Het rollend chassis is - weer - klaar
.
.
.
.
.
Nu kwam de volgende uitdaging : de Body. Deze was door Gert-Jan keurig op schaal geprint maar vanwege de grootte van de Body en de maximale printmogelijkheid van de 3D-printer van Gert-Jan was de Body in delen geprint. Het 'enige' wat ik 'even moest doen' was deze delen aan elkaar plakken ... Als je de nummertjes ziet dan begrijp je hoeveel stukken er aan elkaar gezet moesten worden.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Omdat deze truck echt 1:10 is - 6,7 meter in werkelijkheid en 67 centimeter op schaal - is de Body enorm.
Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Hetgeen ik door een aantal deskundigen voor gewaarschuwd ben is het schuren van het geprinte materiaal. Dat was 'nogal' een uitdaging. En dat klopt(e) ook .... . Op de een of andere manier verstoft het niet maar 'rult'. Gelukkig kwam Coopertje met een slimme en goede oplossing : je moet er de zelfde polymeer op smeren die met 3D-printen met een laser gebruikt wordt. Zo gezegd, zo gedaan. Polymeer en UV-lamp gekocht, de Body per deel ingesmeerd, onder de UV-lamp gezet voor +/- 5 minuten en dan schuren. Werkt perfect.
. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Omdat ik de accu er via de achterkant er uit wil kunnen halen, moest ik de achterkant van deurtjes voorzien. Dit bleek, zoals gewoonlijk ..., niet zo eenvoudig te zijn. Je moet allerlei aanslagen - daar waar de deur tegenaan rust als deze gesloten is - en scharniertjes plaatsen. Dat laatste is natuurlijk wel heel logisch als je ergens een draaiende deur in zet ....
Ik heb de achterdeuren trouwens bewust voor het totaal verlijmen van de Body erin gezet. Dat leek mij - en dat bleek achteraf ook - veel werkbaarder.
. . . . .
En .. natuurlijk weer schuren e.d....
. . . .
Omdat ik ook een deur in de zijkant van de Truck wilde hebben werden de bovenstaande stappen herhaald. Dit klusje kon ik wel makkelijk doen terwijl de hele Body al in elkaar gelijmd was.
. . . .
Ik heb de achterdeuren trouwens bewust voor het totaal verlijmen van de Body erin gezet. Dat leek mij - en dat bleek achteraf ook - veel werkbaarder.
. . . . .
En .. natuurlijk weer schuren e.d....
. . . .
Omdat ik ook een deur in de zijkant van de Truck wilde hebben werden de bovenstaande stappen herhaald. Dit klusje kon ik wel makkelijk doen terwijl de hele Body al in elkaar gelijmd was.
. . . .
Gijs
-
- Pro Member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
- Locatie: Hoog-Keppel
- x 1
- Gegeven waarderingen: 106 keren
- Ontvangen waarderingen: 106 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Het is nu even rustig in (ver)huurdersland dus o.a. dit topic eens goed bekeken. Was al gestart voor ik wist wat een crawler/scaler was dus vandaar.
Ik vind het echt ongelooflijk knap werk! En al een jaartje of 6 bezig ook nog. Respect! Ben zo benieuwd hoe het er uiteindelijk uitziet. En ik zit al te hikken tegen een campertrailer. Nou ja, eerst maar ens een Tamiya Renault in elkaar knutselen als deze binnen is. Om de vitrinekast weer opnieuw te vullen.
Ik vind het echt ongelooflijk knap werk! En al een jaartje of 6 bezig ook nog. Respect! Ben zo benieuwd hoe het er uiteindelijk uitziet. En ik zit al te hikken tegen een campertrailer. Nou ja, eerst maar ens een Tamiya Renault in elkaar knutselen als deze binnen is. Om de vitrinekast weer opnieuw te vullen.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Hoi Jurjen,
bedankt voor jouw leuke bericht. Ja, het is een klus voor een lange adem maar die heb ik dan ook . En zal ik jou eens wat geks vertellen : ook IK ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien . En troost je : zoals jij hebt kunnen lezen heb ik ook jaren niets aan de Build gedaan. Ook ik moet mij er regelmatig toe zetten.
Greetz,
Gijs
bedankt voor jouw leuke bericht. Ja, het is een klus voor een lange adem maar die heb ik dan ook . En zal ik jou eens wat geks vertellen : ook IK ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien . En troost je : zoals jij hebt kunnen lezen heb ik ook jaren niets aan de Build gedaan. Ook ik moet mij er regelmatig toe zetten.
Greetz,
Gijs
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Trouwens, dat in elkaar lijmen van de Body was achteraf gezien toch nog wel een 'klusje'. Ondanks het feit dat Gert-Jan de delen uiterst nauwkeurig en zorgvuldig had geprint bleek toch dat ik bij het samenvoegen en lijmen hier en daar wat - weliswaar hele kleine - aanpassingen moest doen. De loodzakjes vanuit mijn tijd dat ik nog dook kwamen heel goed van pas
. . . . .
De Body krijgt vorm maar ... er zit nog veel te weinig stevigheid in en ... de Body moet natuurlijk ook aan het chassis vastgemaakt kunnen worden (en visa versa).
. .
Ook dit klusje was weer een behoorlijk 'klusje' want het is heel veel denk, pas- en meetwerk. Je moet het allemaal zelf bedenken en maken. Styreenplaat - in verschillende diktes - is hierbij erg handig en zinvol. Makkelijk te verwerken - meestal volstaat een paar keer inkepen met een goed scherp Stanleymes o.i.d. - en te lijmen. Ik gebruik voor de naden eigenlijk altijd UHU PLast en voor grotere oppervlakken Humbrol Liquid Poly. Vanwege allerlei vluchtige oplosmiddelen zijn beide lijmen zijn niet echt heel erg goed voor de gezondheid. weinig tegelijkertijd gebruiken en goed ventileren is een MUST! N.B. : ik heb mijn Cherokkee Lufthansa met de zelfde materialen omgekat en na een nachtrit in Maledegem (lees: het naar beneden vallen van grote hoogte is daar meer regel dan uitzondering...) was er geen naad gescheurd of iets dat gelijmd was, afgebroken. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de gelijmde naden deels uitgefreesd en met Bizon Kombi PLastic twee componentenlijm gevuld heb. Dubbel op dus eigenlijk .
. . . . . . .
De voorkant van de Body wilde ik dicht hebben ondanks dat daar de cabine tegenaan zou komen te staan. Afgezien van het 'esthetische' aspect (:D) zorgde dit tevens voor extra radiale stevigheid in de body. Samen met de achterkant wordt het 'wieberen' van de Body bij een radiale kracht tegengegaan. Dus ook hier weer even mee aan de slag. N.B. : en voorgaande is nou typisch zo iets waartegen je bij zo'n eigen bouw continue tegenaan loopt : zaken die je niet eerder bedacht hebt en/of over nagedacht hebt omdat je het totaalplaatje nog niet helemaal voor je ziet. En ja, je hebt tekeningen en foto's maar dan nog.
. . . . . . . .
. . . . .
De Body krijgt vorm maar ... er zit nog veel te weinig stevigheid in en ... de Body moet natuurlijk ook aan het chassis vastgemaakt kunnen worden (en visa versa).
. .
Ook dit klusje was weer een behoorlijk 'klusje' want het is heel veel denk, pas- en meetwerk. Je moet het allemaal zelf bedenken en maken. Styreenplaat - in verschillende diktes - is hierbij erg handig en zinvol. Makkelijk te verwerken - meestal volstaat een paar keer inkepen met een goed scherp Stanleymes o.i.d. - en te lijmen. Ik gebruik voor de naden eigenlijk altijd UHU PLast en voor grotere oppervlakken Humbrol Liquid Poly. Vanwege allerlei vluchtige oplosmiddelen zijn beide lijmen zijn niet echt heel erg goed voor de gezondheid. weinig tegelijkertijd gebruiken en goed ventileren is een MUST! N.B. : ik heb mijn Cherokkee Lufthansa met de zelfde materialen omgekat en na een nachtrit in Maledegem (lees: het naar beneden vallen van grote hoogte is daar meer regel dan uitzondering...) was er geen naad gescheurd of iets dat gelijmd was, afgebroken. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de gelijmde naden deels uitgefreesd en met Bizon Kombi PLastic twee componentenlijm gevuld heb. Dubbel op dus eigenlijk .
. . . . . . .
De voorkant van de Body wilde ik dicht hebben ondanks dat daar de cabine tegenaan zou komen te staan. Afgezien van het 'esthetische' aspect (:D) zorgde dit tevens voor extra radiale stevigheid in de body. Samen met de achterkant wordt het 'wieberen' van de Body bij een radiale kracht tegengegaan. Dus ook hier weer even mee aan de slag. N.B. : en voorgaande is nou typisch zo iets waartegen je bij zo'n eigen bouw continue tegenaan loopt : zaken die je niet eerder bedacht hebt en/of over nagedacht hebt omdat je het totaalplaatje nog niet helemaal voor je ziet. En ja, je hebt tekeningen en foto's maar dan nog.
. . . . . . . .
Laatst gewijzigd door Gijs op 27 dec 2023 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gijs
- wesley
- Donateur
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 24 jun 2019 20:45
- Locatie: loon op zand
- x 3
- Gegeven waarderingen: 93 keren
- Ontvangen waarderingen: 275 keren
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Hoi Wesley, dank je wel en ja, het gaat inderdaad nu heel hard maar ... ik moet nog echt heel veel doen En momenteel kan ik er niet aan werken dus het ligt weer even stil. Daarnaast is er een 'omkat-projectje' - dit projectje ga ik hier ook nog in een Build laten zien - tussendoor gekomen wat de verdere Build van de Kamaz even stilgelegd heeft. Greetz, Gijs
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
En nog wat meer fotootjes van het verstevigen van de Body ....
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
De Truck kan nu aan de Body opgepakt worden. Maar dat was en is niet de enige reden waarom de Body eerst aan het chassis vastgemaakt moest worden. Ik heb ook een register - een vast ijkpunt - nodig voor de cabine. En dat is een hoofdstuk apart .....
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
De Truck kan nu aan de Body opgepakt worden. Maar dat was en is niet de enige reden waarom de Body eerst aan het chassis vastgemaakt moest worden. Ik heb ook een register - een vast ijkpunt - nodig voor de cabine. En dat is een hoofdstuk apart .....
Gijs
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
- x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 136 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Man, man, wat een werk. Ik bewonder de eerder genoemde lange adem. (niet een van mij́n sterke punten. )
Wel mooi te zien dat je ondanks de hobbels op je pad je het originele doel blijft vasthouden en nastreven.
Klein aandachtspuntje, wat wellicht geen probleem is; heb je met het monteren van de body op het chassis rekening gehouden met torderen van de balken?
Bladveren en een stevig gewicht zorgen voor veel tordatie in het chassis. Hoe sterk je montage punten er ook uitzien....
Misschien kan je er stukjes rubber in verwerken. Beetje zoals motorsteunen in een 1/1 auto.
Wel mooi te zien dat je ondanks de hobbels op je pad je het originele doel blijft vasthouden en nastreven.
Klein aandachtspuntje, wat wellicht geen probleem is; heb je met het monteren van de body op het chassis rekening gehouden met torderen van de balken?
Bladveren en een stevig gewicht zorgen voor veel tordatie in het chassis. Hoe sterk je montage punten er ook uitzien....
Misschien kan je er stukjes rubber in verwerken. Beetje zoals motorsteunen in een 1/1 auto.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten