Newby vraag 3 lichtgroepen

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Camel_Trophy » 18 jan 2021 22:48

Hi!

even een newby-vraag...

Omdat ik 3 lichtgroepen op mijn Traxxas Defender Camel Edition heb (In voorbumper, aan de grill, en op het dak) wil ik deze apart kunnen aan-/uitschakelen. Ik heb 0 kennis van electronica maar ben wel volop hier alles aan het doorlezen. Ik kan uit alle adviezen helaas niet een duidelijk antwoord op mijn specifieke vraag vinden. Dus probeer ik het via een eigen draadje...

Ik heb een 14 kanaals zender (Carson Reflex https://www.conrad.nl/p/carson-modellsp ... ign=172347 ). De LED's doen het (zelfs zeer lange tijd :P ) als ik ze rechtstreeks op de voeding aansluit. Dus dat zal qua voltage of zo wel goed zitten dan. Maar hoe krijg ik die nu via een van mijn vrije kanalen uit- en aangezet?

Ik heb ook een Carson switch voor 4 kanalen ( https://www.conrad.nl/p/carson-modellsp ... ks-1538758 ) maar als ik het goed begrijp is deze vooral bedoeld om met 1 vrije schakelaar op de zender 4 dingen aan/uit te zetten. Kort omhoog, lang omhoog, kort omlaag, lang omlaag. Uitzetten door dezelfde handeling nogmaals te doen. Ik kan dus waarschijnlijk het probleem hier al mee oplossen, maar ik wil eigenlijk 3 aparte (vaste stand) schakelaars gebruiken.

Wordt het dan toch 3x deze bestellen bij oom Ali?:
https://nl.aliexpress.com/item/32769161299.html

Andere ideetjes???

Alvast bedankt!
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Patrick » 18 jan 2021 22:55

Dat is denk ik wel de goedkoopste oplossing.
Carson heeft ook simpele lichtsetjes die je met 1 kanaal kan schakelen. Maar 3 van die setjes zijn stukken duurder dan 3 ESCs.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Camel_Trophy » 18 jan 2021 23:03

Voor de beeldvorming.... 8-)

Afbeelding
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Camel_Trophy » 18 jan 2021 23:17

Patrick schreef: 18 jan 2021 22:55 Dat is denk ik wel de goedkoopste oplossing.
Dankje Patrick.
Omdat ervaring leert dat documentatie niet de sterkste kant van onze Chinese vrienden is, heb ik een aanvullende vraag.
Ik zie bij de link https://nl.aliexpress.com/item/32769161299.html 2 rode JST/BEC-stekkers. Ik neem aan dat ik er eentje naar keuze mag kiezen welke stekker mij het beste uitkomt om de lampen op aan te sluiten?

Dan kan ik ook nog kiezen voor 'braked' of 'non braked'. Mijn gevoel zegt me dat ik de non-braked moet hebben?

Kun je deze vraagjes ook nog even ophelderen?

Thx man!
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Patrick » 19 jan 2021 02:27

Je moet inderdaad de no brake versie hebben. Anders zit je waarschijnlijk steeds te goochelen met activeren en deactiveren van de brake.
Verder is het belangrijk dat je je zender zo programmeert dat hij niet in reverse gaat. LEDs kunnen wel wat hebben als ze verkeerd om, achteruit, spanning krijgen, maar ze zijn er niet op ontworpen. Licht geven doen ze dan in ieder geval niet omdat het diodes zijn.
De ESC aansluitingen:
1 jst zal voor de accu zijn (mannetje waarschijnlijk)
1 jst zal voor de motor zijn (vrouwtje waarschijnlijk)
De servo aansluiting is geen voeding voor de ESC, maar daar geeft de ESC ook voeding aan af, naast het ontvangen van het signaal.

Er is 1 manier om dit goed aan te sluiten.
Jst aan accu, jst aan motor/LED. Servo aansluiting in ontvanger ZONDER de rode draad aangesloten.

Dat laatste is belangrijk omdat je motor ESC al levert aan je ontvanger. Kans bestaat dat je anders 1 van de 2 opblaast.

Verder zaak om met trim of EPA op je zender het voltage te beperken indien nodig. Of anders een weerstand bij de hand.

Sentry
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2021 14:45
Locatie: In de buurt van Sittard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Sentry » 19 jan 2021 14:17

Ik denk dat jij de esc het beste op een van de kanalen 5 tot 10 kan aansluiten en de schakelaar op de zender met een beugeltje mechanisch blokkeren. Dan kan het niet gebeuren dat die esc op reverse gaat.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Camel_Trophy » 20 jan 2021 22:44

Of kijken of de 3-standen schakelaar eenvoudig vervangen kan worden door een 2 standen schakelaar?
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Newby vraag 3 lichtgroepen

Bericht door Patrick » 21 jan 2021 14:03

Camel_Trophy schreef: 20 jan 2021 22:44 Of kijken of de 3-standen schakelaar eenvoudig vervangen kan worden door een 2 standen schakelaar?
Ja dat is een reele optie. Ik heb een tijdje een 14 kanaals LCD versie van de Carson zender gehad.
Volgens mij zijn die zenders eenvoudig te verbouwen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten