3D print body ontwerpen

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door Gert-Jan » 31 aug 2020 19:03

Dustin schreef: 31 aug 2020 18:03 Ah okee, ja zat ook te kijken naar de bodies welke zij printen.
Kost +- $180-$200 voor een complete geprinte body.
De een zegt dat is erg duur, terwijl anderen het weer goedkoop vinden gezien de tijd die er in gaat zitten.
Ze moeten dan nog wel volledig in elkaar gezet en afgewerkt worden, afgewerkt beginnen ze bij de $300 o.i.d.
Maar als ik zelf een model laat printen door een partij in NL of Eu ben ik een veelvoud kwijt heb ik in het verleden al gezien.

Ik heb dan ook echt geen idee wat een gangbare prijs is voor een volledig geprinte body.
Als je handig bent met software, niet bang bent voor techniek en vooral de ruimte heb zal ik iedereen aanraden om zelf een printer te kopen. Ruimte is echt belangrijk want een printer hoor je en als deze 50 uur non stop staat te draaien gaat je partner klagen :mrgreen:

Bovenstaande prijs is niet heel gek. Ik vraag zelf een bedrag per uur en het aantal uren kan behoorlijk per model verschillen. Een beetje crawler body zit al gauw op 160 a 200 uur. Voor een ander in elkaar zetten en afwerken ga ik niet eens aan beginnen, veel te veel werk :D
Deze gebruikers waarderen Gert-Jan voor dit bericht:
Dustin (01 sep 2020 10:53)
Printjunkie :mrgreen:

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door Dustin » 01 sep 2020 10:54

Ruimte is inderdaad nogal een dingetje :lol:
Wellicht in de toekomst maar eens kijken of ik deze kan aanschaffen dan.
Nu eerst even wat andere prioriteiten, maar was vast aan het rondkijken zodat ik een globaal idee heb wat het moet gaan kosten.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door Dustin » 08 dec 2021 13:04

Was flink goedkoop op Ali met Black Friday dus kon het niet meer laten gaan en nu dus sinds een paar weken toch eindelijk een Ender 3 Pro in bezit en vooral kleinere dingetjes aan het printen, proberen en finetunen.
De eerste paar lagen gaan nog niet helemaal lekker en aangezien alles nieuw is kost dat nog wel wat tijd en moeite :mrgreen:

Uiteindelijk wel als doel om een mooie scaler/crawler body te gaan printen.
Body welke ik wil hebben al een hele tijd geleden gevonden.
Nu nog een passend chassis voor er onder, waarschijnlijk een MST CFX, en dan eens beginnen.
En niet te vergeten nog wat extra filament aanschaffen zodat ik zeker weten genoeg heb.

Hier al genoeg tips voorbij zien komen, en zodra ik de printer aan het werk ga zetten voor de body zal ik zeker een bouwverslagje bijhouden!

Ik lees wel verschillende verhalen over materiaal waarin te printen.
De een zegt PLA werkt niet, moet ABS zijn, maar de ander zegt weer PLA is prima en ABS is veel lastiger.
Ik gebruik nu PLA+ voor mijn prints, maar wat is aan te raden voor een body?

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door zanthrax » 08 dec 2021 17:32

PLA kan. De temperatuur waarop het zacht wordt is wel erg laag, in de zon zetten kan genoeg zijn om je prints te beschadigen.
ABS is veel beter bestand tegen warmte maar heeft daardoor ook een hogere printtemperatuur.
Ik heb het zelf een paar keer geprobeerd maar mijn goedkope Malyan printer uit China en m'n Prusa hebben het probleem dat het ABS te snel afkoelt en krom trekt. Zelfs als de printer in een behuizing staat.
Tussenweg: PETG.
Ik heb een body met PLA geprint en eentje met PETG.
Die laatste leek me ook iets makkelijker te schuren.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht:
Dustin (09 dec 2021 08:53)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door Gert-Jan » 08 dec 2021 22:05

Ha Dustin,

Mooi dat je een printer hebt gekocht, zal je geen spijt van krijgen.

PLA+ is wat wij ook het meest gebruiken voor body's. In de zomer is het idd oppassen. Vooral zwart en mat zwart kan te heet worden in de volle zon. Nu heb ik echter nog geen gesmolten body's gehad van direct zonlicht. Wel is een body vervormd toen ik hem achter in de auto had laten staan en het de hele dag 30 graden was met volle zon. Tja, daar kan het niet tegen. Het is niet zo dat ik een plas PLA+ in de kofferbak had liggen maar mijn dak was wel ingezakt.

PLA+ gebruiken we het meest voor body's

Petg voor bijvoorbeeld motor steunen, servohouders, rolkooi, shockhoops enz. Een hele body moet ik ook nog eens proberen.

ABS zou ik graag willen gebruiken maar is idd erg krimpgevoelig en de dampen hiervan zijn ook niet gezond. Er zijn al wel verbeterde ABS soorten op de markt van Esun en deze schijnen minder krimp te hebben. Helaas nog geen ervaring ermee.
Deze gebruikers waarderen Gert-Jan voor dit bericht:
Dustin (09 dec 2021 08:54)
Printjunkie :mrgreen:

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door Dustin » 09 dec 2021 09:00

Tot nu toe ook zeker geen spijt van, al wat grappige kleine dingen geprint voor mezelf en familie.

Maar dan blijf ik voor nu gewoon PLA+ gebruiken, was sowieso niet van plan om veel zwart te gaan gebruiken aangezien ik juist een lekker opvallende lichte kleur op het oog heb.

Ik zal ook zeker eens naar PETG kijken, rolkooi b.v. is ook erg leuk

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: 3D print body ontwerpen

Bericht door Patrick » 09 dec 2021 23:02

Ik heb de body van de UAZ geprint in PETG. Het is best een uitdaging te noemen om zoiets groots in PETG te printen. Het wil toch best wat warpen. In principe kan dat niet op mijn Prusa i3 wegens de erg goede hechting van het bed. Maar tot mijn verbazing heeft de warp het van het bed gewonnen. De PEI sheet is gewoon plaatselijk losgestrokken van het stalen bed. :lol: Na verwijderen van de print en het opnieuw verwarmen van het bed, is het bed weer in orde gelukkig.
Desondanks heb ik er geen spijt van. Als ik de auto nog eens afmaak, kan ik hem, redelijk zorgeloos achterlaten in de hitte.
Het schuren van PETG vind ik ook fijner dan het schuren van PLA(+).
Deze gebruikers waarderen Patrick voor dit bericht:
Dustin (13 dec 2021 09:49)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten