Verlichting gaat niet aan via de zender.

Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Verlichting gaat niet aan via de zender.

Bericht door Arrma racer » 22 nov 2022 19:41

Bij mijn crawler zit de verlichting via een elektronische schakelaar ( zo'n speciaal kabeltje ) op Aux 3 van de Spektum AT 6100.
Aux 3 is vrij programmeerbaar, BEC staat op 7.4 Volt ( is dit een te hoge spanning ), maar moet de instelling voor Aux 3 in het menu van de DX5c zender op actief of linear staan. Voorlopig krijg ik de leds via de gekozen toets op de zender niet brandend.

Of is de nieuwe schakelaar een maandag morgen product...???

Grtz

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Verlichting gaat niet aan via de zender.

Bericht door Cesco » 26 nov 2022 07:46

Eerste stap is kijken of de leds wel 7.4V aan kunnen. Tweede is of de elektronische schakelaar wel 7.4V aankan. In algemeen als je randzaken zoals een winch of leds aansluit op de ontvanger is 6V BEC instelling een gebruikelijker en noodzakelijke keuze.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Verlichting gaat niet aan via de zender.

Bericht door Cesco » 26 nov 2022 07:50

Gaat het om deze crawler met deze specs uit je voorsteltopic?
Arrma racer schreef: 18 okt 2022 11:57
Specs Vanquish 4-10 portal kit na afbouw :
Servo's : 1 x 20 Kg PowerHD digitale stuurservo, 2 x 12 Kg PowerHD digitale servovoor bediening Dig-T versnellingsbak.
Onderstel : Proline 90 mm dempers met Proline enkele veren ( set heeft de mogelijkheid om met dubbele veren te werken ),
Velgen en banden : Fastrax heavy weight 1/4 offset met Goodyear Wrangler,
Motor en ESC : Hobbywing Combo-Xerun-540l-2800 kV brusless/sensored, ESC 80A volledig programmeerbaar via HW app,
Overbrenging: Spur 54T staal, Pinion 19T staal,
Zender/ontvanger : Spektrum DX5c, 6 kanaals DSMR SR6100AT met AVC,
Accu: 1 x Lipo 3S 100C 8500 mA.
Topsnelheid : in hoogste versnelling 63 km per uur.
Uitgaande van dat dit klopt.
Aan de omschrijving te zien is de ECU een Axe versie 2 (gokje) en heeft de BEC daarvan dan een output van 6A. Op zich zou dit moeten lukken met 3 servos. Maar dit zou wat krap kunnen worden als je extra zaken als verlichting en bv nog een winch gaat toevoegen.

Je hebt nog geen brown out van de ECU gehad? Als je op de grens van de BEC maximum voltage zit beginnen de servos vaak te brommen en wat ongecontroleerd te bewegen. Ga je er over dan kan je ECU uitvallen.

Als dat niet zo is eens controleren wat allemaal 7.4V aankan aan alles wat aan de ontvanger gekoppeld zit.

Als er iets is wat maar 6V aankan, bijvoorbeeld de leds. Dan heb je twee opties. Ofwel de BEC op 6V zetten. Dat is het eenvoudigst. Of voor die accessoire een stepdown voltage module gebruiken.

Stel je wilt de servos op 7.4V houden. Maar de leds of de elektronische schakelaar kan maar 6V aan.
Dan zet je er een stepdown voltage module voor en stel die in van 7.4V naar 6V. Dus dan komt de kabel uit de ontvanger. Die gaat dan de stepdown voltage module in. Kabel hieruit gaat naar de elektronische schakelaar en daar sluit je de leds op aan.

Kans bestaat dat je leds nu al kapot zijn. Dat zou niet werken kunnen verklaren.

Verder moet uiteraard alles op de zender goed ingesteld zijn. Ik ben niet bekend met het menu van jouw zender, dus daar kan misschien iemand anders wat over adviseren.

Tip. Het helpt heel erg als je een goede omschrijving van je setup geeft met typenummers van in dit geval alles wat elektronisch is. Hoe meer informatie hoe beter we je kunnen helpen. Ik moet nu heel veel aannames doen en dat maakt het lastig helpen.

Bijvoorbeeld. PowerHD heeft heel veel servos met heel veel specs. Maar welke heb je nu precies? Hoeveel Ampere trekken die samen en zit je dan al aan de grens van de ECU?

Leds is een zeer ruime omschrijving. 2 leds, 20 leds? Leds zelf gemaakt? Een kant en klaar setje leds? Welke dan? Hoeveel leds bij elkaar? Wat zijn de specs?

Idem voor gebruikte elektronische schakelaar. Welke is het precies? De ene is de andere niet. Als we mee kunnen kijken naar de specs wordt mogelijk duidelijk of hier het probleem zit. 😉

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Verlichting gaat niet aan via de zender.

Bericht door Cesco » 26 nov 2022 08:41

Deze video van Spektrum geeft al nodige informatie.


Arrma racer
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
Locatie: Schiedam
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Re: Verlichting gaat niet aan via de zender.

Bericht door Arrma racer » 26 nov 2022 19:47

Dank voor alle info, de ESC heeft geen moeite met de ( zelf gemaakte led verlichting ) en de ( 1 x 20 Kg en 2 x 12 Kg ) servo's,
deze werken nooit allen tegelijk
Hij word niet extreem warm ( word ook gekoeld ), de verlichting werkt gewoon als deze rechtstreeks is aangesloten op de ingang Batt/Prog van de Spektrum AT6100. Alleen krijg ik hem niet werkende via Aux 3 van een Spektrum DX5c zender, als de elektronische schakelaar in het circuit is opgenomen.
Ik heb een idee waar het mis is gegaan, kom ik er niet uit dan meld ik mij terug.

Grtz

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten