De RcLaser in Nederland
Vele mensen kennen als zeilboot de Laser, voornamelijk doordat het een Olympische eenheidsklasse is. Iets minder bekend maar zeker in opmars is de RcLaser. Het betreft hier een radiografisch model op een ¼ schaal van de echte maar wel met de zelfde eigenschappen. De RcLaser is ontwikkeld door Bruce Kirby (zeeman en jachtontwerper, hij ontwierp naast twee Americans cuppers ook de succesvolle Laser) en Jon Elmaleh. (industrieel ontwerper en meervoudig kampioen modelzeilen in de Verenigde Staten) Hun samenwerking bracht hoge vaardigheid in technologie, ontwerp en praktische ervaring in radiografisch varen samen. Het resultaat is dan ook een robuuste en no-nonsense zeilboot geworden. Dat de RcLaser veel in haar mars moet hebben blijkt wel uit het feit dat er in vele landen mee gevaren wordt. Zo kom je ze onder andere tegen in; Engeland, Schotland, Zuid-Afrika, Canada, USA, Nieuw Zeeland, Australië, Noord-Amerika, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Ierland, Noorwegen, Portugal, Malta, Italië enz enz. Maar hoe zit het nu in Nederland? In de reguliere modelbouwwinkels zal men niet zo gauw een RcLaser vinden dus dan maar het grote internet op. En wie zoekt zal vinden is het spreekwoord; www.rclaser.nl is dan ook een Nederlandstalige bron van informatie op dit gebied.
Nader bekeken.
De RcLaser is van het type Ready to Sail, dat wil zeggen meteen gebruiksklaar nadat de batterijen er zijn ingezet. Nu is er binnen de modelbouw wereld al heel lang een discussie bezig of RTS nu echt de bedoeling is van modelbouw maar is het niet de eindgebruiker die bepaald wat hij of zij met zijn / haar model wil gaan doen? Dit even terzijde, de RcLaser is ontworpen en gemaakt om mee te zeilen! Niets te bouwen ? dan maar de diverse onderdelen nader bekijken.
De romp.
Deze is gemaakt van polyethyleen, dit is een bijzonder sterke en taaie kunststofsoort. Voor diegene die dat materiaal niet kent; hier worden ook bv. gereedschapskoffers en echte kano’s van gemaakt. Het polyethyleen wordt als één stuk onder hoge druk in een mal geblazen. Hierdoor worden er seriematig exact dezelfde rompen gemaakt die bij normaal gebruik bijna onverwoestbaar zijn. Dek en romp worden in één keer geblazen en vormen dan samen een waterdicht geheel. In de spiegel zit een klein gaatje om drukverschillen op te vangen en condensvocht af te voeren.
Elektronica compartiment.
In de mal wordt ook meteen een “verdieping” in de romp meegevormd. Hierover komt een speciaal ontworpen dekplaat die, met kit “verlijmd”, een waterdichte ruimte vormt. Een verhoogde ronde opening van 105 mm diameter, op het dek, geeft toegang tot deze ruimte alwaar alle elektronica zijn plek gaat vinden. Deze toegankelijke ruimte wordt op zijn beurt weer afgesloten met een soepel kunststof deksel als ware het een afsluitbaar huishoudelijk bewaarbakje. Misschien een minder oogstrelende oplossing maar wel één die bijzonder goed, makkelijk en vooral snel werkt!
Rc-inbouw.
Naast de toegangsopening zitten er tevens doorvoeren voor de zeilwinch en roer servo in de dekplaat. De gebruikte elektronica is vrij algemeen en kun je ook in andere zeilende modellen tegen komen. De bevestiging van winch en servo is bijzonder vindingrijk te noemen. Normaal zet je een servo / winch met behulp van schroefjes door de “flensoogjes” heen vast. Bij de RcLaser zitten er aan de onderzijde van de dekplaat steunpennen met kleine vergrendel handeltjes. De servo / winch kan van onder af, tot aan de dekplaat, door de betreffende doorvoer gestoken worden, hierbij gaan de steunpennen door de “flensoogjes” heen. De hendeltjes vergrendelen met een halve slag het geheel. Druk vervolgens het meegeleverde rubber blokje tussen de servo en de vloer van de elektronica ruimte. Het blokje er tussenuit halen, vergrendeling verdraaien en los is de servo. Kan het makkelijker? Voor een goede afdichting dient er wel enig vet tussen de servo en de dekplaat aangebracht te worden.
Het roer.
Net zoals de echte Laser heeft de RcLaser een aangehangen roer. Het roer wordt bovendeks aangestuurd vanaf de servo door middel van twee stangetjes naar de roerarm. Het kunststof, in profiel gegoten roerblad heeft globaal halverwege een roerpen en aan de bovenzijde een verende borging. Onderaan de spiegel is een uitsparing met daarin een kunststof lager voor die roerpen. Voor de plaatsing van het roer hoeft alleen de verende borging lichtjes samengeknepen vanaf de onderzijde in de roerarm geschoven te worden. Met een klik borgt het roer zich zelf. Om de boot later transportgereed te maken hoef je alleen maar de borging wederom lichtjes samen te knijpen en het roer uit te nemen. Een eenvoudig maar zeer betrouwbaar goed werkend systeem.
Kiel en montage.
De kiel van de RcLaser heeft een totale lengte van 50 cm met hieraan een loden ballast bulb van 1,6 kg. Deze profiel kiel is zodanig gemaakt dat hij niet doorbuigt. De loden bulb zit geheel verpakt in een kunststof omhulsel. Een “beugel”vormt de top van de kiel waarin een vergrendel systeem is opgenomen. De kiel wordt aan de onderzijde in de zwaardkast door de romp heen gestoken, waarbij de top bovendeks uit komt. Hierna de vergrendeling 90 graden verdraaien tot dat deze tussen twee nokjes, op de romp, zich zelf blokkeert.
Mastvoet.
Voorin het dek tref je de mastkoker aan, welke aan de bodem van de romp is gelast. In deze koker is de mastvoet geplaatst. Het geheel vormt op deze manier een stabiele en sterke steun, voor de ongestaagde mast die hierin eveneens vrij kan draaien. De constructie is zodanig dat ook bij extreme zeilcondities de mast, incl. zeilen, niet uit de mastvoet los komt. De boot aan de mast uit het water tillen gaat echter niet.
Mast, Neerhouder en Giek.
De taps toelopende, tweedelige, mast is gemaakt van fiberglas en is zeer flexibel. Een traditionele giekneerhouder heeft de RcLaser niet. Hier heeft de ontwerper gekozen voor een aan de mast verlijmde starre T splitsing en een aluminium buis als giek. Deze giek wordt los in het horizontale deel van de T splitsing gestoken en via de spanning die door de onderlijkstrekker wordt opgebouwd op zijn plaats gehouden. Op deze manier laten zeil en giek de mast vrij rond draaien. Door deze “simpele” manier van samenstellen is het complete tuig dan ook met een paar handgrepen zo opgebouwd. Even terug naar de giek, hierop worden minimaal drie verende klemmen geschoven. Door de achterste klem wordt de schoothoeklijn, van het zeil, heen gevoerd en deze klem bepaald eveneens hoe er aan de schoothoek wordt getrokken (afstelling van het achterlijk). De middelste klem bepaald de opening van het onderlijk. De voorste klem dient als aankoppelingspunt van de schoot.
Zeilen.
Een niet onbelangrijk onderwerp, zijn ze namelijk niet de motor van de boot? De zeilen van de RcLaser zijn gemaakt in panelen, conform één ontwerp (per type zeil) en door één fabrikant. Het één en ander waarborgt op deze manier een zo constant mogelijke kwaliteit. Over kwaliteit gesproken, de zeilen zijn gemaakt van Mylar®. Dit is een polyester film gelamineerd op een polyester vezel. Dit heeft als resultaat dat de zeilen niet gaan rafelen, rekken of de vorm gaan verliezen. Zelfs niet als ze nat zijn en dat wil nog wel eens voorkomen. Zoals reeds eerder is aangegeven heeft de RcLaser een flexibele mast en hierop is dan ook het zeil aangepast (het voorlijk). In het voorlijk wordt de mast opgenomen / gestoken. Deze mastopening die over de mast gaat is vrij breed. Zodra er weinig wind is, staat de mast rechtop binnen deze opening en het zeil staat dan ook halverwege de mast naar voren (bolling in het voorlijk). De mastopening raakt dan slechts de mast bij de top en de voet. Wanneer de wind aantrekt, begint de mast onder invloed van het zeil te buigen en past uiteindelijk strak langs de voorrand van de mastopening in het zeil!
Voor de RcLaser is er een A, B en C-tuig beschikbaar. Het A zeil (grootste) heeft een eigen mast nodig terwijl je bij het A en B zeil wel de zelfde giek gebruikt. Voor het B (middelste) en C (kleinste) zeil gebruik je de zelfde mast alleen een korte giek bij het C zeil. Bij de technische specificaties staat nog nadere informatie ten aanzien van de zeilen.
Elektronica.
Elke RcLaser is standaard voorzien van een complete besturingsset. Deze bestaat uit een twee kanaals zender + ontvanger (Hitec Ranger), roerservo (Hitec HS-311) en een zeilwinch (Hitec HS-785 HB). Een set die als basis prima voldoet.
Levering.
Zoals ik reeds eerder heb aangegeven is de boot meteen te gebruiken zodra de benodigde batterijen geplaatst zijn. Deze batterijen, 12 x van het type AA (penlite) worden er niet bijgeleverd. Maar wat krijg je dan wel voor je geld geleverd?
• Een RcLaser, zoals hiervoor is beschreven, met het B-tuig.
• De benodigde besturingsset.
• Een transport / draagtas van nylon waarin alle spullen netjes opgeruimd kunnen worden.
• Een standaard gemaakt van roestvrij staal die overigens ook in de tas past.
• Benodigde documentatie.
Extra opties.
Om je boot nog completer te maken en zo ook de mogelijkheid te hebben om met elke wind te kunnen zeilen is er een A en C-tuig te koop (zie technische specificaties). Daarnaast is er eveneens nog een cunningham (voorlijk) strekker, echter de schipper kan deze ook heel eenvoudig zelf maken met behulp van een stuk koordelastiek.
Onderdelen.
Net zoals de extra opties zijn ook alle onderdelen van de boot los te verkrijgen zodat je, indien nodig, niet zonder reservedelen komt te zitten.
Eigen ervaringen.
Al zoekende naar een robuuste zeilboot die het nodige kan hebben kwam ik via het internet uit bij de RcLaser. Op de site / forum staat een uitnodiging om eens te komen zeilen met een demoboot (met welke modelzeilboot mag je, zonder verplichtingen, een dagje komen proefvaren tegenwoordig?). Een afspraak was dan ook gauw gemaakt (januari 2007). Ik moet zeggen het is een gezellige dag in een ongedwongen sfeer geworden, waarbij je als gast veel mocht en niets moest. Vragen werden met geduld beantwoord en kreeg ook de nodige aanwijzingen en verhalen te horen van de enthousiaste schippers. Na een ruime bezinningsperiode is het besluit gevallen om er één aan te schaffen en tot heden heb ik van die beslissing geen spijt gehad!
Opbouw van de boot.
Vele publicaties wijzen op een relatief korte opbouwtijd, vanuit de tas tot aan vaarklaar, dus dat gaan we “klokken”.
• Openen van de tas.
• Standaard neer zetten.
• De romp hierop plaatsen.
• Kiel in de romp monteren.
• Roer plaatsen.
• Ontvanger accu in de rc-ruimte plaatsen en aansluiten.
• Rc-ruimte afsluiten d.m.v. het dekseltje.
• De twee mastdelen in elkaar steken.
• De mast in de opening (voorlijk) van het zeil steken.
• Giek in de T splitsing zetten.
• De schoothoeklijn van het zeil door de achterste klem voeren en aan de middelste bevestigen.
• Het zeil globaal op de juiste spanning brengen.
• Mast in de voet plaatsen.
• Schoot aan koppelen.
• Tas sluiten.
• Zender aan, ontvanger aan en controle werking.
• VAARKLAAR ! En dat in 6 ½ minuut.
Vaarbeeld.
Na het afstellen van het zeil t.o.v. de windcondities (onder- en achterlijk) kan de RcLaser te water en meteen merk je dat de boot van wal wil steken. Bij lichte wind glijdt ze als het ware over het water en zodra de windsterkte iets toeneemt krijg je er zelfs een prachtig kabbelende boeggolf bij. Vanaf windkracht 2 tot 3 begint het echt leuk te worden, de boot begint dan ook vlot op snelheid te komen. Zodra het harder waait dan windkracht 3+ vergeet je gewoon de tijd en sta je volop te genieten. De RcLaser toont dan ook haar karakter en waar ze voor ontworpen en gebouwd is. Het ruim bemeten roer werkt zeer direct en zorgt dan ook voor een goede manoeuvreerbaarheid. Koersen aan de wind en met halve wind kunnen prima gezeild worden zonder al te grote correcties. Bij stevige wind en een voor de windse koers wordt de boot enigszins nerveus op het roer (geen fok). Zodra ze hard voor de wind gaat zie je ook dat er steeds meer water over het dek komt en de neus soms in een grote golf duikt waarbij de boot onderwater verdwijnt. De eerste keer dat je dit gebeurd is de hart frequentie opeens een stuk hoger . . . echter de RcLaser is hierop berekend. Daar er geen openingen naar buiten zijn, blijft de elektronicaruimte dan ook droog en kun je rustig verder zeilen. Door een verkeerde zeilkeuze of toegenomen windsterkte kan het eveneens gebeuren dat je boot overpowerd raakt en je bijna geen controle meer over de boot hebt. Met het plaatsen van een kleiner tuig is dit probleem snel verholpen en kun je gewoon verder gaan met de pret zonder aan snelheid in te leveren.
Onderhoud en defecten.
De boot heeft weinig onderhoud nodig maar er zijn natuurlijk wel enige aandachtspunten. Het vet dat tussen de dekplaat en de servo / zeilwinch voor extra afdichting zorgt, dient periodiek vervangen te worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van de gebruiksfrequentie. Overigens is het een klusje dat in 15 minuten gepiept is (inclusief opruimen). Na een vaardag is het raadzaam om de romp open weg te zetten zodat vocht / condens uit de rc-ruimte verdampt en niet je elektronica kan beschadigen. Persoonlijk heeft dit mij dan ook een ontvanger gekost. Vanaf december 2007 is de RcLaser intensief bij mij in gebruik waarbij ze heus niet met “witte handschoentjes” wordt aangepakt, en nog steeds in de staat van het aflevermoment is. Met andere woorden: bij normaal gebruik is ze bijna “onverwoestbaar”!
Wedstrijden.
Modelzeilen; stoeien met wind, water en je boot is een fantastische bezigheid. Een hobby die je natuurlijk individueel kunt beoefenen maar ook in groepsverband. Zodra je met meerdere zeilers aan de waterkant vertoefd komt de drang van racen ook boven, wie is de snelste? Daar de RcLaser een eenheidsklasse is, zijn alle boten gelijk en dan is het aan de schipper, hoe zijn / haar boot is afgesteld, tactisch inzicht en ervaring, hoe hij of zij een race vaart en mogelijk wint. De klassenorganisatie van RcLaser Nederland organiseert dan ook op diverse plekken wedstrijden en demonstraties waarbij tevens technische ondersteuning aanwezig is. Wanneer en waar is terug te vinden op hun site: www.rclaser.nl.
Conclusie.
De RcLaser is een fantastische boot voor zowel recreatief zeilen als voor het varen in wedstrijdverband en voor alle leeftijden. Door de compactheid is de boot gemakkelijk mee te nemen naar de waterkant. Technisch gezien is het een goed doordacht en uitgevoerd concept. Gezien de relatieve onbekendheid van de boot binnen modelvarend Nederland groeit het aantal RcLasers langzaam maar is zeker in opkomst.
Technische specificaties.
Lengte dek : 105,4cm
Lengte Waterlijn : 95,9cm
Breedte : 33,3cm
Romp hoogte :9 cm
Diepgang : 40,6cm
Masthoogte vanaf dek ;
A tuig : 170 cm
B + C tuig : 135 cm
Maximale totale hoogte (vanaf onderzijde kiel) : 219 cm
Zeil oppervlakte;
A tuig : 0,61 m2
B tuig : 0,46 m2
C tuig : 0,39 m2
Wind sterkte t.o.v. de zeilen ;
A tuig : 0 – 2 bft
B tuig : 3 – 4 bft
C tuig : 5 bft en meer
Gewicht vaarklaar: 4,3 kg
Enkele internetadressen:
Nederland (klassenorganisatie) www.rclaser.nl - email info@rclaser.nl
USA: www.sailrclaser.com
Engeland: www.rclaser.org.uk
Ierland: www.rclaser.ie
Duitsland: www.rc-laser.de
RcLaser GO Sport: www.rclasergosport.org.uk
Australie: www.radiosail.com.au
WindPower - Radio Control Sailing Forum: www.rcsailtalk.com/viewforum.php?f=37
En dan nu een aantal actie foto’s;
Nee hoor, die zinkt niet! Gewoon te veel winddruk van achteren en dan gaat zij onder de golven door!
Natuurlijk staan er op Youtube genoeg video’s. Maar voor het gemak heb ik er alvast drie geselecteerd. Veel kijk plezier
De RcLaser.
- Jaap
- Donateur
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
- Locatie: Biddinghuizen
- x 1 x 18
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 23 keren
- daniel
- Donateur
- Berichten: 2327
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
- Locatie: Nijmegen
- x 1 x 16
- Gegeven waarderingen: 179 keren
- Ontvangen waarderingen: 293 keren
Re: De RcLaser.
Mooi bouwverslag weer.
Mooie toevoeging voor het forum
Mooie toevoeging voor het forum
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad
-
- Member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 mei 2022 19:22
- Locatie: Drenthe
- x 1
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: De RcLaser.
Als eerst bedankt voor de uitleg ik wil zelf ook graag een zeilbootje gaan kopen alleen ik wil dan beginnen en wil met een niet al te duur bootje beginnen heb je een tip voor een bootje die niet al te duur is maar wel goed vaart
Met vriendelijke groet jasper snippe
Met vriendelijke groet jasper snippe
Jasper snippe
- Jaap
- Donateur
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
- Locatie: Biddinghuizen
- x 1 x 18
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 23 keren
Re: De RcLaser.
Hallo Jasper, je zou eens kunnen kijken naar een Dragon force RG65. Een zeer goed zeilend model dat doorontwikkeld is door zeer enthousiaste rc wedstrijdzeilers. Teven zijn hiervoor zeer gemakkelijk reserve onderdelen te krijgen. Een andere optie is de Seawind van Kyosho.
Groeten uit Flevoland!
Jaap
Jaap
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten