Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Alles wat niets met onze gemeenschappelijke hobby te maken heeft.
Gebruikersavatar
Martijn1974
Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2021 19:59
Locatie: Waddinxveen
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Bericht door Martijn1974 » 20 nov 2022 15:02

Ik ben er wel eentje, zo'n liefhebber.
Mijn goed volwassen set staat nog altijd trots prominent in de woonkamer.

Er kan geen Bluetooth speaker of app tegenop. Het volle rijke geluid van de A900 versterker en EX3 Luidsprekers. Afbeelding

Ik mag er graag een LP van b.v. Al Stewart, Gerry Rafferty of The Eagles onder de naald leggen.
Maar CD's uit de jaren '90 komen zeker ook aan bod.
Cassettes gebruik ik eerlijk gezegd weinig meer....dat waren zelden oorstrelende hoogstandjes.

En om toch niet hopeloos ouderwets te zijn heb ik stiekem een Logitech Bluetooth ontvanger op de AUX ingang zitten. Kan ik toch met Spotify over de set luisteren.

Afbeelding

Ik heb ook een pagina gemaakt over mijn set.
Die vind je hier: Technics 1995
Daar zijn o.a. de componenten aanklikbaar voor details.

Wie heeft er ook nog een componenten toren?

mvg,
Martijn.
Deze gebruikers waarderen Martijn1974 voor dit bericht (totaal 2):
Patrick (23 nov 2022 21:01) • Cesco (26 nov 2022 09:21)
"Too much of anything can make you an addict".
http://offroad-rc.nl
[Autistisch. Sorry als ik soms verkeerd overkom.]

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Bericht door Patrick » 23 nov 2022 21:01

Ik ben niet echt een audiofiel ofzo, maar kan zulke setjes wel waarderen. Doet me denken aan de good old 80's en 90's. :)

Zelf luister ik tegenwoordig via een Raspberry Pi en een soundbar naar radio streams ;)
De WAF is wel vrij hoog van die oplossing. Kom er niet mee weg om een mooie NAD stapel in de huiskamer te zetten, denk ik.

Meestal zet ik gewoon mijn Sony MDR-1A M2 koptelefoon op als ik wat meer kwaliteit wil.

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Bericht door johanv » 23 nov 2022 22:38

Ik heb vroeger wel veel hardcore gedraaid.
De Technics sl1200mk2's heb ik nog steeds met de Dateq XTC mengoaneel.
Doe er helaas niks meer mee, maar weg doen kan ik het niet.
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Bericht door Cesco » 26 nov 2022 09:11

Momenteel helaas niet meer.
Wel allemaal gehad. Lang lang geleden nog een tijdje DJ geweest bij mijn vader in zijn camping restaurant. We waren allebei gek van muziek dus hadden best een leuke setup staan hiervoor. Was nog in de LP tijd.

Thuis altijd wel een goede setup gehad. Totdat de kinderen kwamen en toen is het meer verplaatst naar mijn auto. Mooiste setup daar (Peugeot 306 GTI) was een loepzuivere Focal speakers en subwoofer/Kenwood radio cd speler/Helix versterker setup. Ergens rond 2004 ingebouwd.

Aan de gang gegaan met geluiddempende/antidreun materialen op de deuren, achter dashboard en op de vloer. MDF ringen achter de speakers, goede bedrading enzovoort. Hele setup was er op gericht om zo mooi mogelijke audio te geven.
Bij de meeste toen ging het om volume en veel bas. Mij ging het om dingen in muziek kunnen horen die je op een goedkopere setup niet kon horen. Loepzuiver en helder. En dat was goed gelukt. Ik hoorde ineens geluiden die je normaal niet hoorde.

Leukste moment was altijd als de scholen net uit waren. Langzaam langs het fietspad rijden waar grote groepen scholieren op het fietspad rijden. Vooraf al Queen met liedje Bicycle Race al precies ingesteld (gepauseerd) op een bepaald stukje in deze song. Volume helemaal open....

Nu alle ramen open en op play drukken. Precies op het stukje in dit liedje dat je allemaal en alleen maar fietsbellen hoort.

Mijn bijrijders lagen altijd helemaal in een een deuk als de groep met fietsers massaal aan de kant gingen voor.... niemand! De verwarring op die koppies omdat er geen andere groep fietsers langs kwam. Kostelijk. 😂🤣😁

Dat is tot op heden de beste audioset die ik ooit gehad heb qua kwaliteit.

Ooit komt er weer een mooie setup thuis, want ik heb nog steeds Elpees en singles staan en een flinke CD collectie.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Bericht door Cesco » 26 nov 2022 09:39

@Martijn1974 Mooie set trouwens. Ik las dat het cassettebandje ook weer helemaal met een opmars bezig zijn. Vinyl is alweer een tijdje booming.

Ach. De tijd dat ik als kind met een cassette recorder voor de speaker van mijn vaders audio set lag om de Top40 of Ben Librands mixen op te nemen. Mijn vaders dure audio set had wat fade in en fade out en mix opties. Dus ik nam dan de originele cassette.

Kopieerde en mixte die zo dat je de stem van de DJ wegmixte. Het resultaat dan werd dan gekopieerd voor klasgenoten en familie. Op de computer maakte ik dan de playlist en printte die uit. Op maat knippen voor in de cassettebandjes.

Ik kocht en leende ook weer casettebandjes, LPs en singles. Waar ik weer verzamel cassettebandjes van maakte voor mijzelf en anderen.

Vrees dat een hele generatie hier meeleest en denkt waar heb je het over? 😆

Ja vroegah betekende downloaden dat je met een opname apparaat voor een speaker lag en hoopte dat de DJ en je broer, zus en ouders niet door het liedje heen praatte. En als de opname mislukte dan moest je een week wachten tot de Top40 weer op de radio was en hopen dat gewenste liedje er nog in stond.... en die week niet overgeslagen werd. Want dan moest je nog een week wachten.

Niets geen Spotify of zo. Je moest er heel wat voor doen.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Patrick (28 nov 2022 17:13)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Zijn er hier liefhebbers van 'ouderwetse' audio?

Bericht door JurjenF » 29 nov 2022 11:30

Ik gebruik al meer dan 25 jaar mijn Technics tuner/versterker met Cd-speler en, jazeker, een dubbel cassettedeck. Gekoppeld aan een paar Life speakers en ik heb er nog steeds plezier van. Niet 'top-off-the-bill' maar het voldoet prima.
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
Martijn1974 (29 nov 2022 11:54)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten