Motor en ESC upgrade.

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Motor en ESC upgrade.

Bericht door JDS73 » 30 mei 2023 10:23

Hoi allemaal.

Ik heb een vraag over het upgraden van mijn motor.
Mijn bedoeling is dat ik op korte termijn mijn ESC wil upgraden van een Hobbywing 1060 maar een Hobbywing 1080 voor meer controle.
Ik wil daar ook gelijk mijn motor "mee" upgraden naar iets met veel meer Torque. Ik dacht zelfs aan 40 Torque voor meer kracht ipv snelheid.
Ik heb nu een brushed 550 17T motor. Dit is de standaard motor die bij mijn FTX Texan is geleverd.

Mij vraag is eigelijk.
-Hoeveel ga ik in snelheid naar beneden. (Meer Torque is minder RPM/pk heb ik begrepen).

-kan ik überhaupt wel een 40T gebruiken icm de Hobbywing 1080 ivm de Amp's

-scheelt het echt in kracht met klimmen of moet ik dan meer gaan aanpassen aan de auto. (Zeg de banden, verzwaren enz.).

Ik ben een nieuweling in deze hobby dus heb er nog niet zoveel verstand van.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door Cesco » 30 mei 2023 23:12

Het fijne aan de 1080 is dat je meer instellingen en controle hebt t.o.v. de 1060. De 1060 is niet slecht, maar de 1080 is de crawler ESC.

Ik zou eerst de upgrade doen naar de 1080 ESC en kijken hoe de originele motor dan bevalt.

Je kan dan evt 1 a 2 tandjes groter of kleiner gaan op de motor pinion voor neer snelheid of meer kracht. De 1080 zal al een merkbaar verschil geven.

Stap verder is een motor met meer torque. Holmes Hobbies heeft een mooi overzicht op hun website en prima upgrade motoren.

Stap verder is een Hobbywing Fusion monteren. ESC en motor upgrade en meteen brushless.

Overigens doet van 2S naar 3S Lipo gaan ook het nodige aan kracht en langere rijtijd en snelheid.

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door JDS73 » 30 mei 2023 23:20

Dank voor je reactie.
Mijn doel is eigelijk zoveelmogelijk kracht, grip en een zo laag mogelijke snelheid te halen.
Als rijd de auto niet harder dan 10km per uur zal ik dat geen ramp vinden (pk's ga ik iig niet voor)
Ik heb vandaag toevallig de HW1080-G2 geinstalleerd en daat gelijk een programeerkaart bij gekocht.
Perongeluk de verkeerde kaart, voor brushless ESC's. Maar tot mijn verbazing werkt de kaart gewoon goed.

Dus het is totaal geen probleem om hier bv. Een 550-40t of 50t op aan te sluiten?

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door Cesco » 31 mei 2023 03:35

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.

Motor grootte en aantal T dat daar bij hoort.

Je hebt 540 en 550 motoren. In basis is een 550 motor groter (lees langer) als een 540 motor. En in basis heeft een 550 motor meer wikkels t.o.v. een 540 motor en daarmee vaak meer torque.

Het aantal T van een motor zegt iets over de kracht c.q. snelheid van de motor.

540 motoren lopen grofweg in een range van 11T tot 55T voor brushed crawler motoren.
550 motoren lopen grofweg in een range van 8T tot 45T voor brushed crawler motoren.

Voor beide geld. Hoe hoger het T getal hoe sneller de motor is. Hoe lager het T getal hoe langzamer de motor is.

Dit alles in vergelijking met de standaard pinion.

Dan heb je binnen brushed motoren nog keuze uit 3 slot en 5 slot motoren wat meer een souplesse keuze is.

Ik vind zelf deze tabel van Holmes Hobbies erg nuttig. Zeker omdat je dan kan vergelijkingen met brusless motoren op basis van KV output.

https://holmeshobbies.com/motor-recommendations

Als ik in de tabel zoek naar een 3-slot 550 17T motor, dan komt dit grofweg overeen met een om en nabij 2300KV brushless motor.

Is het echter een 5-slot 550 17T dan zal de vergelijking meer rond de 1100KV uitkomen.

Dus weten of je nu een 3-slot of 5-slot motor hebt is van belang om te weten hoe snel de motor is.

Volt up gear down is een bekende uitspraak van Holmes.

Mijn advies is lees de website van Holmes en kijk naar zijn Youtube kanaal voor meer informatie. Hij is de RC crawl motor goeroe.

Een goede basIs is rond de 1800KV of 2300KV.

Van 2S naar 3S Lipo gaan deed overigens meer bij mij voor snelheid, kracht en runtime.

Ik kies meestal rond 1800KV voor trial setup. 2300KV als ik meer wielspeed tijdens crawlen nodig ben.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 2):
JurjenF (31 mei 2023 10:43) • grcc (31 mei 2023 16:25)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door JurjenF » 31 mei 2023 10:45

Helder en duidelijk verhaal Cesco! Mooi samengevat. Het blijft voor velen toch een beetje inewikkeld of verwarrend gedoe.
En de website van Holmes is ook heel erg handig.
Deze gebruikers waarderen JurjenF voor dit bericht:
Cesco (31 mei 2023 17:21)
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door JDS73 » 31 mei 2023 16:45

Nou niet heel ingewikkeld.
Maar ik heb op verschillende youtube kanalen gezien dat een hoge torque (bv een T35 tegenover een T8) voor minder toeren zorgd en daaron minder snel is bij KV is het juist omgedraaid. Hoe lager de KV hoe langzamer de motor is hoe hoger de KV hoe sneller. Ik had ook gelezen en gezien op YouTube dat een lagere KV niet persee tot meer kracht hoet te leiden.
Het verhaal wat ik hier hoor is dat een hoge Torque tot mee snelheid en een lage Tourque tot minder snelheid. Dat is dus precies het omgedraaide wat ik heb gelezen en gezien.
Vandaar dat ik nu even niet meer snap wat nu waarheid is voor mij.

Ik vraag het speciaal hier omdat experts hier zitten. En om er 100%zeker van te zijn dat ik straks de goede motor bestel.

Maar dat was overgeven niet een antwoord op mijn vraag.
Ik ben je erg dankbaar voor de uitleg maar mijn vraag was dus.
Kan ik zomaar een motor met veel meer kracht(dus niet snelheid) in mijn FTX Texan zetten zonder bang te hoeven zijn dat straks de hele boel niet affikt ( ik laat het Torque verhaal daar even buiten).

Alvast bedankt

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door JDS73 » 31 mei 2023 19:50

Ik heb die tabel op hun site gezien en een stukje gelezen en het is wel duidelijk nu.
Bedankt voor de uitleg.
;)

Fabian86
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 feb 2022 09:20
Locatie: Egmond aan Zee of Portugal
Gegeven waarderingen: 30 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door Fabian86 » 31 mei 2023 22:16

Hi,
Even een andere boeg.
Ik ben fan van de ISDT ESC70 en de Surpass 550 12T of 16T 5 slot motoren.

Kosten niet veel, maar geven erg veel controle!

https://youtu.be/KiQAoMD1qzU

Zie de intro bij dit filmpje van mij.

Groeten, Fabian
RC is more than a Hobby!
https://www.youtube.com/@hofsplace

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Motor en ESC upgrade.

Bericht door JDS73 » 31 mei 2023 22:27

Ziet er heel mooi uit.
Ik heb met de HW 1080 g2 ook veel meer controle over de auto dan met de 1060 die er standaard in zat.
Vooral het langzaam optrekken kan je veel beter controleren.
Dat kan je bij de 1060 niet programeren.
En de Drag break is ook heel krachtig.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten