Welke banden kiezen?

Cinneke
Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2023 21:30
Locatie: Oudorp
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Welke banden kiezen?

Bericht door Cinneke » 07 mar 2023 09:38

Wie kan mij helpen, want ik zie zoveel keuze. Ik ben mijn eigen axial scx10II kit aan het bouwen en daar moeten nog banden bij. Maar ik zie zoveel, wat is nou een goede keuze? En zou ik voor gelijmd of beadlocks gaan en waarom?

Tnx voor de antwoorden alvast!

Groetjes Cindy

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: Welke banden kiezen?

Bericht door zanthrax » 07 mar 2023 14:12

Zoals zoveel RC zaken ligt de bandenkeuze aan je budget en het terrein waar je op wil rijden.
Zelf kies ik meestal voor ProLine banden met een profiel dat ze overnemen van een 1:1 band.
De Hyrax is een erg populair model van ze maar die leent zich beter voor steen dan voor de zachte ondergrond die je in NL tegenkomt.

Er zijn tegenwoordig zoveel goedkope beadlock wielen te vinden dat lijmen niet echt meer nodig is.
De opties op later van wielen/banden/foams te kunnen wisselen is prettig om te hebben, secondelijm losmaken is een boel gedoe.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Welke banden kiezen?

Bericht door Jeeppeet » 07 mar 2023 14:15

Ik denk dat iedereen goed advies kan geven. Ik heb ook wat geleerd en toegepast, maar ben geen doorgewinterde praktijker. Maar advies hoort bij wat jouw auto inhoud en wat je er mee gaat doen. In detail is dit, wat word het gewicht, en watvoor terrein wil je ermee gaan doen.
Als je een zware auto hebt en je gaat daar superzachte banden onder zetten (een beetje zacht wil je met een crawler zeker) dan moet dat niet te doorzakkend zijn. En je kan kant en klare wielen kopen met banden, en ook losse inserts (schuim) kopen (maar de banden moeten dan niet al verlijmd zijn op een kant en klaar velgen/banden set.).
Op youtube staan ook videos.
Weet ook welke ruimte je beschikbaar hebt voor de diameter (hoogte van de auto, wielkastruimte in combinatie met de veerweg tijdens crawlen, stuuruitslag)
Louise heeft zachte banden met veel grip. Je ziet ze veel en zijn erg goed, maar voor sommigen (zware autos)net wat te zacht wellicht. Voor mijn auto waren die Net te grote diameter in combinatie met de kap, dus ik heb bescheiden Axial Trepador wielen/banden er op zitten.
Er is inderdaad veel keuze, maar wat er bij de auto specifiek past maakt de keuze al minder veel.
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Welke banden kiezen?

Bericht door Wouterb » 07 mar 2023 15:43

Eerste vraag is idd. Waar ga je het meest rijden, welk type ondergrond.
Als ik zo vrij mag zijn aan te nemen dat dat Nederland is, dan zal het meestal bosgrond zijn met hier en daar een modderpoel.

Mijn ervaring is dat de banden Louise RC hier erg goed presteren. Met name de de cr Champ en de cr Rowdy. Deze banden zijn iets grover qua profiel en hebben daardoor relatief goed grip op zand en modder. Daarnaast werken ze ook boven gemiddeld op (natte) boomwortels.

Ik zou ten alle tijde voor beadlocks gaan. Banden en schuimpjes slijten en die wil je dus kunnen vervangen. Ook maakt dit mogelijk de foamjes te vervangen als deze te hard of te zacht blijken.
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
johmir (07 mar 2023 16:17)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 996 keren

Re: Welke banden kiezen?

Bericht door Cesco » 07 mar 2023 16:23

Op bovenstaande goede adviezen wil ik volgende toevoegen. De keuze van de body kan ook de bandenkeuze bepalen.

Je hebt 4 velgmaten in 1/10 scale:
1.55 inch
1.7 inch
1.9 inch
2.2 inch

De 1.7 inch wordt zeer weinig gebruikt.
De 2.2 inch is grofweg gezegd vooral interessant voor builds a la Rock Racer, King of Hammer of iets dergelijks. Buggy achtige crawler of LCG builds met meestal open wiel concept.

1.55 en 1.9 inch is het meest voorkomend. En wordt vaak in meer scale builds of RTR gebruikt.

Zie het als bij je 1/1 auto. Daar heb je ook verschillende velg maten zoals 15", 16", 18", 20" etcetera.

Nu je een velgmaat hebt gekozen die past bij de body en style die je zoekt. Is het tijd een bijbehorende band te zoeken.

Ik zou het voor je eerste kit build houden bij de vier eenvoudigst verkrijgbare merken. Te weten Proline RC, Louise RC (ook vindbaar onder de naam Duratrax), Pitbull en RC4WD.

Volgende is bepalen van de buitenmaat van de band. Hoeveel ruimte heb je in de wielkasten van de body beschikbaar? Hoe groot wil je de banden hebben binnen die ruimte. Puntje wat wel eens vergeten wordt is de breedte van de band. Is die niet teveel zodat deze aanloopt tegen bv het frame?

Grofweg bij bijvoorbeeld 1.9 inch zul je veel 4.19 inch en 4.75 inch buitenmaat band tegenkomen. Maar er zijn veel meer maten beschikbaar.

Nu is de volgende stap op de websites van bovenstaande merken kijken wat er dan over blijft aan opties. Nu start ook het verhaal van keuze ondergrond en welke band dan beste past.

Foams zou ik me pas druk over maken als je build klaar is. Want dan pas weet je totale gewicht en of je foams te zacht zijn.

Wat voor body ga je plaatsen en wat voor look ga je voor? Dan kunnen we je wel wat richtingen voor keuzes aangeven.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 2):
johmir (07 mar 2023 17:07) • Cinneke (07 mar 2023 19:02)

Cinneke
Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2023 21:30
Locatie: Oudorp
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Welke banden kiezen?

Bericht door Cinneke » 07 mar 2023 19:32

Cesco schreef: 07 mar 2023 16:23 Op bovenstaande goede adviezen wil ik volgende toevoegen. De keuze van de body kan ook de bandenkeuze bepalen.

Je hebt 4 velgmaten in 1/10 scale:
1.55 inch
1.7 inch
1.9 inch
2.2 inch

De 1.7 inch wordt zeer weinig gebruikt.
De 2.2 inch is grofweg gezegd vooral interessant voor builds a la Rock Racer, King of Hammer of iets dergelijks. Buggy achtige crawler of LCG builds met meestal open wiel concept.

1.55 en 1.9 inch is het meest voorkomend. En wordt vaak in meer scale builds of RTR gebruikt.

Zie het als bij je 1/1 auto. Daar heb je ook verschillende velg maten zoals 15", 16", 18", 20" etcetera.

Nu je een velgmaat hebt gekozen die past bij de body en style die je zoekt. Is het tijd een bijbehorende band te zoeken.

Ik zou het voor je eerste kit build houden bij de vier eenvoudigst verkrijgbare merken. Te weten Proline RC, Louise RC (ook vindbaar onder de naam Duratrax), Pitbull en RC4WD.

Volgende is bepalen van de buitenmaat van de band. Hoeveel ruimte heb je in de wielkasten van de body beschikbaar? Hoe groot wil je de banden hebben binnen die ruimte. Puntje wat wel eens vergeten wordt is de breedte van de band. Is die niet teveel zodat deze aanloopt tegen bv het frame?

Grofweg bij bijvoorbeeld 1.9 inch zul je veel 4.19 inch en 4.75 inch buitenmaat band tegenkomen. Maar er zijn veel meer maten beschikbaar.

Nu is de volgende stap op de websites van bovenstaande merken kijken wat er dan over blijft aan opties. Nu start ook het verhaal van keuze ondergrond en welke band dan beste past.

Foams zou ik me pas druk over maken als je build klaar is. Want dan pas weet je totale gewicht en of je foams te zacht zijn.

Wat voor body ga je plaatsen en wat voor look ga je voor? Dan kunnen we je wel wat richtingen voor keuzes aangeven.

Kijk op deze info kan ik verder. Ik heb een lexaan body “Dodge power wagon” zwart met oranje gespoten, maar verder nog kaal qua accessoires. Wel retro koplampen er bij. Verder wil ik hem nog wel aankleden, maar eerst maar eens bouwen en rijden en dan weer wat sparen.
Deze gebruikers waarderen Cinneke voor dit bericht:
johmir (07 mar 2023 20:28)

Cinneke
Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2023 21:30
Locatie: Oudorp
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Welke banden kiezen?

Bericht door Cinneke » 09 mar 2023 14:13

Build is zover klaar, alleen nog al alles wat er bij moet, motor, servo, zender en natuurlijk wielen… en dan kunnen we rijden! Accessoires komen later wel weer!
Bijlagen
00D42466-9E63-4943-A3E5-64EF606744AC.jpeg
5E226BDF-7CFF-4EF5-839B-40B1D62E93EC.jpeg
Deze gebruikers waarderen Cinneke voor dit bericht (totaal 2):
Cesco (10 mar 2023 08:55) • Jeeppeet (11 mar 2023 22:57)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten