Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Arrma racer » 18 okt 2022 10:59

Velg zonder band en foam maar met plakzink, er passen precies 15 gewichtjes van 5 gram achter elkaar.
Beadlock 2.jpg
Velg met band en foam voor de behandeling.
Beadlock 4.jpg
Velg met band en foam na de behandeling vooraf is de velg nog omwikkeld met electro tabe. Zo kan er geen vocht en vuil in het foam dringen.
Beadlock 3.jpg
Tip koop het plakzink bij je eigen bandenspecialist, je hebt voor vier 1.9" velgen exact 70 centimeter nodig. Kosten 3 euro.
Deze gebruikers waarderen Arrma racer voor dit bericht:
Cesco (18 okt 2022 11:47)

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Arrma racer » 16 jul 2023 09:46

Nooit meer zo.....
Beadlock 2.jpg
Maar zo.....
Velg 1.jpg
Een rol dak lood ( 1.5 mm dikte ) gekocht , hier met een Stanley mes strips van gesneden en deze met DZ tape
op de ring geplakt.
Velg 2.jpg
Op een 1.9" velg is een laagje +/_ 50 gram, met 2 lagen lood ( totaal 3 mm ) 100 gram is de dikte van de ring
vrijwel gelijk aan de ring met plak gewichtjes. Alleen het uiteindelijke gewicht is veel hoger, door als alle velgen
klaar zijn ze een voor een te wegen kom je achter het onderlinge verschil in gewicht. Door nu met een 4 mm boortje
rondom kleine putjes in het lood te boren, kun je als je dat wilt tot op een 100ste gram uitwegen.

Landy
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2023 11:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Landy » 16 jul 2023 12:13

Leuk idee! Bij mijn auto zat op het middendeel van de (plastic) velg al een metalen ring gemonteerd. Bij een setje dezelfde losse wielen (gekocht om zelf een aanhanger te maken) zaten die overigens niet.

Maar nou komt de vraag van de beginner. Ik snap dat het handig is om het zwaartepunt van de auto te verlagen. Hoe ver kun je hier in gaan? Bij mijn auto kan ik de plastic delen van de assen, wielophanging etc ook vervangen door metalen delen. Maar wordt de auto op een bepaald moment niet te zwaar waardoor de motor te zwaar belast wordt en sneller aan zijn einde komt?

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Arrma racer » 16 jul 2023 14:10

Landy schreef: 16 jul 2023 12:13 Leuk idee! Bij mijn auto zat op het middendeel van de (plastic) velg al een metalen ring gemonteerd. Bij een setje dezelfde losse wielen (gekocht om zelf een aanhanger te maken) zaten die overigens niet.

Maar nou komt de vraag van de beginner. Ik snap dat het handig is om het zwaartepunt van de auto te verlagen. Hoe ver kun je hier in gaan? Bij mijn auto kan ik de plastic delen van de assen, wielophanging etc ook vervangen door metalen delen. Maar wordt de auto op een bepaald moment niet te zwaar waardoor de motor te zwaar belast wordt en sneller aan zijn einde komt?
Een legendarische nummer 14 zei ooit " ellek voordeel, hep zijn nadeel ", maar even serieus onbeperkt kun je niet doorgaan.
Als je recensies/testen leest van 1/1 auto's waar de fabrikant 20" velgen of groter onder zet, geeft men vaak aan met een maatje minder rijd de auto een stuk beter. Dit gaat eveneens op voor onze auto's, maar zoek eens op " brash voor rc auto's".
Daar is ontzettend veel van te koop, wat op allerlei manieren op/onder/en aan een auto te bevestigen is. Maar hoe hoger je gewicht aanbrengt , hoe hoger ook het zwaartepunt komt te liggen en een auto eerder kantelt. Ik kies voor een laag zwaartepunt, verzwaar je de velgen dan zul je ook iets moeten doen aan de dempers/veren/olie. Ook kies ik voor motoren/esc's die overbemeten zijn. Daar heeft een deel van de gevestigde crawler gemeenschap zijn bedenkingen over, maar het is mijn hobby en ik bouw gewoon wat ik leuk vind. Rationeel of niet, maar een laagje lood 50 gram per wiel zal een auto zeker niet schaden.
Chassis.jpg
Cage 5.jpg

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Arrma racer » 16 jul 2023 14:31

Brash =Brass :oops:

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Cesco » 19 jul 2023 22:28

Landy schreef: 16 jul 2023 12:13 Leuk idee! Bij mijn auto zat op het middendeel van de (plastic) velg al een metalen ring gemonteerd. Bij een setje dezelfde losse wielen (gekocht om zelf een aanhanger te maken) zaten die overigens niet.

Maar nou komt de vraag van de beginner. Ik snap dat het handig is om het zwaartepunt van de auto te verlagen. Hoe ver kun je hier in gaan? Bij mijn auto kan ik de plastic delen van de assen, wielophanging etc ook vervangen door metalen delen. Maar wordt de auto op een bepaald moment niet te zwaar waardoor de motor te zwaar belast wordt en sneller aan zijn einde komt?
Een ieder moet doen wat hij/zij wil.

Maar als je het zou willen doen zoals in 1/1 motorsport zou je het als volgt kunnen doen. Je bouwt de scaler/crawler standaard op volgens de instructie/bouwhandleiding met alles erop en eraan wat je wil. Alleen je voegt nog geen extra gewicht toe!

Dan pak je of 4 digitale keukenweegschalen of nog makkelijker een Sky RC Corner Weight Scales System.
Met laatste weeg je jouw crawler dan uit. Je weegt totaalgewicht, gewicht per wiel, gewicht links en rechts, voor en achter.
Met 4 digitale keukenschalen moet je zelf aan het rekenen slaan.

Doel is links en rechts 50/50% gewichtsverdeling. Trial setup rond de 53-56% gewicht voor. Crawler setup zo dicht mogelijk naar 60/40% voor/achter qua gewichtsverdeling. Dit doe je met de accu in het chassis, body op chassis.

- Dan ga je met de elektronica schuiven tot je de beste gewichtsverdeling vind. Soms kan kiezen voor bv een Hobbywing Fusion i.p.v. gescheiden motor en ESC een oplossing zijn om gewicht links en rechts mooi 50/50% in balans te brengen.
- Bepalen indien van toepassing waar je de scale accessoires wilt plaatsen.
- Eventueel locatie accu verplaatsen (bijvoorbeeld van achter naar voor) of een andere accu kiezen. Bv 3S Lipo i.p.v. 2S Lipo kan al gewichtsverlagend werken en je bent minder MAh nodig voor zelfde rijtijd. Een 2S 5000MAh Lipo weegt al snel 100 gram meer als een 3S 2200MAh of 3600MAh en je hebt vergelijkbare rijtijd.

Deze eerste 3 stappen brengen de grote grove veranderingen. De stappen hieronder zijn meer de fijn afstelling stappen voor de laatste 1-3% bijstellen. Je kunt of nu extra gewicht toevoegen als dit nog nodig is. Of na de fijn afstelling stappen.

- Als er niets meer te schuiven valt, dan kun je nog met slappere of stuggere veren aan de gang. Stuggere veren achter brengt het gewicht naar voren. Maar 1 stuggere veer op de juiste plek aan linker of rechterkant (soms alleen op 1 hoek) kan ook helpen links en rechts 50/50% in balans te brengen.
- Idem voor foams, ook deze kunnen invloed hebben, marginaal, maar toch. Bijvoorbeeld achter hardere foams als voor.
- Nu kun je als waarschijnlijk laatste stap bezig met de schokdemper preload voor de allerlaatste fijn afstelling.

Persoonlijk weeg ik bij elke aanpassing en ik heb in geen enkele scaler/crawler extra gewicht in de wielen achter.
Vaak wel 1 stripje balanceerlood in de voorwielen, maar dat is niet eens altijd nodig.

Op de vaak zanderige ondergrond waar wij in Nederland rijden, is lichter vaak prettiger. Zaken als metalen wielen en een metalen bumper voor moet je ook meenemen in je weegsessie. In veel gevallen heb ik messing (brash) onderdelen weer weggehaald.

Elke keer als je iets qua setup verandert, weglaat of toevoegt, doe je opnieuw een weegsessie. Meestal is het dan genoeg om middels de fijn afstelling stappen de gewichtsverdeling te verbeteren.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Exzeiler (23 jul 2023 14:34)

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Arrma racer » 19 jul 2023 23:04

Goede uitleg.
Deze gebruikers waarderen Arrma racer voor dit bericht:
Cesco (20 jul 2023 21:52)

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Arrma racer » 19 jul 2023 23:13

Arrma racer schreef: 19 jul 2023 23:04 Goede uitleg.
Maar ik krijg een bepaalt idee, bestel een berg onderdelen en zie dan wel wat het word.
Valt het eind resultaat tegen, demomteren alles en dan bouwen we weer wat anders.
Dat is de vrijheid die we in onze hobby hebben, zoals jij al aangeeft.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Heavy weight beadlocks extra verzwaren.

Bericht door Cesco » 20 jul 2023 22:06

Klopt. Mijn hobby hiervoor was autoracen (trackdays) op circuits zoals Zandvoort, Assen, Zolder en de Nurburgring. Met een volledig als racer opgebouwde Peugeot 205GTi. Dat deed ik in clubverband met ongeveer 60 andere speciaal voor circuit opgebouwde Peugeot GTis.

Ging er best serieus aan toe en we hielpen elkaar met opbouw en setups. Uiteindelijk is er in clubverband ook een set corner weight distribution scales gekocht. Dit was een eye opener en vele auto's zijn toen fors aangepast qua setup.

In de RC hobby ben ik dit op een gegeven moment ook gaan gebruiken. Mede ook omdat ik 4 rijders in mijn gezin heb. En budget dus niet onbeperkt is. Het neemt onnodige aankopen weg en ik vind het intussen ook leuk om met zo weinig mogelijk toegevoegd gewicht de wegligging veel te verbeteren.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
zanthrax (21 jul 2023 08:58)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten