Overdrive en underdrive

Epfray
Member
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Overdrive en underdrive

Bericht door Epfray » 08 okt 2026 20:30

Ik lees af en toe hier iets over overdrive en underdrive,
Ik heb wel enig idee wat het inhoud maar ik heb het zelf nog nooit toegepast.

maar wie kan dit goed uitleggen.
Wanneer pas je wat toe
Waarop pas je het toe voor/achter
Waar moet je op letten
Stuurt de auto dan beter of wat kan je met over- en underdrive bereiken.
Passen de setjes die je kan kopen op elke diff.

En dan hebben we diff lock nog. Het volledig vastzetten van het diff zodat de woelen blokkeren meestal achterwielen zodat deze feitelijk slepen. Heb ik ook nog nooit toegepast, maar wel vaker gezien bij prof crawlers.

Waarom ik dit vraag is omdat ik er nieuschierig naar ben en vooral omdat mijn wagens te veel "duwen" en je een verschrikkelijke overstuur hebt. Ik denk dat in de diff configuratie de oplossing zou kunnen zitten

SHOOT...... 😀
*Axial Scx10i,ii,iii, Landcruiser hb, powerwagon, demon sp4 hb, cj-7 jeep, jeep cherokee, 3d truck hb, bronco, jeep rubicon hb 2x, wraith 1.9
*Axial Wraith 1.9 2x
*Cross rc, demon sg4 hb
*Lowlander, powerwagon
*Axial ryft
*Absima, landrover defender hb

Dustin
Donateur
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 160 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Overdrive en underdrive

Bericht door Dustin » 09 okt 2026 12:06

Vooral regelmatig gebruikt wordt een overdrive aan de voorzijde.
Dit betekent dat de voorwielen sneller draaien dan de achterwielen, hierdoor trekken de voorwielen als het ware de auto een heuvel op.

De setjes die je hiervoor kan kopen zullen modelafhankelijk zijn omdat niet alle assen dezelfde maten tandwielen hebben.

Difflock is niet het blokkeren van de wielen, maar het blokkeren van de mogelijkheid van de wielen om links en rechts op dezelfde as op andere snelheden te draaien.
Dus de wielen links en rechts worden bij een gelockt diff dan altijd met dezelfde snelheid aangedraven.
Een niet gelockt diff kan ervoor zorgen dat als het wiel links van de grond komt alle kracht naar dat linkerwiel gaat en rechts weinig tot geen aandrijving meer heeft.
Daarintegen zal een auto met gelockte diffs wel een grotere draaicirkel hebben dan 1 met open diffs.

Het volledig blokkeren van de wielen wordt gedaan dmv een DIG.