Axial AR44 lagers

Gebruikersavatar
Raymondv.R.
Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:24
Locatie: Waddinxveen
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Axial AR44 lagers

Bericht door Raymondv.R. » 29 sep 2019 21:59

Tijdens het vervangen van mijn rear lockouts en mijn C-hubs bleken de lagers in mijn AR44 assen hun beste tijd te hebben gehad. Met een beetje wd40 heb ik ze weer gangbaar gekregen, dus de Leemculle moet goed komen.

Daarna zijn ze denk ik echt aan vervanging toe, mijn vraag is daarom: Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald soort lagers? Ga ik voor duur(zaam) zoals Fasteddie of juist voor goedkoop met de wetenschap dat ze volgend jaar weer vervangen moeten worden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Axial - SCX10 II 2017 Jeep Wrangler CRC
Thunder Tiger - Jackal

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Axial AR44 lagers

Bericht door Gert-Jan » 30 sep 2019 07:45

Ik ga altijd voor goedkoop.

Van Ali maar wel de rubber gesealde variant. De lagers aan de buitenkant gaan het hardst wat ook logisch is. Ze staan bloot aan nattigheid en vuil. 1 keer per jaar doe ik een vervangingsrondje maar voor iedere rit check ik altijd of alles soepel beweegt en vervang dan tussendoor indien nodig.
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial AR44 lagers

Bericht door Cesco » 30 sep 2019 13:06

Ligt eraan. Ik heb bearings van Traxxas, FastEddy, BoomRacing. origineel meegeleverd in kit of RTR, Banggood, AliExpress en RCBearings.co.uk. Om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil, zolang je appels met appels vergelijkt. Net als Gert-Jan koop ik bijna altijd bearings met rubber seal, verder let ik op de kwaliteit. ABEC3 of ABEC5. In principe zou er dan geen kwaliteit verschil moeten zijn, vaak wel prijsverschil.

Toevallig vorige week eens uitgezocht. Wat is nou goedkoper? Bearings op voorraad nemen in alle benodigde soorten en maten? Of gewoon een complete bearing kit kopen voor een specifiek model, bijvoorbeeld de SCX10 II. Ik kwam er op uit dat een complete set vaak goedkoper is als los kopen. In mijn handtekening zie je wat ik aan RC auto's heb en ik heb er nog een paar, op basis van de scalers eens uitgezocht. Ik ben alleen daarvoor al 17 soorten bearings nodig. Meestal koop je ze per 10. sommige soorten vind je per 100 stuks, sommige echter alleen per stuk.

Bepaalde standaard maten op voorraad nemen kan zeker geen kwaad. Maar vaak zag ik dat een complete kit goedkoper uitkwam. Met wel een kanttekening. De defenitie complete bearing kit wil nogal eens wisselen. Waarbij in de praktijk je toch nog aantal bearings tekort kan komen. Dus je doet er goed aan om middels de handleiding een lijstje te maken met wat nodig is en dat naast de aangeboden kits te leggen.

Nu jouw vraag. Maakt het uit? Wel vroeger misschien wel. Toen waren er honderden bearing fabrikanten. Momenteel is dat anders. Het aantal fabrikanten is aanzienlijk minder, zit vaak in China. Dus de kans is zeer groot dat een Traxxas, een Axial, een FastEddy en noem maar op, niets meer doen dan inkopen, herpakken en weer verkopen. Komt bij dat wat is nu de snelheid die wij halen? Ze hebben te lijden van zand, modder, klei en water. Dus een keer per jaar vervangen moet je ze waarschijnlijk toch.

Ik let persoonlijk op de geleverde standaard, kies voor off road meestal rubber seals en kijk wat het meest compleet is, best geprijsd en snelst geleverd kan worden. Soms koop ik los, meestal gewoon een hele kit. Als ik dan toch ga vervangen, dan meteen alles.

Je kunt ook nog gaan schoonmaken met remreiniger (wel even rubber seals tijdelijk verwijderen mits van toepassing). In een jampotje of zo, regelmatig schudden en 24 uur laten zitten. Dan droogblazen met een fohn. En weer in een potje met dikke olie. Weer 24u en schudden. Seals er weer op en herbruiken.

Zelf ga ik meestal voor nieuwe. Niet iedereen heeft remreiniger en juiste olie in huis en als je dat aanschaft zit je waarschijnlijk op, over of net onder de prijs van een complete bearing kit. Plus je kan niet altijd in een lager kijken, dus schoon en weer geolied betekent niet altijd ook weer soepel lopen.
Laatst gewijzigd door Cesco op 30 sep 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial AR44 lagers

Bericht door Cesco » 30 sep 2019 13:39

Overigens goede vraag. Best wel een onderschat deel van de hobby.

Mooi voorbeeld van dat AliExpress goedkoopste of duurste kan zijn. Zoek de verschillen.

SCX10 II 28 bearings kit goedkoop: https://nl.aliexpress.com/item/32896214 ... b201603_60

SCX10 II 28 bearings kit duur: https://nl.aliexpress.com/item/40000578 ... b201603_60

Enige verschil, levertijd. Waarmee ik maar wil zeggen, ook op AliExpress is niet alles goedkoop.

FastEddys, SCX10 II, ook 28 bearings: https://nl-fasteddybearings.glopalstore ... aring-kit/
FastEddys heeft ook alleen een AR44 axle bearing kit, waarmee meteen mijn punt duidelijk wordt. Er zijn sets leverbaar voor je gehele SCX10 II tegen een lagere prijs. https://nl-fasteddybearings.glopalstore ... aring-kit/

Hier een voorbeeld waarom je even je manuel moet checken. RCbearings.co.uk, vaak bij gekocht, prima kwaliteit. Bieden net als FastEddys veel keus. Maar specifiek SCX10 II, een set met 22 en een set met 24 bearings voor de SCX10 II jeep Cherokee. En toch ben je er 28 nodig....
https://www.rcbearings.co.uk/index.php? ... arch=scx10
https://www.rcbearings.co.uk/index.php? ... arch=scx10

Overigens, Yeah Racing heeft ook veel sets, om als mogelijk merk toe te voegen. Ook losse bearingsets, dus bijvoorbeeld 10 stuks 10x15x4. Almede bijvoorbeeld een set voor de SCX10 II. Redelijk geprijsd. En ze doen er vaak een busje bearing olie bij.

Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt.

Gebruikersavatar
Raymondv.R.
Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:24
Locatie: Waddinxveen
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Axial AR44 lagers

Bericht door Raymondv.R. » 30 sep 2019 16:48

Bedankt voor jullie reacties, het bevestigd mijn gevoel wel een beetje.

Opzich is het ook een prima jaarlijks winter klusje om de lagers te vervangen, je moet bezig blijven tenslotte. 😉
Axial - SCX10 II 2017 Jeep Wrangler CRC
Thunder Tiger - Jackal

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten