Traxxas Lier

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Goezie
Member
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Traxxas Lier

Bericht door Goezie » 16 dec 2025 19:34

Goedenavond,

Ik heb een Traxxas lier voor op mijn Defender. Met een draadloze afstandsbediening. Nu wil ik dit om bouwen dat ik de lier kan bedienen vanaf mijn zender.
Wie kan mij vertellen hoe dit werkt?

Arrma racer
Member
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 79 keren

Re: Traxxas Lier

Bericht door Arrma racer » 18 dec 2025 22:40

Dat is in aanvang niet zo moeilijk, plug het stekkertje van de lier in een vrije aux en stel het aux kanaal in op de zender. De vraag alleen is hoe zit het nu aangesloten en is de auto er nieuw meegeleverd. Dan komt de vraag kun je deze lier via een aux kanaal bedienen, een foto van de lier/bedrading zoals het nu zit is voor ons wel handig om advies te kunnen geven.

Mole-NLD
Donateur
Gegeven waarderingen: 330 keren
Ontvangen waarderingen: 71 keren

Bericht door Mole-NLD » 22 dec 2025 20:56

Hmm. Volgens mij gaat dat met de traxxaslier niet gemakkelijk. Ik heb 'm er bij mij af-fabriek op zitten en nog niet gekeken of ik 'm anders kan bedienen. Maar de lier zelf heeft een +, - en een antenne. Als ik 't goed heb dus gewoon permanente voeding en de bediening is dus intern in de lier zelf. Ik weet niet of je die op een andere wijze kan 'binden'.

De suggestie van ArrmaRacer is juist bij vrijwel elke aftermarket servo gestuurde lier. Dan werk je namelijk gewoon van de ESC af met de knoppen op de afstandsbediening.

Ben bang dat dit valt onder het hoofdstuk: "waarom Traxxas geweldig is voor mensen die een werkende auto willen, maar niet voor hobbyisten die er electronisch aan willen sleutelen".
Het is plug en play, werkt fantastisch, maar is niet of slecht custom te maken.

Maar mocht ik 't mis hebben hoor ik 't natuurlijk graag.
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom

Arrma racer
Member
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 79 keren

Bericht door Arrma racer » 24 dec 2025 11:42

Zoals Mole-NLD al aangeeft; de lier zelf heeft een +, - en een antenne. en dat hebben bijna alle sets die op de gebruikelijke sites worden aangeboden. Nu is heel veel qua eletronica zelf aan te passen, alleen de vraag is blijft het betrouwbaar en heb ik de juiste aansluitingen. De meeste zelfbouwers kiezen dan eerder voor een servo lier, dit is een onbegrensde servo die een flinke portie power kan leveren.
lier.jpg
Dan heb je wel een zender/ontvanger nodig met voldoende kanalen en deze combinatie moet ook de mogelijkheid hebben om het kanaal op 2 of 3 posities in te stellen. En op impuls of continu in te stellen zijn, dus of je behoud de Traxxas zoals hij nu is of inversteerd in de toekomst. D.W.Z. je koopt een nieuwe zender/ontvanger met voldoende kanalen en uitgebeide functies en bouwt alles om. Mocht je tot het laatste besluiten kies dan voor een zender waar je meer auto's in het geheugen kan invoeren.
Deze gebruikers waarderen Arrma racer voor dit bericht:
Mole-NLD (24 dec 2025 15:39)

Mole-NLD
Donateur
Gegeven waarderingen: 330 keren
Ontvangen waarderingen: 71 keren

Bericht door Mole-NLD » 24 dec 2025 15:39

Super aangevuld Arrma!

Inderdaad.
De TRX4 was overigens mijn eerste grote crawler. Ik heb ook besloten dat ik die electronisch bij traxxas onderdelen houdt. Ik heb de bluetooth unit, lichtset, etc. etc. Die compatibiliteit is leuk en wil ik wel behouden. Wel ben ik daarna wat verder gegaan met aftermarket electronica op andere auto's. (zie mijn bouwverslagen) Ik zal bij een crawlerbuild in de toekomst ook gaan voor hetgeen Arrma voorstelt.
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom