Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 27 sep 2018 22:56

Aantal maanden geleden via Marktplaats een Axial SCX10.2 Jeep Cherokee overgenomen van iemand bij mij in de buurt. Ik had de verkoper Koos Grobbe al eens eerder ontmoet bij een Tamiya meeting en hij had al eens wat van mij gekocht. Koos zijn gezondheid laat het niet meer toe dat hij met de RC autos kan rijden, dus hij bouwt vooral en verkoopt ze dan meestal ongebruikt. Ik had zelf geen tijd om nog een auto op te bouwen, vlak voor het event in Uden eerder dit jaar en de WTT 2018. Maar wel nog één extra nodig, bijna hele gezin reed mee. Dus dit kwam mooi uit. Ready to go en netjes opgebouwd met een vers kogellagersetje erin.

Koos heeft de kit versie gekocht, opgebouwd, kap gespoten, electronica erin en zo nieuw aan mij verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de nog nieuwe electronica verwijderd (staat momenteel te koop in mijn verkooptopic) en er een Holmes Hobbies Trailmaster 550 27T motor ingezet, een Hobbywing WP-1080 ESC en een Killerbody lichtkitje. En zo zijn er intussen een aantal meetings mee gereden. Intussen de auto waar mijn oudste zoon Tom het liefst mee rijd, omdat deze het lichtst is van mijn auto's. Zo rijd mijn middelste zoon Daan het liefst met mijn Traxxas TRX-4 Defender en is mijn Axial Wraith de auto waar mijn jongste zoon Nick het liefst mee rijd. Zo heeft ieder zijn voorkeur.

Zo stond deze Axial SCX10.2 Jeep Cherokee er dus al die tijd bij. Overigens een probleemloze auto tot nu toe, al wil het lichtkitje nog wel eens kuren hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Maar toch, op de een of andere manier steekt het me toch dat ik hem niet zelf heb opgebouwd. Ik kan toch niet de neiging onderdrukken om er een eigen draai aan te geven, ondanks dat ik al projecten zat heb lopen. Ook wil ik zeker weten dat het chassis echt goed is opgebouwd, dus die volledig nalopen staat op de planning. Alleen die body, op de een of andere manier is er iets dat me er niet aan bevalt. Het is niet zo zeer het model, niks mis met de Jeep Cherokee. De kleur was ik eerst niet helemaal weg van, maar ben er enerzijds nu aan gewend en anderzijds mis ik er iets aan. En die verbreders vind ik op deze body gewoon niet kloppen, of in ieder geval niet mijn stijl.

Dus kijken naar alternatieven. Wildste plannen weer, maar voor het je weet staat er weer een dure project auto. Mmmm, andere Cherokee body dan en overnieuw beginnen. Misschien een hardbody versie? Na een hoop nadenken besloten het over een andere boeg te gooien. Wat kan ik met deze body doen om die meer naar mijn smaak te maken. En hoe kan ik zo wie zo deze SCX10.2 aanpassen en upgraden zonder weer enorm veel kosten te maken. Na wat onderzoeken bleek dat er behoorlijk veel aan 3D print ontwerpen te vinden zijn en laat ik nou net een 3D printer hebben. Laat ik deze nu eens maximaal gaan inzetten.

Dus.. de Jeep Cherokee body gaat in de revisie en de SCX10.2 gaat verbeterd worden met zo weinig mogelijk kosten. Let's go!
Laatst gewijzigd door Cesco op 03 okt 2018 18:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:56) • Kylian (23 apr 2022 20:36) • Nick (04 mar 2023 11:39)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 27 sep 2018 23:26

Stap 1, 3D printer aan het werk zetten. Via Pinshape en Thingiverse een hele lading aan upgrades gevonden, dus de printer staat bijna continu te printen en onderdelen op te leveren.

Stap 2. Body aanpassen met schaar en verf. Wat kan ik eens doen aan die verbreders? Optie is helemaal verwijderen, rubberen verbreders kopen, zwart spuiten of waar ik voor ben gegaan. Ik vond een optionele verbreder voor de 1:1 Cherokee die te imiteren is op mijn bestaande body. Vergt alleen wat in model knippen en zwart verven. Omdat de kap al gespoten is zal dat zwart spuiten aan de buitenkant moeten. De verbreder optie die ik mooier vind zijn de Bushwalker Flat Style Fender Flares: https://www.bushwacker.com/fender-flare ... k-10922-07

Afbeelding

Bovenstaande Cherokee is overigens ook de inspiratiebron voor mijn herbuild. Ik zal de trail style nog een tikje verder doorvoeren, maar bovenstaande auto is zeker de richting waar ik heen wil. Andere inspiratiebron is zeker Chris de Graaf, oftewel Hemistorm op Youtube, zijn Cherokee repaint video is leerzaam en interessant.

Nog één keer hoe het was.
Afbeelding

Tijd om de nodige decals te verwijderen, af te plakken en te knippen. Met wat tape de juiste lijn bepalen voor de nieuwe vorm van de verbreders.
Afbeelding

Achter.
Afbeelding

Voor.
Afbeelding

De vorm van de Fender flares behoorlijk kunnen benaderen. Motorkap wordt ook aangepast en ook het dak komen de strepen die er horen.
Afbeelding

Afbeelding

Tamiya PS-5 black en PS-55 matt clear had ik van ieder nog een aangebroken bus staan, genoeg voor dit project. Mooi ook voor het budget, de uitgaven zijn ooit al gedaan. Let's paint.
Afbeelding

Paint done.
Afbeelding

Vind persoonlijk de verbreders best geslaagd zo. Simpele en zeer goedkope aanpassing.
Afbeelding

Hierna tijd om scale detais toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Cesco op 03 okt 2018 18:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:56) • Kylian (23 apr 2022 20:36) • Nick (04 mar 2023 11:39)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 29 sep 2018 02:16

Via Thingiverse een ontwerp van een bernie222 gedownload. Het is een Axial SCX10ii Rear Utility Rack speciaal voor de Axial Jeep Cherokee body. Normaal gesproken zou ik even een link hier neerzetten, echter zie ik net dat deze bernie222 al zijn ontwerpen heeft verwijderd van Thingiverse. Dus ik was net op tijd. Gelukkig heb ik de bestanden gedownload, dus kan ze altijd nog eens printen. Wel jammer, het is echt een mooi gratis ontwerp, zal binnenkort wel op een betaalde site opduiken.

Het bestaat uit een high lift jack en...
Afbeelding

een rek en twee Rotopax jerrycans, links op de foto hieronder. Aan de rechterkant wat prints van Adam @ Spare Time Hobbies via Pinshape. Heeft echt hele gave dingen voor de Axial Jeep Cherokee body ontworpen. Via hem te downloaden is een Tailgate Armor, ontworpen door Greg Jones, een gratis download. Verder van Adam zelf een ontwerp genaamd SCX-10 II Cherokee Body Tail Lights w/Armor, een combinatie van achterlicht unit en armor voor de zijkant. Dit ontwerp kost enkele euro's. De linken:
https://pinshape.com/items/27720-3d-pri ... n-progress
https://pinshape.com/items/27719-3d-pri ... hts-warmor
Afbeelding

Een stukje rest lexaan in vorm gebogen, op maat gemaakt en met shoegoo bevestigd op de achterlicht unit. En de reden daarvan is dat de de lexaan verf op de plek van de achterlichten met geen enkele truc of middel weg te krijgen was. Heb het allemaal geprobeerd, nail polish, remreiniger, noem maar op. Dus dan laatste optie, wegknippen. Het heeft wat moeite gekost om de units en de body weer goed te krijgen, maar is na zelf ontwerpen van montagebeugels uit styrene wel gelukt.
Afbeelding

En met Tamiya heldere rood en oranje paint geverfd.
Afbeelding

Daarna de Tailgate Armor het Jeep logo zilver geschilderd en alles in de blanke lak gezet en gemonteerd. Mooi ontwerp, verstevigd flink de achterkant van de body. Bestaat uit een deel aan de buitenkant en binnenkant van de body.
Afbeelding

Intussen ook alles van de Rear Utility Rack geverfd, in de blanke lak gezet en gemonteerd. Hoort normaal lager te zitten, maar ik moest een beetje aanpassen i.v.m de Tail Armor. iets hoger gemonteerd, maar staat prima. Rotopack in rood en oranje, rood is benzine en oranje zit in het echt de EHBO kit en/of de overlevingskit in.
Afbeelding

Het geeft zo wel een mooie scale trail look aan de achterkant. En wat is dit? Waarom het achterraam eruit? Logo stickers op het verkeerde raam of is daar een reden voor?
Afbeelding

Wel, vanwege een ander gratis ontwerp van Greg Jones, namelijk een Roto Pax Rear Window Mount. Verkrijgbaar via bovenstaande link. Bijbehorende Rotopack (ontwerp van Adam @ Spare Time Hobbies) is hier te downloaden https://pinshape.com/items/4531-3d-prin ... e-fuel-can en ziet er heel scale uit. Ook dit allemaal geverfd, in blanke lak gezet en met shoegoo gemonteerd in de body.
Voor een extra accent op de motorkap nog louvres gedownload van Thingiverse, een ontwerp van daineko en hier te downloaden https://www.thingiverse.com/thing:414937 . Deze heb ik wel moeten aanpassen en naar de Cherokee moeten schalen, want ik vermoed dat het ontwerp voor een 1:1 auto bedoeld was.

Wat je dan krijgt is volgende.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de ene zijkant een Rotopax rood voor benzine en aan de andere kant een Rotopax in wit voor water.
Afbeelding

Afbeelding

Body heeft zo al een flinke transformatie gehad en ik vind hem zelf er al stoerder uitzien. Intussen ook beadlock velgen besteld via AliExpress. Of beter gezegd wielen, want er zitten banden en foams bij. Geen idee of het kwaliteit is de banden, zijn chinese Super Swampers. De velgen waren 20 euro afgeprijsd en voor 36 euro met gratis verzending heb ik 4 stuks van onderstaande velgen inclusief de banden en foams. Leek mij een mooie budget prijs. Zelfs als de banden niets zijn is dat al een nette prijs voor een velgenset.

Afbeelding

Binnenkort meer.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:56) • Kylian (23 apr 2022 20:36) • Nick (04 mar 2023 11:39)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 03 okt 2018 19:11

Om dezelfde look als de inspiratiebron te krijgen tijd om het roof rack aan te pakken. Als eerste, hoe het reservewiel op het roof rack te monteren? Ik heb dat opgelost door een montagebeugel te ontwerpen in Thinkercad om die vervolgens te kunnen 3D printen. Mijn eerste keer ontwerpen en is best goed gelukt. Idee was makkelijk met een tyrip te monteren en op elke plek op het roof rack te monteren, dus reservewiel vooraan of achteraan of in midden kunnen monteren.Het was uitvogelen hoe het ontwerpprogramma werkte, maten opnemen, maar 3 proefdrukken later is de pasvorm perfect. M4x30 erin en 1 reservewielhouder is geboren. Speciaal voor het Axial SCX10.2 Jeep Cheroee roofrack ontworpen.

Afbeelding

Afbeelding

En gemonteerd.
Afbeelding

Aantal maanden geleden snel een lightbar provisorisch gemonteerd, tijd om het nu goed en definitief te doen. En ook geswitched naar ronde lampen.
Afbeelding

Meer 3D prints. Aan de passagierskant een schepje, met de hand geschilderd.
Afbeelding

Zelfde aan de bestuurderskant met een bijl.
Afbeelding

Aan de achterkant extra lampen en 3D prints in de vorm van rescue boards, een gastank en een kettingzaag. Allemaal geschilderd. Voor de scale looks van haarbandjes en paperclips nog even spanelastieken gemaakt.
Afbeelding

Bovenaanzicht.
Afbeelding

Buitenkant body is nu grotendeels klaar. Interieur ligt klaar, maar ben door mijn verf heen. Dus moet even wachten.
Intussen draait de 3D printer overuren voor een paar prints die op het chassis komen. Volgende stap, hele chassis nalopen en waar nodig / mogelijk verbeteren.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:57) • Kylian (23 apr 2022 20:37) • Nick (04 mar 2023 11:40)

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door daniel » 03 okt 2018 19:19

Ziet er weer goed uit Frank
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 07 okt 2018 17:44

Weer een paar stappen verder, tijd voor een update. Momenteel het chassis aan het aanpakken.

Hoewel de originele bumpers scale zijn, zijn het wel echte grondankers in de zin dat ze flink uitsteken, wat de hellinghoek negatief beïnvloed. Zeker de voorbumper, dus op zoek gegaan naar een alternatief. Via Ebay een andere voor- en achterbumper gevonden die hopenlijk voor een verbetering zullen zorgen. Binnenkort meer hierover als de post ze heeft afgeleverd.

Chassis heb ik zoals eerder aangegeven niet zelf opgebouwd en dus begonnen aan een combinatie van onderhoud, controle en meteen het chassis beter leren kennen. Hoewel degene waar ik deze SCX10.2 van gekocht heb het chassis netjes in elkaar heeft gezet kom ik toch wel een paar dingen tegen die niet kloppen of beter kunnen. Schroeven gebruikt die niet bij de kit horen terwijl de juiste nog in de doos zitten en erg veel vet is er niet gebruikt (lees nauwelijks). Dus van achter naar voor aan het werken en alles aan het controleren en verbeteren met de handleiding erbij.

Achteras intussen helemaal uit elkaar gehad en daar ontbrak vooral vet. Stond nagenoeg droog. Ook miste er een bearing. Geen foto's van gemaakt, maar achteras is nu weer helemaal ok en alles loopt soepel.

Alle links zaten goed. Daarna de transmissie uit elkaar gehaald. En daar zaten wel wat foutjes in en deze stond ook nagenoeg droog wat vet betreft. Liep ook wat zwaar en schokkerig. Alles opnieuw opgebouwd en correct ingevet en ook hier juiste schroeven gebruikt. Eén van de asjes voor één van de tandwielen had een tolerantie issue. I.p.v. vrijlopen in de bearing zat deze klem erin en nam deze de hele bearing mee in de behuizing. Met vijlen van het asje dit kunnen oplossen, dit bleek ook het voornaamste probleem van het stroef lopen. Nu opgelost en werkt het weer perfect.

Afbeelding

Afbeelding


Zoals ik eerder al aangaf is mijn 3D printer aan het werk gezet. Behoorlijk grote print. Namelijk scale binnenschermen. Dit ziet er niet alleen scale uit, ook zal het flink helpen vuil uit het chassis en weg bij de electronica te houden. Ik heb het geprint in InnoPET voor wie dat interessant vind. Degene die het ontworpen heeft, heeft alles weggehaald van zijn account op Thingiverse, maar iemand anders heeft bijna de hele set ook gepost, dus ik link daarheen: https://www.thingiverse.com/thing:2807770 . Enige verschil is dat de chassis bodemplaat ontbreekt bij deze link, deze komt achter. Als je de .stl file wil neem maar contact op. De hele set vertoond sterke overeenkomsten met versie die GRC aanbiedt. GRC van ook de bodemplaat leveren, al is zelf printen het goedkoopst.
Afbeelding

En dan alles gemonteerd. Enkele verbeteringen wel aangebracht om het nog beter te monteren (extra montagepunten).
Achterkant:
Afbeelding

Het is nu echt een tubchassis geworden a la CC-01 / TRX-4. Let ook op de scale details van de schermen, ziet er echt realistisch uit.
Bovenaanzicht:
Afbeelding

Voorkant:
Afbeelding

Volgende stappen, voorkant chassis nalopen, waaronder de vooras. Sterkere servo monteren. Flex verbeteren. Verlichting opnieuw monteren en de electronica opnieuw een plekje geven na montage van de binnenschermen. En nog wat zaken, maar sommige dingen zal ik pas na de meeting in Uden kunnen aanpakken omdat de bestelde onderdelen nog niet binnen zijn. Ik moet zeggen dat het steeds meer mijn auto voelt en ik ook steeds meer respect krijg voor de SCX10, de eenvoud van alles heeft zeker zijn charme.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:57) • Kylian (23 apr 2022 20:37) • Nick (04 mar 2023 11:40)

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Mud monkey » 07 okt 2018 21:28

Dat ziet er top uit Cesco , en dat scheelt zeker om de binnen kant schoon te houden :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Gert-Jan » 07 okt 2018 21:47

Je stopt er veel werk in! Nou ja de printer doet hier het meeste werk :D
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 07 okt 2018 22:29

Dank je Gert-Jan. Nou ja de 3D printer staat er, ontwerpen genoeg op internet. Goedkope manier om te upgraden. Ik schat in dat voor alles wat ik tot voor deze auto heb geprint ongeveer 20 euro aan filament heb verbruikt. Als ik alles los had moeten aanschaffen was ik al gauw tienvoudige aan kosten kwijt.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (04 mar 2023 11:51)

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Gert-Jan » 07 okt 2018 22:52

Weet er alles van. Mijn printer wordt al weer 4 deze maand :D . In november ga ik een paar trainingen volgen om zelf eens wat ingewikkelder ontwerpen te maken want ik gebruik hem eigenlijk te weinig.
Printjunkie :mrgreen:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten