Het was zaterdag 01-07-2016 toen ik haar voor het eerst zag. Ik heb het hier over de volledig houtbouw BM van Sjoerd Visser. (Daarmee is meteen ook de vraag beantwoord of ik haar zelf gebouwd heb). Tijdens een opendag van de vaargroep “Samen Sterk” uit Vaasen zag ik een hele mooie houten Regenboog varen en al vragend kwam ik met de schipper / eigenaar in gesprek. Zo vertelde hij dan ook dat zijn BM te koop stond. Terugkomend bij de tentoonstelling tafel wist ik meteen wie die boot ging kopen.





Orgineel (de onderstaande tekst is van Wikipedia geleend).
Een BM of Bergumermeer is een toren getuigde zwaardzeilboot met een zeiloppervlakte van 12m².
Hendrik Bulthuis (1892–1948), kapper uit Bergum (Friesland) ontwierp en bouwde in 1928 het eerste exemplaar. Hij gebruikte hiervoor een zelf ontwikkelde bouwmethode waarbij de huid van de boot opgebouwd wordt uit vele smalle houten latten. Hierdoor is het mogelijk op een eenvoudige manier toch tamelijk complexe ronde vormen te maken. In 1939 werd het jacht als nationale eenheidsklasse erkend. Ten onrechte wordt de naam "BM" ook wel gebruikt voor het tweede ontwerp van Bulthuis, de 16-kwadraat.
Een paar cijfers:
• Lengte: 4,75 meter
• Breedte: 1,50 meter
• Diepgang: 0,80 meter
• Grootzeil: 8,80 m2
• Fok: 3,0 m2
Schaal 1:25 geeft een modellengte van bijna 120 cm en een breedte van 37 cm. Inderdaad indrukwekkende / vullende afmetingen in je hobbykamer!


Laten we nog eens enige details gaan bekijken.

De mast voet met geheel links de messing borg pen. De kunststof omloop rail is natuurlijk geen schaal onderdeel.

Een volledig overzicht van het dek. Dit inclusief de geplaatste vloerpanelen.

De technische ruimte onder die vloerpanelen. Een 6 Volts loodaccu als voedingsbron voor de lieren en een kleine ontvanger accu daarnaast. De voorste lier is voor de grootschoot. De achterste lier laat een "runner" over een kunststof rail schuiven zodat de fok respectievelijk naar bak- of stuurboord getrokken kan worden.

Onder het helmhout de beide toegangsluiken naar de roerservo en roerkoning.

De achterste overloop.

Een deel van de fokkenschoot bediening.

Nogmaals de mastvoet.

Lades? Ook bij de originelen zitten daar opbergvakken.

Opgeruimd staat netjes.


Vooraanzicht.

Ook het roer is van hout!

Nogmaals een blik in de machinekamer.
Om een zeilboot op het water overeind te kunnen houden heb je een kiel nodig. Bij de BM was deze demontabel zodat je tijdens transport, shows en demo's deze kon weglaten. Middels een aluminium profiel aan de onderzijde kon de zware kiel geplaatst worden. De vergrendeling werd middels een inbusbout gedaan. Ook de open kuip moest voor het varen afgedekt worden, i.v.m. het overkomende buiswater, dit ging simpel middels een plexiglazen kap.

Tijd voor sfeerbeelden op het water!























Terwijl ik dit artikel aan het schrijven ben zoek ik ook nog even op google naar BM’ers. En meteen valt mijn oog op een filmpje van een wel heel bekend model. Euhhhh, eerlijk gezegd was ik vergeten dat ik ooit op youtube een opname had gezet. Je kunt daar trouwens prachtig zien hoe langzaam de fok wordt omgezet van bak- naar stuurboord en terug.