Nooit meer dolgedraaide schroeven!

Vragen over gereedsschap, of wil je het bouwverslag van je 5-assige CNC bank met ons delen? Het kan allemaal hier.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Nooit meer dolgedraaide schroeven!

Bericht door Cesco » 04 mei 2020 15:29

Ik denk ik kaart het maar eens aan. Het meest onderwaardeerde, maar toch meest belangrijke onderdeel van onze hobby.

Zo ontzettend vaak zie ik op dit forum, maar ook in de rest van de RC community voorbijkomen.
Mooie RTR of kit, maar de schroeven draaien dol en zijn van hele slechte kwaliteit.......
Ook een mooie, het plastic is van slechte kwaliteit, als je er een schroef indraait, draait die meteen dol.....

Maar is dat wel zo? Zijn het wel de schroeven? Of het plastic.

Of..... is het gebruikte gereedschap de boosdoener?
En waarom geven we zo veel uit aan de RC auto, maar zo weinig aan de randzaken die wel heel belangrijk zijn.
Hoe vaak moeten we niet onderhoud plegen, upgraden, aanpassen. Elke keer weer schroeven eruit en erin. Dus waarom is de schroeven kwaliteit zo slecht?

Het antwoord is dat het zelden de schroeven zijn. Ja, er is kwaliteit verschil, maar er zijn nou ook niet zo heel veel schroeven fabrikanten in de wereld en alles is gestandaardiseerd. Over het algemeen worden machineschroeven gebruikt door bijna alle RC fabrikanten, met bijna altijd een hex kop. Tamiya blijft redelijk consequent vasthouden aan JST, de Japanse versie van de Phillips aandrijver. En nee dat is niet verkeerd gespeld, bij schroeven heb je het over een Phillips kop (met 2 L-en), zo een kruisje in de kop en Phillips met 1 L is de bekende licht, wit en bruingoed en medische apparaten fabrikant. Niet hetzelfde. Idem als voor Tamiya is voor Traxxas waar je ook nog veel Phillips kan aantreffen.

Ok hex dus, ook wel inbus genoemd is wat het meest in de RC auto's word gebruikt.

Kwaliteit verschillen zijn er, zo heb je heel veel soorten en maten, maar binnen metrisch en de bekende zwarte schroeven vooral de kwaliteiten 4.8, 8.8, 10.9, 12.9. Op de kop staat meestal de kwaliteit, zeker bij een verzonken schroefkop. Zonder diep in te gaan op de karaktereigenschappen. Hoe hoger het nummer des te sterker. Grofweg.
Meestal gebruiken de RC fabrikanten 10.9.

Ok, voor zover de achtergrond informatie. Maar als alle fabrikanten in basis 10.9 gebruiken, waarom draai ik dan toch een schroef dol?

Wel, daarvoor moet je naar de andere kant kijken. Naar de driver, de schroevendraaier die je gebruikt. Want waar bij schroeven de toleranties min of meer vaststaan en dus de ene 10.9 schroef dus in principe hetzelfde is gefabriceerd als de andere 10.9 schroef. Daar is het wat minder strikt aan de gereedschap kant.

En laat dat nou net de kant zijn waar heel veel RCers op besparen. Want een 2.0mm hex is toch een 2.0mm hex, ongeacht hoe duur deze is?
Nee, dit is nu net het verschil. Hier telt tolerantie en het materiaal waar het van gemaakt is. En dan specifiek de punt. De tip of hoe je het wil noemen. Die 1 a 2% van de gehele schroevendraaier schacht die je talloze keren gebruikt.

Dat is waarom jij wel of niet schroeven dol draait!

Want waar is het materiaal van die schacht en specifiek die punt van de schroevendraaier van gemaakt? En hoe die is gehard. Plus de toegepaste tolerantie door de schroevendraaier maker. Dat allemaal maakt het verschil tussen wel of niet doldraaien van een schroef. En dit vertaalt zich in slijtage.

Stel je voor dat het materiaal te zacht is en de tolerantie niet nauwkeurig. Slijtage zal die tolerantie alleen maar erger maken. Totdat de punt gewoonweg geen grip meer heeft en dus ronddraait. Dol draaien in de volksmond.

Kijk maar eens goed naar de punten van jouw schroevendraaier set. Laten we even uitgaan van hex, inbus zoals je wilt, de 6 kant schroevendraaier. Als er een 1.5mm of 2.0mm op staat, dat zijn de meest gebruikte voor RC. En die slijten dus ook het hardst, je gebruikt ze het meest. Zie je slijtage? Coating al weg? Loopt het rond of schuin af? Grote kans dat de punt versleten is. Combineer dit met een schroef die keer op keer in en uit gedraaid is en kans is groot dat alleen de hoeken van de 6 kanten van de hex nog wat doen, maar de tijd van kant tegen kant en dat op 6 punten is al lang geweest.

En daar herken je het verschil tussen goedkoop en duurder gereedschap. Waarbij je dus eigenlijk afhankelijk van gebruik het goedkope spul gewoon op zeer regelmatige basis moet vervangen. En het duurdere spul en vooral zeer kwalitatieve gereedschap makkelijk 10-20 jaar mee zal gaan zonder slijtage. En meestal dus op de lange termijn goedkoper zal zijn.

Nou, de reden dat ik dit schrijf is niet om te zeggen dit merk is beter als dat merk. Dat moet je zelf maar uitzoeken en bepalen, ieders budget is anders.
Meer om te zeggen, zodra je schroeven begint dol te draaien moet je uiteraard je schroef vervangen. Maar is het ook tijd om die schroevendraaier te vervangen. En misschien meteen upgraden naar een betere kwaliteit.
En binnen RC schroevendraaiers betekend dat soms de hele schroevendraaier, soms kun je ook alleen de kling of tip vervangen.

Merk je echt het verschil Frank? Ja, absoluut! Investeren in goed gereedschap doe je niet alleen voor lang, je hebt er iedere keer weer plezier van. En zullen dolgedraaide schroeven in principe iets van het verleden maken. Los van met lompe kracht teveel kracht zetten en ja, dan krijg je alles kapot.

Beetje op weg helpen dan? Wel, pin me er niet op vast. Maar binnen RC zijn goed bekend staande merken o.a. MIP, Hudy en Arrowmax. Binnen Traxxas is er goed en en minder goede gereedschap, het goede is over het algemeen hoger geprijsd.
Tamiya heeft handige setjes, waarbij de JST schroevendraaiers te adviseren zijn voor Tamiya kits en RTRs. Maar de Tamiya hex schroevendraaiers slijten wel een stuk sneller. Er zijn legio andere merken, dus lees je in en maak je keuze.

Los van welk merk je ook kiest. Als je schroeven begint dol te draaien. Een nieuwe schroevendraaier is al een verbetering. 1 met een nog nauwere tolerantie is een nog grotere stap voorruit. En als het ook goed zit met de hardheid van de punt, nu ga je echt verschil merken.

Succes met schroeven!
Laatst gewijzigd door Cesco op 01 aug 2020 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fonzarelli
Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jun 2019 16:47
Locatie: Best
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Nooit meer dolgedraaide schroeven!

Bericht door Fonzarelli » 04 mei 2020 17:56

Ik kan het niet laten om te vermelden dat we vandaag de dag vooral state of art medische apparatuur ontwikkelen en fabriceren bij Philips met 1 L. Wat je vermeld is eigenlijk vooral geschiedenis, maar dat terzijde.

On topic: wat doe je als je dat reeds dolgedraaide boutje alsnog wil verwijderen? Sleufje inslijpen en met schroevendraaier proberen of lostikken kan lukken. Als zelfs dat niet lukt heb ik nog een zelf bedachte tip: soldeer een goedkope imbussleutel vast aan de boutkop en draai deze heel voorzichtig los terwijl je de imbus ook flink aanduwd. Is me acht keer gelukt bij M2 beadlock boutjes van peperkoek welke ik ook nog met loctite had vastgezet. Wel goed opruwen en ontvetten. Vervolgens leer je vanzelf de kwaliteit van goed metaal waarderen.

Ook kun je een versleten imbus schroevendraaier meestal een tweede leven geven door er een millimeter of twee af te slijpen, namelijk het raakvlak wat afgerond raakt.

Hopelijk kan hier iemand ooit iets mee.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Nooit meer dolgedraaide schroeven!

Bericht door Cesco » 04 mei 2020 23:00

Goede tips en weer wat geleerd over Philips met 1 L. 👍

mcbeef
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Nooit meer dolgedraaide schroeven!

Bericht door mcbeef » 29 jul 2020 11:17

Maar wat wordt er nu dol? Als je schroef zachter is dan je schroevendraaier gaat je schroef dol, een als je gereedschap harder is dan je schroef vernaggel je je gereedschap.

Omdat ik slechts drie wagens heb is het nooit zo'n probleem geweest voor mij. Ik bestel hex schroeven online bij RVS paleis. M'n gereedschap is zo goedkoop dat zo nu en dan een versleten bitje niet zo'n probleem is.

100 euro voor een setje hudy spul is gewoon te gek, Gedore is zelfs veel goedkoper.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Nooit meer dolgedraaide schroeven!

Bericht door Cesco » 01 aug 2020 16:32

Met dol draaien wordt eigenlijk bedoeld rond draaien. De pasvorm klopt niet meer. Er komt teveel speling tussen aandrijver (schroevendraaier) en schroef.

Het heeft dus vooral met pasvorm te maken en tolerantie. Zeker speelt materiaal zachtheid een rol, maar als je al start met teveel ruimte, dan wordt het er niet beter op. En als de pasvorm dermate nauw is dan krijgt een zachte schroef dus ook geen kans om schade op te lopen en dus "dol" te raken.

Waar zit nu het verschil tussen ene en andere merk? Gedore en vele andere professionele merken maken goed spul, heb zelf een heel assortiment professionele PB Swiss schroevendraaiers. Toch is dat gemiddeld genomen meer gericht op elektro of automotive of industrieel of bouw gebruik. Om en nabij. Meestal niet zo op het fijnere werk. Uitzonderingen daargelaten.

Toch kan het lonen om RC gereedschap te kopen, want juist daar wordt extra op toleranties gelet bij de kleinere schroefmaten. M2, M2.5. Of nog kleiner.
Ik heb zelf tegenwoordig MIP, het is lastig uit te leggen hoeveel het verschil is. Je moet het echt ervaren.

Mijn enige punt is, kies het beste dat je kan betalen en onderschat het belang niet van goed gereedschap voor onze hobby. Het maakt het sleutelen zo veel fijner.

Enige wat ik verder zou willen aanvullen. Ik begrijp het punt dat een schroef zo opnieuw gekocht is. En een bitje eventueel zo vervangen. Misschien is het mijn achtergrond. Zowel qua werk als vroegere hobby. Qua werk bij een groothandel in bevestigingsmaterialen en gereedschappen gewerkt. En vaak genoeg meegemaakt dat een klus van een klant door slecht gereedschap niet op tijd af kwam om aan hun klant op te leveren. Besparing van tientjes op een klus van duizenden euro's. Wat vervolgens dan betekende dat het honderden euro's meer kon kostte om op te lossen.
Mijn hobby hiervoor was racen op diverse circuits. Niets vervelenders als een plek op het circuit huren en dan niet kunnen rijden omdat 1 schroef er voor zorgt dat je auto niet kan rijden. Omdat je niet juiste of juiste kwaliteit gereedschap hebt om het op te lossen. Vaak hield dat in dat je honderden euro's aan inschrijving, hotelkosten en zo kwijt bent. Geloof me, de volgende keer geef je dat wel aan goed gereedschap uit.

Zo kijk ik ook naar onze hobby. Ook wij gaan naar meetings, moeten misschien daar honderden kilometers voor rijden. Hebben daar naar uitgekeken. Regelen misschien een verblijf. Hebben vooraf mogelijk al de nodige kosten gemaakt. De avond ervoor nog even een reparatie of onderhoud en 1 schroefje en geen goed gereedschap zorgt ervoor dat je RC auto niet kan rijden. Of tijdens meeting zelf. En dus kan je niet gaan rijden.

Voor mij is de investering in goed gereedschap en schroeven op voorraad het mij meer als waard.
Vandaar de achtergrond van mijn advies. Ik blijf het elke keer verbazend vinden dat we maar een paar euro aan goed gereedschap willen uitgeven en zonder blikken of blozen dure upgrades in onze auto's schroeven.

Voor de duidelijkheid, ik ga niet zeggen je moet dit of je moet dat en dit merk is beter als dat. Ik zeg alleen. Denk er eens over na. Is besparen op goed gereedschap het nog steeds waard als je bijvoorbeeld daardoor een meeting moet missen? ;)
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Eric (02 aug 2020 18:26)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten