Gijs schreef: ↑21 feb 2019 11:14
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen t.a.v. Het aluminium solderen. Ik neem aan dat jij soldeerstiften met fluxmiddel, een RVS-borstel en een gasbrander besteld hebt?
Ja van Durafix. Volgens mij hetzelfde als wat jij gebruikt hebt. Brander gebruik ik gewoon de snijbrander voor op een laag pitje.
Gijs schreef: ↑21 feb 2019 11:15
En trouwens, jij maakt toch alles van kunststof (lees : jij print toch alles in de 3D-printer? Dat is dan toch lichter dan aluminium?
Ja dat is altijd de eerste optie. Maar het procede van 3D printen dat bereikbaar is voor de consument is het zogenaamde FDM procede. Dit heeft een hoop voordelen (kosten, veel materiaalkeuze, etc). Er zit echter 1 nadeel aan. De sterkte.
Afhankelijk van materiaalsterkte, werktemperatuur, laagdikte, printsnelheid, luchtverplaatsing tijdens koeling heeft het eindproduct een bepaalde sterkte. Daar kom je meestal prima mee weg. Zie de servo/body mount van deze auto. Maar die is dan ook stevig uitgevoerd. De bull bar zal te fragiel worden om klappen en trekkrachten op te vangen tijdens lieren.
Vandaar een metaal. Nu zou ik ook een ontwerpje kunnen maken, en deze laten sinteren. Maar dan wordt de bull bar duurder dan mijn hele auto bij elkaar.
Hier een voorbeeldje van alu sinter printen:
Tip : trek een meeverwarmde - liefst RVS - fijne kraspen of schroevendraaier(tje) door de vloeibare lasnaad. Dat zorgt er voor dat de vloeibare aluminium tot in de naad vloeit. Let wel : het kantelpunt tussen een goede las en het niet vervormen van het object komt erg nauw.
Oren en ogen gespitst hier. Ik heb alles liggen maar even na een paar probeersels overgestapt op staal hardsolderen.
Kreeg het niet/ nauwelijks voor elkaar een sterke verbinding te maken. Laat staan dat ie er sale genoeg uitzag voor 'zichtwerk'.
Kom maar op. Ik ben benieuwd.
Wouterb schreef: ↑22 feb 2019 07:24
Oren en ogen gespitst hier. Ik heb alles liggen maar even na een paar probeersels overgestapt op staal hardsolderen.
Kreeg het niet/ nauwelijks voor elkaar een sterke verbinding te maken. Laat staan dat ie er sale genoeg uitzag voor 'zichtwerk'.
Kom maar op. Ik ben benieuwd.
Het spul werkt best aardig. Maar niet voor dit soort werk. Zoals jij ook zegt, niet geschikt voor zichtwerk. Het vloeit daar te slecht voor, en vergt daardoor teveel "hulp" met kraspennen en dergelijke. Daardoor verschuift je hele project en wordt het een zooitje. Mooi spul voor grof werk, maar niet voor dit. Zit er nu aan te denken om de reeds gebogen messing staven te ontdoen van hun hart en ziel, en er aan de achterkant een strook uit te frezen. Zo worden ze ook lichter en zie je het niet.
Nee. Het werkt wel. Maar het wordt toch te opzichtig, en ik kan niet dicht bij de bochten komen. Er blijft dus teveel gewicht zitten. Heb er 3.175 van de 6 mm uitgefreesd.
Maar weer eens na gaan denken. Misschien toch messing buisjes. Vullen met lood, buigen, en weer leeg laten lopen.