Stel jezelf hier eventjes voor, wanneer je nieuw bent. Zodra je jezelf voorgesteld hebt krijg je toegang tot het hele forum.
-
Mar_co
- Member
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
0
Bericht
door Mar_co » 12 feb 2026 18:30
Hallo allemaal,
Mijn naam is Marco 57 jaar en ik woon in Kudelstaart. Momenteel vaar ik met een Grand Banks en ben ik de sleepboot Nordic aan het bouwen. Ik ben van plan om binnenkort een crawler 1/10 te kopen, ik twijfel tussen de Traxxas Landrover Defender of de Ford F-150 high trial. Welke van de 2 is de beste optie voor iemand die nieuw is in de crawler hobby? Andere suggesties voor een eerste crawler zijn ook welkom.
Mvg Marco
![Afbeelding]()
-
Mole-NLD
- Donateur
-
Gegeven waarderingen:
351 keren
-
Ontvangen waarderingen:
85 keren
Bericht
door Mole-NLD » 13 feb 2026 14:57
Hi Marco,
Kudelstaart. Leuk, dat hoor je niet vaak!
Defender heeft een lagere COG (massazwaartepunt) Dus dat heeft voordelen dat ie minder snel overhelt dan een high trail vanwege de vering. Maar daar moet wel bij gezegd worden dat de defender n relatief hoog COG heeft vanwege het ontwerp.
De hogere vering bij de hightrail helpt iets met het voorkomen van vast komen te zitten als je over n wortel of rots rijdt.
Je doet met beide geen miskoop, maar kijk vooral wat je mooi vind en hoe je wilt gaan rijden, voor trails zijn beide geweldige auto's. Als je echt gaat 'crawlen' heb je bij schuin rijden (hellingen zijwaarts berijden) voordeel met de defender maar obstakels waar de auto vast zou kunnen lopen heeft de hightrail weer iets meer geluk.
Ik heb zelf een persoonlijke voorkeur voor de defender. (mijn profielfoto spreekt voor zich)
Je zit bij Traxxas wel meer in het 'traxxas-net'. Ze zijn een beetje net als apple, het werkt perfect! Maar zelf 'tweaken' is al snel limiterend door hun 'native' connectors etc. Axial heeft daar veel minder last van en hun SCX10 staat zeker nog op mijn wensenlijst.
De FMS FCX10 V2 schijnt ook echt enorm goed te zijn.
Je doet met de bekende merken niet snel een miskoop. Succes met uitzoeken en houdt ons op de hoogte!
- Deze gebruikers waarderen Mole-NLD voor dit bericht:
- Mar_co (13 feb 2026 15:49)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4
..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M
......Defender
The Muddywagon..............SCX24
................PowerWagon
MJ the MicroJeep
.................SCX30
..............Wrangler
Bluey the Bronco
.......................SCX30
................Bronco
Non Crawlers:
Traxxas Slash
................................................2WD
.............................BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon
..........Grom
-
Sander
- Donateur
x 22-
Gegeven waarderingen:
103 keren
-
Ontvangen waarderingen:
94 keren
Bericht
door Sander » 13 feb 2026 21:56
Welkom .
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Defender , de hightrail vind ik persoonlijk nogal snel rollen ivm het hoge zwaartepunt. Echter als je veel op trails gaat rijden, bijv in de bossen voldoet de hightrial . Echter zodra het wat “ technischer” wordt zou ik voor de Defender gaan , heb er zelf ook 1 gehad en dat orgel kwam praktisch overal .