Weg met de XL5-HV, maar nu ....???

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Weg met de XL5-HV, maar nu ....???

Bericht door Camel_Trophy » 10 mei 2021 19:42

Hi folks!

na een lange discussie op het Traxxas-forum (sorry voor het uitstapje ...) ben ik weer blij terug op mijn "eigen" forum.
Mijn XL5-HV had het weer eens begeven en wilde eens van de Traxxas-guys horen hoe dat nu kon. Tjeh, dat krijg je als je niet gehinderd door enige kennis aan het sleutelen gaat en denkt dat de sky echt de limit is. Nope nope en nog eens nope!!

De 1A BEC in de XL5 heeft volgens de geleerden waarschijnlijk opnieuw de geest gegeven omdat er te veel op was aangesloten. De 3A van de HobbyWIng 1080 die ik nu ga gebruiken geeft al wat meer mogelijkheden. Daarnaast is de tip om een aparte Castle BEC te bestellen en in te bouwen ook bijna een feit.

En nu komt het:
De XL5 had een mooie JST-connector. Ik weet dat hij er niet voor bedoeld was, maar ik tapte daar de stroom af voor bijvoorbeeld mijn LED's en relais. De HW1080 heeft die JST natuurlijk niet. Dus zit ik met de uitdaging alles toch weer veilig aan de gang te krijgen. Iets 'zo maar' op de 8.4 NiMH-batterij aansluiten is ook al zoiets. Ik hou niet van magic smoke.

Ik heb een tekening gemaakt in de hoop dat die me zou helpen:

Afbeelding

Linksbeneden krijgt mijn Carson-powerhubje in de tekening nu de stroom van de batterij. Dat was dus eerst via de jst van de xl5. Ik denk dat ik beter deze stroom uit de Castle BEC kan halen? Deze is in ieder geval 5.1 Volt.

Ik doe verder geen gekke dingen meer. Ik wil geen zwaardere stuurservo installeren. Ook ben ik klaar met de lichten en de lier. Alles prima zoals het was toen ik de XL5 nog had. Dat werkte prachtig. Alleen nooit echt lang blijkbaar.

Sorry voor de onprofessionele tekening. Ik heb er zoals gezegd niet echt verstand van, maar probeer wel met vallen en weer opstaan steeds van jullie te leren...

Any thoughts?
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Weg met de XL5-HV, maar nu ....???

Bericht door Patrick » 10 mei 2021 22:36

Ik kan niet heel zeker bepalen hoe alles loopt in vooral de blauwe lijnen. Het lijkt dat je inderdaad de plus van de ESC richting kanaal 2 hebt onderbroken. Is moeilijk precies te bepalen aangezien de blauwe verbindingen in de praktijk uit 3 draden zullen bestaan. Schematisch is het daardoor een beetje lastig te lezen.

De light module lijkt enkel de achteruitrijlichten te doen. Dat kun je ook eenvoudiger oplossen met een ESC of door de 1080 daarvoor te gebruiken. Die reageert toch al op de motor. Parallel aan de motor in tegengestelde richting de ledjes samen met een diode (ter beveiliging bij het vooruit rijden) en misschien nog een weerstandje.
Lijkt me bedrijfszekerder.
Het relais voor de winch zou ik oplossen door de schakelaars van kanaal 3 en 5 in serie te zetten in de zender (draadje) achter kanaal 3. Of anders een schakelaar erbij op de zender.
De Carson power hub heb ik geprobeerd te googlen. Geen idee wat het is. Maar lijkt me dat dit deze er tussen uit kan. ESC kan ook direct op de batterij. En de 4 port switch waarschijnlijk direct op de BEC.
Als laatste zie ik een schakelaar tussen de batterij en de 1080 zitten. Zou ik niet doen. De 1080 heeft een schakelaar, maar die zit niet op die plaats in het schema. Wanneer je daar een schakelaar wilt plaatsen moet het best een goede betrouwbare schakelaar zijn. Er kan veel stroom lopen, en daarbij schakelt hij, op die plek, niet heel de auto uit.

Over het Traxxas gebeuren met al die bergen servos kan ik weinig zeggen. :lol: Heb daar geen ervaring mee.
Deze gebruikers waarderen Patrick voor dit bericht (totaal 2):
coopertje (10 mei 2021 22:48) • Camel_Trophy (10 mei 2021 23:18)

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weg met de XL5-HV, maar nu ....???

Bericht door Camel_Trophy » 10 mei 2021 23:06

Hi Patrick

Even wat toelichting:

Voor het gemak zijn de blauwe lijnen inderdaad in het echt de 3 kleurendraden zwart rood wit, maar dit was voor het tekenen even de makkelijke middenweg. Daar waar de rode en zwarte draad geblokkeerd zijn heb ik een kruisje er doorheen gezet.

De Carson Power hub is een gezekerde schakeling waar je plus en min kunt aftappen en hoort eigenlijk bij de Carson 4 standen switch. (1 kanaal voor vier standen) kort omhoog, lang omhoog, kort omlaag, lang omlaag) werkt prima.

De lichtmodule is verder nog niet uitgewerkt in dit schema maar doet alles van de lichten. Zoals richtingaanwijzers, normale verlichting, remlichten, en dus ook de achteruitrijlichten. Omdat mijn lichtmodule een rode smd-led laat branden bij het achteruitrijden (hoe verzin je het?) Heb ik die uitgeschakeld en de twee echte led's in de achterbumper er voor in de plaats op aangesloten. Ik ga liever nog niet in de zender sleutelen. Deze is nu nog nl. onder garantie.

Het relais via ch5 is er om te voorkomen dat ik de tijdens het sturen per ongeluk de lier laat afrollen....

De lichtmodule is niet echt configureerbaar en werkt obv ch1 en ch2. De module kan via het 2e relais worden uitgezet zodat ik geen richtingaanwijzers zie bij het crawlen.... niet ideaal maar wel ok voor dit moment.

Ik ga je tips zeker bestuderen! Super bedankt alvast!

Oh ja... de schakelaar, boven, bij de hw1080 is inderdaad de bijgeleverde schakelaar. Ik weet niet waar ik die moest plaatsen vandaar dat hij tussen batterij en esc staat.
Deze gebruikers waarderen Camel_Trophy voor dit bericht:
Patrick (11 mei 2021 23:51)
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten