Led licht controller

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Led licht controller

Bericht door JurjenF » 07 jan 2022 19:43

Nog een vraag : als ik een led wil aansturen via bv kanaal 4/5/6 van de zender waar moet je dan de 'signaal'draad aansluiten? Op op de +? Of kan het helemaal niet? Via kanaal 5 en 6 zou ik bv de richtingaanwijzers kunnen schakelen (een aangesloten servo op die kanalen gaat naar links of rechts. Klein stukje [ 38% van het bereik]).
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Led licht controller

Bericht door Wouterb » 07 jan 2022 20:37

Dat gaat niet.
Het sigaal is een PWM (Pulse width modulation) signaal. Heel snel aan en uit. Het 'sturen' (links/rechts, vooruit/achteruit) doe je met de tijdsverhouding tussen aan en uit.
De simpelste methode is een china-special-10A- €3-brushed-esc tussen de ontvanger en de led(s)
Ik he hier ooit een schema van gemaakt.
Zal eens zoeken.

Voorbeeld: (je moet de 'no brake' versie hebben)

€ 3,46 | RC Car 10A Brushed ESC Two Way Motor Speed Controller with brake/No Brake For 1/16 1/18 1/24 Car Boat Tank F05427
https://a.aliexpress.com/_vnzgXf
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
JurjenF (08 jan 2022 10:53)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Led licht controller

Bericht door JurjenF » 08 jan 2022 11:02

Ik heb wel, om te kijken hoe in te zetten, zo'n losse module als lichtschakelaar besteld.
die LaneBoys controler heeft natuurlijk alle instelbare opties maar het gaat mij om 's te kijken of ik op die HB Defender ook richtingaanwijzers kan maken die niet met het sturen meegaan maar apart kan schakelen. Daarom dacht ik aan die 5/6 kanalen.
Dus die extra Ali esc zou dit eventueel wel kunnen dus. Ga ik eens over nadenken.
Overigens de niet goed werkende Tamiya lightcontroler kan op kanaal 3 wel de mistlampen apart schakelen dus die heb ik een beetje uitgekleed en wordt straks in het dak geplakt. Ook weer opgelost. Het gekke is dat op alle andere aansluitingen de lampjes alleen maar knipperen,m wat ik ook doe. Alleen 4 (2x2 eigenlijk) aansluitingen kunnen via kanaal 3 en de mistlampen/schijnwerpers apart aan/uit schakelen en constant stroom geven voor de kop- en achterlichten. Dat heb ik dus alvast inorde. Het goekope karretje wordt steeds duurder... :lol:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Led licht controller

Bericht door Wouterb » 08 jan 2022 13:06

JurjenF schreef: 08 jan 2022 11:02 ...... Het goekope karretje wordt steeds duurder... :lol:
dat gebeurd mij nou nooit..... :liar: :lol: :lol: :lol:
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Led licht controller

Bericht door JurjenF » 08 jan 2022 19:15

Tja, net als vissen : mijn vrouw dacht in het begin dat ik het met 1 hengeltje wel zou blijven doen.....'t werden er iets meer, mag dat? :D
Terzake....ik ben nog 's bezig geweest met die Tamiya ledcontroler. Ik heb er de nodige onbruikbare draden afgehaald. die van Ch3 kon blijven. Op 1 rijtje heb ik constant spanningh als ik de autyo aanzet, het andere rijtje wordet netjes met ch3 geschakeld. Daarop heb ik dus 4 schijnwerpertjes gezet die het keurig doen. Geen probleen tot zover.Maar dan plug ik de koplampjes en achterlichten in en dan kan er maar 1 setje aan. De lamojes zijn parallel geschakeld, de schijnwerpers hebben een weerstandje maar de andere 2 niet. Maar ook met een weerdtand ertussen gaat er 1 setje uit als de andere ingeplugd wordt. Nu heeft een vriend er naar gekeken en die opperde om de ledjes in serie te schakelen. Alleen hij wist niet of dat kon met ledjes.
Als ik 4 ledjes(kop- en achterlicht) in serie wil schakelen gaat dan de + van led 1 naar de - van led 2 en dan weer naar de + van 3 en - van 4 en dan de - van 1 rechtsreeks naar de stekker? En ken ut wel? Zoals eerder gezegd heb ik er nog niet al teveel sjoege van..... :oops:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Led licht controller

Bericht door zanthrax » 09 jan 2022 09:25

Probeer deze nog eens: http://ledcalc.com/
Over elke LED verlies je een bepaald voltage, hoeveel volt je beschikbaar hebt bepaalt hoeveel LEDs je in series kunt zetten.

Hoe ik LEDs in al mn autos stop: Elke LED z'n eigen voorschakelweerstand, alles parallel aan elkaar gezet. Voeding uit de ontvanger of een goedkope BEC.
Met die lage voltages kun je al geen witte LEDs in serie zetten, rood/oranje max. 2. Kan handig zijn op bijvoorbeeld de achterlichten waar 2 LEDs naast elkaar zitten.
Geen getob met controllers. Richtingaanwijzers gebruik je niet bij offroad rijden, schakelbare lichten vind ik niet interessant.
Het enige waar ik daar echt moeite in stop is om het aansluiten makkelijk te maken. De verlichting zit in de body, maar de voeding in het chassis. Mono koptelefoon stekkertje in de body, Plug op een beugeltje op het chassis. Met 1 hand in te pluggen en je kunt de stekker niet verkeerd om hebben, de gedoe met servo verlengsnoertjes was ik snel beu.
https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Led licht controller

Bericht door JurjenF » 09 jan 2022 18:26

Ja oké. Maar met dat rekenprogramma wordt het helemaal abacadabra voor mij helaas.
Is het gestelde '+ - verhaal' door mij nu goed of verkeerd weergegeven? Omdat het controleding van Tamiya bij een 3e led eruit vliegt zeg maar wil ik beide koplampjes en beide achterlichtjes in serie zetten. Wellicht heb ik dan het gewenste resultaat.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Led licht controller

Bericht door zanthrax » 09 jan 2022 18:48

Wat je omschrijft als + en - van de opvolgende LEDs op elkaar aansluiting klinkt als serieel schakelen.
Als parallel niet werkt valt het te proberen.
Ik weet niet wat je probeer te bereiken met een extra weerstand als de handleiding daar niet om vraagt.
Ik verwacht dat de LEDs in series zwak zullen branden, met een weerstand in de serie zal dat allemaal erger worden.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Led licht controller

Bericht door JurjenF » 09 jan 2022 18:53

Even ter verduidelijking : het gaat nietom de LaneBoys controller maar om de Tamiya. Daar zitten ook geen weerstandjes tussen. Maar de serieschakeling zoals ik stelde is juist?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Led licht controller

Bericht door JurjenF » 17 jan 2022 18:20

Omdat de douane (of Post.NL) kennelijk nog niet beslist heeft of de controler van LaneBoys misschien onder strategische goederen valt (ik heb al geroepen dat het RC-gebeuren tòch wel Rocket Science kan zijn : mss hebben ze dat gehoord) ben ik nog even met de HB aan het knoeien (nou ja...). Ik heb dese voorzien van een ledlight switch, deze:
https://nl.aliexpress.com/item/40000472 ... 4c4dsra3c1
Dus na geleerd te hebben dat alle ledsvoorzien moeten worden van een weerstand (ik gebruik 500Ohm welke toch een mooi helder licht geven) de zaak aangesloten op de ontvanger. En kijk : alles doet ut zoas ut mot. Mooi, en dan in de donkere gang effe kieken of ut nog steeds dut zoas ut mot. En wat blijkt: NEE dus... :twisted:
zolang je òf achteruitrijdt of alleen maar rechtdoor is er geen probleem. Zodra je gaat rijden èn sturen dan gaat de boel knipperen-aan/uit zonder commando etc.etc.. Beetje frustrerend dus. en waarom? Ik denk dat het vermogen op één of andere manier niet te handelen is door die switch. Want achteruit geeft de esc 30A af en vooruit 60A.

Hoe kan ik dit oplossen? Extra weerstanden? Maar dan gaan de leds in helderheid achteruit denk ik. De BEC output is 6V/2A.
Het zijn eigenlijk dezelfde specificaties als de Hobbywing Quickrun in de Jeep. Daar heb ik het nog niet op getest omdat deze qua licht dus nog niet zover is.

Ja ik weet het nu wel : ik ben die man met van die rare dingen.... :roll: maar wie mij wat oplossingen kan bieden zodat het licht het doet zoals ik het had bedoeld dan ligt er een verse gevulde koek met koffie klaar.... :D
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten