies doe of wat ik hier hoop te vinden, daar heb ik eigenlijk nog geen enkel idee van.

Toch heb ik me hier aangemeld, al is het maar om toegang te krijgen tot het gehele forum, maar dat is niet het enige,.. er is natuurlijk ook een bepaalde interesse.

Als kind droomde ik al over mooie auto's, echte, maar ook die van speelgoed (cq schaalmodellen) en/of radiografische modellen. Een rc model heb ik echter nooit zelf gehad. Jaren (decennia, geen eeuwen!) gingen voorbij, en zo nu en dan vlamde de interesse in rc modellen weer even op, maar de interesse ebde uiteindelijk ook steeds weer weg.

Nu zit ik weer in zo'n "periode" van meer/grotere interesse en al zoekende naar wat mij dan zoal leuk lijkt, kwam ik bij de crawlers (en scalers) terecht én dus bij jullie!
Hoe verder? Ik heb even geen idee,... Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb de afgelopen dagen zoveel informatie tot mij genomen, dat ik er momenteel even duizelig van ben.

Aan de ene kant denk ik, ik koop/bestel me gewoon snel ff een of twee budget modelletjes (bijv een Axial scx24 oid), om gewoon eens ff wat binnen te "testen" en om te kijken of ik er "feeling" mee krijg, aan de andere kant denk ik, ik gooi er gewoon gelijk iets van tussen de 500 en 750 euro tegenaan en begin gelijk met een goed, degelijk en bewezen model.

Voor beide opties is wat te zeggen, er kleven echter ook wat risico's aan. De "goedkopere optie" zou bijv. een verkeerd beeld kunnen geven (oa mbt het kwalitatieve aspect), waardoor ik snel mijn interesse weer verlies.

De "duurdere optie" is natuurlijk wel een risico als je helemaal nog 0 (nul) ervaring hebt met deze hobby. Wat als zich problemen voordoen of als ik na 2x rijden denk, nah,... toch niets voor mij dit, dan zit ik met mijn spul te kijken en wordt het een dure stofvanger ergens op een rek op zolder... daarbij heb ik al diverse hobby's én ook die kosten allen geld, dan had ik het wellicht beter daarvoor kunnen gebruiken.

Jullie zien, ik ben er nog lang niet,.. ik ben benieuwd of ik hier (wellicht met jullie bijdragen en/of adviezen) een stapje dichterbij ga komen.

Groet,
Patrick

Jamsyl
Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2022 09:27
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Jamsyl » 16 jan 2022 19:55

Welkom Patrick!
Je idee om eerst iets “kleins” te nemen is een goede, maar ook zeer gevaarlijke optie!

Ik had een scx24 gekocht voor m’n zoon(tje) om een beetje binnen te kunnen prutsen tijdens de lockdown(s). Daar ging het mis; die dingen zijn fantastisch. Na het nemen van diverse Duplo-hindernisbanen werd t steeds complexer. En dan al die upgrades…!

Nu zijn ze aan het vermenigvuldigen; een Amewi AMXrock RCX10b (feitelijk een Absima Sherpa met andere body), en een SCX10.3 kit versie vielen recentelijk op de mat…. Vandaag lekker het bos in geweest met de Amewi, overal overheen, doorheen.
230D4DCF-88C5-43D6-85A5-D9A7BC44B7AE.jpeg
F6835661-2B9E-44E7-8300-B8B50D96E6CE.jpeg
D5601041-E813-43B4-9F5F-206518CF032C.jpeg
Losi 8ight-e
Axial SCX24
Amewi AMXrock RCX10b
Mini-Z
DragonForce 65
Project: SCX10.3 Kit

Gebruikersavatar
Creepy Crawler
Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2019 12:29
Locatie: Cuijk
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Creepy Crawler » 16 jan 2022 21:54

Of je zoekt een gebruikte voor rond de €300/ €400....
Of je kijkt hoe de gebruiker hierboven het heeft gedaan. Een nieuw gebouwde crawler voor €300...
Deze gebruikers waarderen Creepy Crawler voor dit bericht:
Jamsyl (16 jan 2022 22:36)
Carisma SCA-1E Coyote kit
Gmade GS02f Buffalo

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 136 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Wouterb » 16 jan 2022 22:07

Welkom hier. Als je denkt je interesse in banen te gaan leiden zit je hier fout. Iets met hobbies die continu op het randje van uit de hand lopen balanseren.
Er staan op dit forum al vele topic over een 'eerste crawler'. Lees ze rustig door.
Belangrijke vraag is wel; wat trekt je? Rijden (als dan niet met anderen) of bouwen? En qua bouwen, dan meer de techniek of schaal modellen met alle details die je kunt bedenken.
Bij velen hier is het een combinatie waarbij de nadruk van persoon tot persoon verschilt.

Eerst lekker inlezen hier dan komen de vragen vanzelf. Sterkte. ;)
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
Jamsyl (17 jan 2022 09:52)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Patje
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:04
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Patje » 16 jan 2022 22:20

@Jamsyl

Dank voor het welkom!

"Een gevaarlijke keuze" !?  in de zin van verslavende? Dan zou het dus een juiste beginnerskeuze zijn toch?
Maar je bent zelf dus toch snel overgestapt van de 1:24 naar de 1:10 schaal als ik het goed lees?
Mooie plaatjes van een mooie wagen trouwens!

@Creepy Crawler

Ik heb wat rondgekeken voor een gebruikte, o.a. op marktplaats, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden. Of het zijn bedrijven die nieuwe exemplaren aanbieden, of het zijn evt gebruikte modellen die al dan niet verbouwd/aangepast/gemodificeerd zijn en/of bijv zonder accu, zender, body (of anderzins niet geheel rtr/compleet) worden aangeboden. Ik heb 0 ervaring, weet niet waar ik op moet letten en moet dan maar zien hoe ik de set op de juiste manier compleet krijg. Vaak gaat het snel in de papieren lopen op die manier én had je net zo goed gewoon een complete rtr set kunnen kopen met winkelgarantie/ondersteuning.
Neemt alles niet weg dat ik er wel evt wel open sta voor een eventueel gebruikt exemplaar mits en indien ik een complete set zou vinden die mij ook aanstaat.

Patje
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:04
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Patje » 16 jan 2022 22:45

Dank je Wouter!


Tja, dat is ook waarom ik de bomen niet meer zie... Je komt (ik kom) van het ene in het andere. Bij mij komen idd al die vragen op, waar jij het over hebt: Wat wil/zoek ik, wil ik om te beginnen echt alleen wat gaan rijden, of toch ook gelijk zelf bouwen. Wil ik idd de hele wagen bouwen, dus ook het technische gedeelte of wil ik een goede technische basis en daarop een exact schaalmodel (als voormalig puristisch 1:87 schaalbouwer) gaan bouwen. 
Ik weet gewoon zelf even niet waar te beginnen, daar hoop ik mede op dit forum achter te komen. Maar ook als ik hier lees, dan maken jullie het me moeilijk... Ik zie zo veel moois/leuks/wetenswaardigs voorbij komen, dat het me ook steeds weer aan het twijfelen brengt. Ik moet gewoon niet gelijk te veel te willen, ik moet erachter zien te komen waarmee/hoe ik moet beginnen. ;)

Jamsyl
Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2022 09:27
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Jamsyl » 16 jan 2022 23:02

De SCX24 is prachtig voor binnen, letterlijk op tafel. 1/10 vind ik een mooie maat voor buiten.
Bij TopRC is c10 nog steeds in de aanbieding, volgens mij.

Geduld en Google zijn je vrienden.
Voor buiten, om je een idee te geven van prijzen;
- Amewi, €295,- in de aanbieding bij Conrad, RTR, met gangbare ESC en motor. LiPo er in en gaan. (Nieuwe 6000 mah Lipo ca €35,-, lader €80,-, maar die had ik al). Onderdelen bij Absima en ome Ali te bestellen.
- SCX10.3 kit in de aanbieding bij Tamico.de; €335,-. De RTR spullen van de Amewi kunnen er zo op/in, inclusief de radio en ontvanger (maar ws komt er een brushless in :) ) maar bouwen gaat nog wel even duren.

Ingestapt met 2 wagens, 1 stuiterbak en 1 “scaler” met (gedeelde) electronica; ca. €650,-, ex batterij en lader. En dan begint het upgraden….

Lekker scheuren en bonken met de Amewi, met droog weer toeren met de scx10, bij pleurisweer op het lego-parcours met de 1/24.

Zoals gezegd; bereid je voor op oneindig veel opties en een potentiële verslaving…
Laatst gewijzigd door Jamsyl op 17 jan 2022 09:52, 10 keer totaal gewijzigd.
Losi 8ight-e
Axial SCX24
Amewi AMXrock RCX10b
Mini-Z
DragonForce 65
Project: SCX10.3 Kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Cesco » 16 jan 2022 23:07

Welkom.

Tips die ik je kan geven.

Probeer via dit forum iemand bij jou in de buurt te vinden met wie je even mee kan gaan rijden. Zodat je het gevoel kan krijgen. Er zijn er genoeg die beginners op gang willen helpen. Genoeg ook met een crawler / scaler extra zodat je ook even zelf kan rijden. Waar woon je ergens?

Vraag jezelf dit af. Vind je het leuk om de natuur in te gaan? Een stuk te wandelen?
Dan ben je al een heel eind op weg.

Deze kant van de RC hobby brengt je ontspanning, geeft je hobby vrienden en zowel het rijden als het bouwen kan je helemaal in opgaan. Rijtijden kunnen lang zijn, accukan zo 1 1/2 a 2 uur rijtijd geven.
Helaas zijn er momenteel even geen meetings vanwege Corona maatregelen. Als je die meemaakt ben je direct om. Pure gezelligheid, iedereen helpt elkaar. Overigens ook hier op het forum. Wil je nog sneller hulp, we hebben ook nog een app groep.

Het tempo van crawlers en scalers ligt laag. Het rijden zelf is meer technisch 4x4 rijden. Obstakels opzoeken en kijken of je die kan overwinnen.

Qua starten zou ik starten met een merk waar de onderdelen goed leverbaar van zijn.

Patje
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:04
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Patje » 17 jan 2022 09:15

@Jamsyl
Leuke collectie heb al, misschien dat ik dan toch ook eerst maar eens even een Axial (24 / Chevy) bestel om vast iets te hebben... Kan ik vervolgens rustig verder kijken, hier op het forum en elders, naar wat ik nu echt precies zoek. 

Eigenlijk ben ik ook niet helemaal eerlijk geweest in een eerdere bijdrage van mij: Ik schreef dat ik nooit eerder rc auto's heb gehad, dat is echter niet helemaal waar. Als "jochie" heb ik natuurlijk wel eens wat van dat spul op batterijen gehad, maar in die tijd waren elektrische rc auto's gewoon echt speelgoed met zeer beperkt vermogen en dus ook van echte "speelgoed-kwaliteit" (lees "prul-spul")
Momenteel heb ik overigens ook een rc auto (onlangs gekocht), maar dat was meer in een opwelling. Het gaat daarbij om een basher/shorttrack (budget) racertje. Ik wilde vast iets hebben om mee te spelen. Na me echter dus weer meer te verdiepen in de rc wereld, kwam ik terecht bij de crawlers/scalers,... Volgens mij past dat veel meer bij mij en moet ik in die richting verder zoeken. Die "snelle jongens" zijn in mijn ogen leuk om even te "raggen", maar mijn voorkeur (als voormalig modelspoorder) gaat toch meer uit naar de meer rustige, meer realistische kant van de rc wereld.
 @Cesco  
Zo kom ik dus ook meer terecht bij de punten waar jij het over hebt. Idd houd ik van natuur, wandelen etc. Ik heb 2 herdershonden en nog geen 10 meter bij mijn huis vandaan staat al een bord dat je in natuurgebied (de bossen) terecht bent gekomen (ik woon overigens in de omgeving Noord-Limburg).  Ik vind daar ook veel rust en ontspanning, dat is echt mijn ding. Vandaar dus ook weer dat mijn eerste rc auto (in de tegenwoordige tijd) een opwelling was, maar dat ik het eigenlijk veel meer (vanwege alle hier genoemde punten) in de kant van de crawlers/scalers moest zoeken. Daar ben ik inmiddels dus wel achtergekomen.
Dat ik uiteindelijk voor een goed/bekend merk moet gaan, mede vanwege beschikbaarheid van onderdelen en/of mogelijkheden tot upgrades, is me idd ook al duidelijk geworden. De uiteindelijk schaal (1:10) ligt geloof ik ook al vast. Als ik uiteindelijk ook nog geheel vrije keuze zou hebben qua model van de auto, dan neig ik in die zin naar een klassiek (eind jaren 60/70/begin 80) US 4x4 pick up / SUV model van bijv Ford, Dodge, Chevrolet etc.

Beetje bij beetje kom ik er dus wel én ik ga er vast hier op het forum achter komen wat ik nu echt helemaal precies wil. Ik neem me er gewoon even rustig de tijd voor, ook om te voorkomen dat ik weer iets in een opwelling koop, maar dan voor veel meer geld én wat uiteindelijk dan weer een verkeerde (te snelle) keuze bleek te zijn.
Deze gebruikers waarderen Patje voor dit bericht (totaal 2):
Jamsyl (17 jan 2022 09:31) • Cesco (17 jan 2022 13:55)

Jamsyl
Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2022 09:27
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Zoekende noob erbij...

Bericht door Jamsyl » 17 jan 2022 09:39

Patje schreef: 17 jan 2022 09:15 @Jamsyl
Leuke collectie heb al, misschien dat ik dan toch ook eerst maar eens even een Axial (24 / Chevy) bestel om vast iets te hebben... Kan ik vervolgens rustig verder kijken, hier op het forum en elders, naar wat ik nu echt precies zoek. 
De SCX24 vind ik zeker een aanrader, de instap is dan relatief voordelig, maar het is al wel een “hobby-grade” RC, niet zo’n “prul”. Volledig reparabel (voor weinig), helemaal te customizen, en in huis te gebruiken, of op een stenen border in de tuin.
Zorg wel voor passend gereedschap, genoeg licht en een goede bril als je gaat sleutelen, het is erg klein allemaal :geek:

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen!
Losi 8ight-e
Axial SCX24
Amewi AMXrock RCX10b
Mini-Z
DragonForce 65
Project: SCX10.3 Kit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten