Veren en olie

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Veren en olie

Bericht door Dustin » 09 mar 2020 14:57

Ik heb gisteren 2 dempers van mijn TRX4 opnieuw gevuld en voorzien van andere veren.
Volgens mijn info heeft de TRX4 standaard 30wt olie en 0.47/0.53 rate veren.

Nu heb ik ze opgebouwd met 10wt olie en 0.30 rate veren.
Ze veren probleemloos volledig in en uit, dus dan lijken ze niet te vol met olie te zitten.
De veren los zijn merkbaar zachter dan de standaard veren, dus die zijn prima.
Ondanks dat voelen ze flink stugger aan dan met de standaard setup.

Wat kan ik nu dan fout gedaan hebben?
Dit nog nooit meegemaakt met het opnieuw vullen van dempers :?

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Veren en olie

Bericht door Wouterb » 10 mar 2020 08:31

Wat bedoel je met stug? Is je flex weg of reageert de ophanging trager?

Als alles is zoals het moet zijn, lijkt het of er ergens iets vastloopt.

Veert de auto bij stilstand verder in dan voorheen? (Zou kloppen ivm zachtere veren)
Is (snel) induwen zwaarder dan voorheen? Dat zou wijzen op een probleem met olie. Hoeveel van de oude olie zat er nog in? Vergelijk je nu 30wt met 10wt of 10wt met geen olie?
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Veren en olie

Bericht door Dustin » 10 mar 2020 09:32

In de auto doen ze het bij neerzetten zoals verwacht, hij zakt iets door de veren heen vanwege de dunne olie en lichte veren, maar voor de rest....
Ze veren vrij zwaar verder in en komen niet meer terug, moet ze echt uit trekken en ook dat gaat erg stug, moet best wat kracht zetten.
Ook los in de hand is dit het geval, dacht eerst dat ik alles misschien veel te strak had vastgedraaid, maar dat is ook niet het geval.
In de hand precies hetzelfde, de eerste +- cm gaat soepel, maar daarna worden ze erg stug, ook zonder veer om de demper.
Ik heb eerst alle olie er uit laten lopen, vervolgens de binnenzijde goed schoongemaakt met een stukje keukenpapier alvorens ze opnieuw te vullen met de nieuwe olie.
Ik heb de dunste olie gebruikt welke ik kon kopen bij de LHS, dit is Corally 100cps, volgens info welke ik heb zou dit zo rond de 10-12WT moeten zijn.
Klopt ook wel dat het hele dunne olie is, spul is bijna water als ik het in de demper giet.

Ik heb de dempers tot aan de rand gevuld, dop er losjes op gedraaid en alle olie welke er uit kwam lopen weggeveegd.
Met de dop nog losjes er op de demper wat in- en uit bewogen en er kwam nog een klein beetje olie uit.
Shocks schoongemaakt en volledig dicht gedraaid.
Dit is eigenlijk hoe ik het altijd al doe zonder problemen.

Ik heb nu 2 van de 4 shocks gedaan en die vergelijk ik met de oude welke ik nog moet doen.
Dus 10wt vergelijk ik met 30wt.

Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Re: Veren en olie

Bericht door Rctecto » 10 mar 2020 14:23

Lijkt er toch op dat ze te vol zitten. Je kan ze iets open draaien en dan de demper langzaam indrukken zodat er wat olie eruit loopt. En dan meteen weer dichtdraaien.
Volgens mij zou een demper zonder veer in iedere positie vrij moeten blijven staan. Helemaal uit, in of halverwege.
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Veren en olie

Bericht door Dustin » 25 mar 2020 15:22

Inmiddels de shocks redelijk goed werkend.
Alles nogmaals helemaal leeg gehaald, opnieuw gevuld en gewoon een flink aantal dagen laten staan.
Af en toe de zuiger een paar keer heen en weer bewegen om de lucht er uit te krijgen.
Dop er losjes op draaien, zuiger nog 1x heen en weer bewegen en de overtollige olie welke er uit komt lopen weggeveegd.
Dop er volledig op en ze zijn nu een stuk soepeler.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten