Hallo allemaal,
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe 1/10 crawler.
Nu heb ik er een aantal op het oog, maar ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met onderstaande wagens, de volgende heb ik een beetje op het oog:
- TRX4 Sport clipless
- Carisma SCA-1e Coyote v2.1
- Element RC Enduro Ecto (laatste versie)
- Axial SCX10 III Base Camp
Een beetje rond die prijsklasse en RTR.
Ik ben geen competitie crawler overigens..
Nieuwe crawler..maar welke?
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
- x 1 x 13
- Gegeven waarderingen: 871 keren
- Ontvangen waarderingen: 1023 keren
Re: Nieuwe crawler..maar welke?
Nu zal een ieder je een ander advies geven op basis van hun ervaring en kennis. Dus ook vanuit mij zo een advies.
Om te beginnen, ik heb vele merken verzameld. Axial, Element RC, MST, Traxxas, Redcat, om er maar een paar te noemen.
Laat ik als eerste voorop stellen, dat je met allemaal van je lijstje lol en fun zal hebben. En allemaal, zullen het, mits goed onderhouden, prima doen. Kwaliteit verschil is er voor de ondergronden en voornamelijk trials die we hier in de Benelux (en deels Duitsland) rijden niet echt, allemaal meer als prima.
Ooit zou ik zeggen, kijk naar de merken die beste onderdelen ondersteuning hebben in de hobbyshops, maar als je handig genoeg bent met zoekmachine's kun je tegenwoordig alles online vinden.
Als je meerdere crawlers/scalers hebt, zegt misschien meer welke iemand anders meeste mee rijdt.
Ik rij het meest met mijn Element RC crawlers/scalers, ik heb er meerdere. Voornaamste reden is dat die de beste gewichtsverdeling zo uit de doos hebben. En met uiterst weinig aanpassing een nog betere wegligging/gewichtsverdeling te geven is. Beetje extra gewicht in de wielen of aan de voorkant, waar je veel meer geld moet uitgeven bij Traxxas omdat die veel te veel gewicht op de achterkant heeft. En dus makkelijker achterovervalt.
Elements zijn betrouwbaar en in de loop van de jaren ben ik ook gaan bouwen volgens motorsport / autosport manier. Less is more en wegligging is alles. De Element RC Ecto heeft van deze opties uit je lijst minste upgrades mogelijk en zo uit de doos de beste gewichtsverdeling.
Ik heb in verleden voor forumleden ook uitweegsessies gedaan. Op weegschalen weeg je waar het gewicht zit. Liefst heb je links en rechts 50/50% in balans en verhouding voor/achter zo veel mogelijk boven 50% gewicht voor.
Elke TRX4 ooit op mijn weegschalen set had altijd links en rechts +/- 5-10% in onbalans en erger nog, meeste gewicht achter (55%). En dat is geen best uitgangspunt. Het is aan te passen, maar je red het niet met alleen maar wat gewicht toevoegen.
Axial, Redcat, Carisma, MST, zitten allemaal gemiddeld uit de metingen origineel uit doos rond de 48-50% gewicht voor en meestal maar 1-2% verschil tussen links en rechts. Dat is al een stuk makkelijker aan te passen door combinatie van gewicht verplaatsen c.q. toevoegen op de juiste plaatsen en afstelling schokdempers.
Element RC Enduro platform in welke versie ook is uit de doos zo wie zo 50/50% links/rechts, met een marge van ongeveer een half procent. Voor/achter is vaak rond de 52/53% gewicht voor, sommige modellen, waaronder de Ecto en Gatekeeper al iet meer gewicht voor.
Mijn Ecto (mijn Gatekeeper ook) heb ik de elecronica vervangen door een Hobbywing Fusion, op de weegschaal is de locatie van de ontvanger bepaald en de voorvelgen hebben een stripje balanslood, rondom betere foams en de schokdempers zijn op de weegschaal afgesteld.
Dat is het! De Fusion niet meegerekend nauwelijks kosten.
De Fusion en de betere foams zijn niet (meteen) een must, maar Fusion rijdt soepeler en gedoseerder als de originele motor (die prima is om mee te beginnen). En brengt wat gewicht extra naar voren. En de betere foams is een upgrade die ook meer stabiliteit brengt in rijgedrag. Daarmee kwam ik zo tot 58% gewicht voor en links/rechts 50/50%.
Na nog wat extra simpele upgrades (zoals batterijtray verlagen, achteras upgrade) zit mijn Ecto nu op 59%. Mijn Gatekeeper ook trouwens. Voor de duidelijkheid, een gewichtsverdeling van 50/50% links/rechts en 60% voor is de ultieme gewenste crawler gewichtsverdeling.
Andere kant van het spectrum. Mijn 2 TRX4en. Die heb ik met nodige aanpassingen, zoals gewicht voor toevoegen, gewicht verschuiven zoals aanpassen batterijtray, betere foams, afstelling schokdempers, stuggere veren schokdempers, Fusion en naar voren brengen van gewicht naar 52% voor weten te krijgen. Wat zo een beetje het maximum is voor je echt serieuze aanpassingen gaat doen. Ik heb aanzienlijk meer moeite gehad om dit te bereiken en de prestaties zijn goed, maar nog ver van die van mijn Element RC's.
Nogmaals. Dit maakt een merk als Traxxas niet slecht, maar wel anders. Het is maar net wat je plezier geeft.
Ik houd ook van scale bodies. Maar ben dan ook wel weer zo een nerd, dat als ik bijvoorbeeld een dakrek toevoeg aan de body en die volledig met allerlei scale accessoires vol leg. Dat ik dat op de de weegschaal set doe en zo bepaal wat waar komt. Meten is weten en zo combineer ik scale looks met performance.
Los van dat dit past bij mijn autosport verleden, scheelt het ook schade aan je auto als je de wegligging en gewichtsverdeling goed op orde hebt. Je rolt tenslotte minder snel om en dat scheelt schade.
Ik raad zeker geen Traxxas af. Ik geef hiermee simpel aan dat er goede opties zijn voor minder geld die ook te overwegen zijn. Carisma is zo een merk, Element ook. Dus als budget meespeelt kan het een Traxxas of Axial worden. Maar zal je zeker ook prima met de Element en Carisma uit de voeten kunnen. Mijn keuze zou Element RC zijn.
Om te beginnen, ik heb vele merken verzameld. Axial, Element RC, MST, Traxxas, Redcat, om er maar een paar te noemen.
Laat ik als eerste voorop stellen, dat je met allemaal van je lijstje lol en fun zal hebben. En allemaal, zullen het, mits goed onderhouden, prima doen. Kwaliteit verschil is er voor de ondergronden en voornamelijk trials die we hier in de Benelux (en deels Duitsland) rijden niet echt, allemaal meer als prima.
Ooit zou ik zeggen, kijk naar de merken die beste onderdelen ondersteuning hebben in de hobbyshops, maar als je handig genoeg bent met zoekmachine's kun je tegenwoordig alles online vinden.
Als je meerdere crawlers/scalers hebt, zegt misschien meer welke iemand anders meeste mee rijdt.
Ik rij het meest met mijn Element RC crawlers/scalers, ik heb er meerdere. Voornaamste reden is dat die de beste gewichtsverdeling zo uit de doos hebben. En met uiterst weinig aanpassing een nog betere wegligging/gewichtsverdeling te geven is. Beetje extra gewicht in de wielen of aan de voorkant, waar je veel meer geld moet uitgeven bij Traxxas omdat die veel te veel gewicht op de achterkant heeft. En dus makkelijker achterovervalt.
Elements zijn betrouwbaar en in de loop van de jaren ben ik ook gaan bouwen volgens motorsport / autosport manier. Less is more en wegligging is alles. De Element RC Ecto heeft van deze opties uit je lijst minste upgrades mogelijk en zo uit de doos de beste gewichtsverdeling.
Ik heb in verleden voor forumleden ook uitweegsessies gedaan. Op weegschalen weeg je waar het gewicht zit. Liefst heb je links en rechts 50/50% in balans en verhouding voor/achter zo veel mogelijk boven 50% gewicht voor.
Elke TRX4 ooit op mijn weegschalen set had altijd links en rechts +/- 5-10% in onbalans en erger nog, meeste gewicht achter (55%). En dat is geen best uitgangspunt. Het is aan te passen, maar je red het niet met alleen maar wat gewicht toevoegen.
Axial, Redcat, Carisma, MST, zitten allemaal gemiddeld uit de metingen origineel uit doos rond de 48-50% gewicht voor en meestal maar 1-2% verschil tussen links en rechts. Dat is al een stuk makkelijker aan te passen door combinatie van gewicht verplaatsen c.q. toevoegen op de juiste plaatsen en afstelling schokdempers.
Element RC Enduro platform in welke versie ook is uit de doos zo wie zo 50/50% links/rechts, met een marge van ongeveer een half procent. Voor/achter is vaak rond de 52/53% gewicht voor, sommige modellen, waaronder de Ecto en Gatekeeper al iet meer gewicht voor.
Mijn Ecto (mijn Gatekeeper ook) heb ik de elecronica vervangen door een Hobbywing Fusion, op de weegschaal is de locatie van de ontvanger bepaald en de voorvelgen hebben een stripje balanslood, rondom betere foams en de schokdempers zijn op de weegschaal afgesteld.
Dat is het! De Fusion niet meegerekend nauwelijks kosten.
De Fusion en de betere foams zijn niet (meteen) een must, maar Fusion rijdt soepeler en gedoseerder als de originele motor (die prima is om mee te beginnen). En brengt wat gewicht extra naar voren. En de betere foams is een upgrade die ook meer stabiliteit brengt in rijgedrag. Daarmee kwam ik zo tot 58% gewicht voor en links/rechts 50/50%.
Na nog wat extra simpele upgrades (zoals batterijtray verlagen, achteras upgrade) zit mijn Ecto nu op 59%. Mijn Gatekeeper ook trouwens. Voor de duidelijkheid, een gewichtsverdeling van 50/50% links/rechts en 60% voor is de ultieme gewenste crawler gewichtsverdeling.
Andere kant van het spectrum. Mijn 2 TRX4en. Die heb ik met nodige aanpassingen, zoals gewicht voor toevoegen, gewicht verschuiven zoals aanpassen batterijtray, betere foams, afstelling schokdempers, stuggere veren schokdempers, Fusion en naar voren brengen van gewicht naar 52% voor weten te krijgen. Wat zo een beetje het maximum is voor je echt serieuze aanpassingen gaat doen. Ik heb aanzienlijk meer moeite gehad om dit te bereiken en de prestaties zijn goed, maar nog ver van die van mijn Element RC's.
Nogmaals. Dit maakt een merk als Traxxas niet slecht, maar wel anders. Het is maar net wat je plezier geeft.
Ik houd ook van scale bodies. Maar ben dan ook wel weer zo een nerd, dat als ik bijvoorbeeld een dakrek toevoeg aan de body en die volledig met allerlei scale accessoires vol leg. Dat ik dat op de de weegschaal set doe en zo bepaal wat waar komt. Meten is weten en zo combineer ik scale looks met performance.
Los van dat dit past bij mijn autosport verleden, scheelt het ook schade aan je auto als je de wegligging en gewichtsverdeling goed op orde hebt. Je rolt tenslotte minder snel om en dat scheelt schade.
Ik raad zeker geen Traxxas af. Ik geef hiermee simpel aan dat er goede opties zijn voor minder geld die ook te overwegen zijn. Carisma is zo een merk, Element ook. Dus als budget meespeelt kan het een Traxxas of Axial worden. Maar zal je zeker ook prima met de Element en Carisma uit de voeten kunnen. Mijn keuze zou Element RC zijn.
Laatst gewijzigd door Cesco op 06 okt 2024 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: MST CMX Sand Scorcher Build
-
- Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
- Locatie: Schiedam
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 60 keren
Re: Nieuwe crawler..maar welke?
Goede uitleg, enige merk wat ik nog wil toevoegen is Vanquish de VS 4-10, de VRD en de H10 zijn er als RTR.
De 4-10 met portal assen en de Dig-T versnellingsbak is bijna onverslaanbaar en kwalitatief zeer goed.
https://vanquishproducts.com/
De 4-10 met portal assen en de Dig-T versnellingsbak is bijna onverslaanbaar en kwalitatief zeer goed.
https://vanquishproducts.com/
-
- Member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30 aug 2024 09:05
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Nieuwe crawler..maar welke?
Beide bedankt voor jullie reactie!
Budget speelt ook wel een rol. Ben redelijk nieuw in de hobby en heb ook nog geen accu’s en dergelijke. Vandaar dat ik aan het kijken was naar de 4 bovenstaande modellen, als ik die prijsklasse aanhoud en er nog accu’s en lader bij koop zit ik redelijk aan mijn budget.
Zoals ik het nu zie is alleen de Carisma SCA-1e de enige die 100% RTR geleverd wordt met accu en lader (dat is waarschijnlijk niet de beste accu, maar toch) en is online te krijgen voor zo’n €280-€309.
De rest zal nog moeten worden voorzien van accu en lader, dus daar komen nog wel kosten bij.
Bijvoorbeeld de TRX4 Sport clipless zit op €379, maar lader en accu combo zit ook op ca €150, evenals de Axial Basecamp..
De Element Ecto is online te krijgen vanaf zo’n €420 (ex accu/lader)
Dus dat zijn voor mij ook overwegingen die ik moet maken.. maar fijn om te horen dat een merk als Carisma dus ook een prima kwaliteit levert voor een redelijke prijs.
Ik heb nu een kleine TRX4m Defender die ik aan het upgraden ben, dus het upgraden en modificeren van de auto vind ik ook erg leuk om te doen en daarom vind ik het ook wel belangrijk dat er ‘makkelijk’ upgrade onderdelen te krijgen zijn.
Budget speelt ook wel een rol. Ben redelijk nieuw in de hobby en heb ook nog geen accu’s en dergelijke. Vandaar dat ik aan het kijken was naar de 4 bovenstaande modellen, als ik die prijsklasse aanhoud en er nog accu’s en lader bij koop zit ik redelijk aan mijn budget.
Zoals ik het nu zie is alleen de Carisma SCA-1e de enige die 100% RTR geleverd wordt met accu en lader (dat is waarschijnlijk niet de beste accu, maar toch) en is online te krijgen voor zo’n €280-€309.
De rest zal nog moeten worden voorzien van accu en lader, dus daar komen nog wel kosten bij.
Bijvoorbeeld de TRX4 Sport clipless zit op €379, maar lader en accu combo zit ook op ca €150, evenals de Axial Basecamp..
De Element Ecto is online te krijgen vanaf zo’n €420 (ex accu/lader)
Dus dat zijn voor mij ook overwegingen die ik moet maken.. maar fijn om te horen dat een merk als Carisma dus ook een prima kwaliteit levert voor een redelijke prijs.
Ik heb nu een kleine TRX4m Defender die ik aan het upgraden ben, dus het upgraden en modificeren van de auto vind ik ook erg leuk om te doen en daarom vind ik het ook wel belangrijk dat er ‘makkelijk’ upgrade onderdelen te krijgen zijn.
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
- x 1 x 13
- Gegeven waarderingen: 871 keren
- Ontvangen waarderingen: 1023 keren
Re: Nieuwe crawler..maar welke?
Hier hebben ze goede betaalbare accu's. Regelmatig ook in aanbieding of in bundelverkoop.
viewtopic.php?t=2915
viewtopic.php?t=2915
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: MST CMX Sand Scorcher Build
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
- x 1 x 13
- Gegeven waarderingen: 871 keren
- Ontvangen waarderingen: 1023 keren
Re: Nieuwe crawler..maar welke?
Oh ja. Sinds kort is er ook een Ecto met portal assen, naast de Ecto versie met starre assen. In mijn verhaal hierboven bedoel ik de Ecto met starre assen.
Als in Duitsland bestellen geen probleem is. Ecto bij Monsterhopups.de is nu vanaf 402 euro verkrijgbaar.
Als in Duitsland bestellen geen probleem is. Ecto bij Monsterhopups.de is nu vanaf 402 euro verkrijgbaar.
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: MST CMX Sand Scorcher Build
-
- Member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30 aug 2024 09:05
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten