WP-1040 ESC rookt

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door zanthrax » 18 aug 2021 12:08

voor de zekerheid dan ook even de pinion van de motor halen en checken of aandrijflijn nog soepel loopt.
En er hoort een heel klein beetje spelling tussen de motorpinion en het tandwiel dat er op loopt te zitten, als de afstand tussen die 2 te klein is kan die overbrenging ook teveel verstand in de geven.
De motor kan er meestal wel tegen om flink heet te worden, heb ik op een paar zwaardere autos (metalen chassis + hardbody + interieur + aanhanger) ook last van maar de ESC zou in een crawler zelfs zonder ventilator moeten kunnen overleven.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

mailman
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2021 13:15
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door mailman » 03 apr 2022 17:43

Het is alweer even geleden dat ik de nieuwe 35T motor erin heb gezet. De laatste weken merk ik dat deze ook warm wordt en dat de auto vermogen verliest en zelfs helemaal stil staat. Als je de boel een dagje laat afkoelen, gaat het weer, maar het blijft vreemd dat hij zomaar stopt. Er komt ook geen geluid meer uit, alsof hij probeert te draaien. Zal denk ik dus echt aan de motor liggen, want de ESC lijkt nog gewoon signalen te ontvangen (rode lampje knippert). Zit er heel erg verschil in kwaliteit van de motoren? Ik had deze gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... 2a1dr8ZouR

Enig idee wat ik moet doen?

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door Cesco » 03 apr 2022 21:26

Als ik het zo lees is er toch iets aan de hand.

Het motto is volt up gear down. Daar zou best wel eens je probleem kunnen liggen,
Mij komt het over dat alles zo warm loopt dat uiteindelijk de ESC in beveiliging slaat.
Wat ook verklaart dat deze het later na afkoelen weer doet.

Wat ik persoonlijk zou doen is het volgende. Begin bij het begin. Verander 1 ding en kijk of het verbetert.

Zoals Zantraxx al aangeeft, loopt er niet ergens iets aan.
Zelf zou ik nu de assen en transmissie uit elkaar halen en alles nalopen.
Qua vet wil je niet teveel, maar ook zeker niet te weinig. Zoek waar iets in de aandrijflijn moeizaam loopt, wat veroorzaakt dit. Zoiets simpel als een vastgelopen bearing/kogellager kan al voor problemen zorgen die uiteindelijk verderop voor hitteproblemen zorgen.

Volgende stap is je elektronica controleren. In motoren zit kwaliteitsverschil, maar een verkeerde gearing geeft overmatige warmte en dit soort problemen. 3S is ongetwijfeld niet standaard bij deze auto en als ik de handleiding erop na kijk klopt dat.

Bij de RTR zat een 7.2V NiMh accu en dus staat de WP-1040 op stand NiMh. Op moment dat je ging switchen naar een Lipo diende je dat aan te passen naar Lipo stand. Wat een kwestie is van een jumper verzetten.
Enige andere wat je kan aanpassen is de Mode, die moet op crawler en niet op boat. ook een kwestie van een jumper.

Uiteraard ben je intussen overgestapt naar de Hobbywing 1080. Maar basis is hetzelfde. Eerste om te controleren. Staat de accu stand wel op Lipo stand. Want anders zit daar al een probleem.
Uitgaande van Lipo stand zijn dit mijn basis settings vanwaar ik dan finetune indien nodig. Uiteraard heeft ieder zijn persoonlijke voorkeuren, maar dit kun je als een basis nemen. Uiteraard heb je eerst het calibratieproces volgens handleiding uitgevoerd.
1-3
2-1
3-3
4-2
5-4
6-3
7-9
8-1
9-8
10-4
11-4
12-4
13-5
14-1
15-2

Als dit allemaal goed staat en je hebt nog een probleem. Dan zou je naar de volgende stap kunnen gaan.
En dat is de aandrijftrein controleren, loopt iets aan.
Als je probleem nog niet weg is zou je naar de motorkeuze en de gearing moeten kijken. Als het goed is zit er standaard een SCA-1E 35T Hi-Torque Brushed Motor, Carisma - CA-15873 motor in. Wat een 540 35T motor is.

Jouw vervanger is ook een 540 35T motor. Alleen heb je wel een aanpassing aan voltage en amps gemaakt door van 7.2V NiMh naar 11.1V 3S Lipo te gaan. Volgens volt up gear down principe zou je nu eigenlijk lager in gearing moeten gaan. Het aanpassen van de voltage heeft effect op o.a. torque en power, maar ook hitte. kan toenemen. En dat is precies wat jij ervaart. Je zit duidelijk over de rand.

Het is even een verhaal, maar de master van RC crawler motor kennis is John Holmes en die geeft hier een duidelijke uitleg over.



Wat ik persoonlijk denk wat je zou moeten doen als alle bovenstaande verder goed is, is een temp gun nemen en de motor temperatuur regelmatig testen. Als die over de 90-100 graden komt heb je meestal een probleem. En zal je de gearing moeten aanpassen. Je motor wordt te warm, de draden brengen de hitte over naar je ESC en boom, die gaat in beveiliging.

Dus je zal iets moeten doen aan de pinion grootte of mogelijk zelfs de spur grootte.
Volgens de handleiding heb je een 17T pinion en een 83T 48p spur gear. Ik ben niet heel erg bekend met Carisma RC opties, maar je zal wat moeten experimenteren met pinion en spur grootte. Testen en temperatuur meten tot die naar beneden gaat. Een optie die je ook nog zou kunnen testen is een motor met een ander aantal turns. Een 540 27T zou dan een goed uitgangspunt kunnen zijn. Huidige motor komt ongeveer overeen met 1400-1500KV, je gaat dan naar ongeveer 1800KV.

mailman
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2021 13:15
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door mailman » 10 apr 2022 16:58

Dank voor dit zeer uitgebreide antwoord. Ik ben er dit weekend mee aan de slag gegaan. Eerst maar eens de aandrijflijn langs gelopen. Daar liep alles soepel. Alleen de motor zelf loopt wat schokkerig als je er aan draait, maar volgens mij is dat toch normaal? Ik heb de pinion nu iets ruimer op het tandwiel gezet, dus zodat er meer ruimte tussen zit.

Dit leidde weer tot een oververhitte motor (sturen ging immers nog wel). Daarna de ESC instellingen doorlopen en die stonden bij mij toch anders en dus heb ik die naar bovenstaande aangepast. Vooral 15 vond ik opvallend, omdat in de handleiding staat dat deze precies anders gezet zou moeten worden bij een crawler. Toch bovenstaande maar gevolgd. Weer gereden en weer oververhit.

Het vreemde is dat de setup eerst wel goed heeft gereden en daarom blijft bij mij het vermoeden dat de motor gewoon niet meer helemaal goed is. Voordat ik nu allerlei pinions ga vervangen of een ander type motor erin ga zetten. Is er een manier om de motor eens te testen op slijtage?

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door Patrick » 11 apr 2022 00:14

mailman schreef: 10 apr 2022 16:58 Alleen de motor zelf loopt wat schokkerig als je er aan draait, maar volgens mij is dat toch normaal? Ik heb de pinion nu iets ruimer op het tandwiel gezet, dus zodat er meer ruimte tussen zit.
Ja dat is normaal. Een truukje wat ik altijd doe....scheur een dun reepje papier van een A4 af, en rol die tussen de pinion en de spur. Terwijl het er tussen zit, draai je alles aan. Bij kwalitatief goede tandwielen en asjes heb je dan de goede afstand. Zit er een wobble in, dan neem je 2x de dikte van een vel papier. Of 3, of....nee....dan moet je de auto gewoon weggooien. :roll:
mailman schreef: 10 apr 2022 16:58 Dit leidde weer tot een oververhitte motor (sturen ging immers nog wel).
Een WP1080 bestaat (zoals de meeste ESCs) uit een serie transistor trappen die de motor aansturen en een losse BEC. Het feit dat je nog kon sturen, betekent alleen maar dat de BEC nog werkte. Ik denk dat de kans groter is, dat de MOSFET transistors in beveiliging stonden, dan dat de motor overhit was en daardoor niet meer draaide. De meeste motoren blijven draaien totdat ze in de fik vliegen. En zelfs dan draaien ze nog wel ff.
mailman schreef: 10 apr 2022 16:58 Het vreemde is dat de setup eerst wel goed heeft gereden en daarom blijft bij mij het vermoeden dat de motor gewoon niet meer helemaal goed is. Voordat ik nu allerlei pinions ga vervangen of een ander type motor erin ga zetten. Is er een manier om de motor eens te testen op slijtage?
Het lijkt me sowieso goed om alles wat Cesco heeft geroepen toch na te gaan lopen. Maar als hij echt goed heeft gelopen, dan denk ik dat er best iets met je motor aan de hand kan zijn. De motor probeert vervolgens de 1080 te slopen en de 1080 springt in de beveiliging.

Wat kan er allemaal mis zijn met zo'n motortje? Om te beginnen vertel ik, dat zo'n DC electrisch motortje een flinke kortsluiting is, wanneer hij niet draait of draait met horten en stoten. Bij goed functioneren, staat hij kort stil, dit geeft een hoge stroompiek en wanneer hij draait, neemt die stroom weer af.

1. De lagertjes zijn versleten. Meestal merk je daar niets van, totdat het ineens over is en vastgelopen is. Dit is het moment om je ESC op te blazen. Recept: Gooi de motor weg.
2. De koolborstels veren niet meer goed heen en weer door zand enzo. Hierdoor maken de borstels slecht contact met de commutator. Gevolg kan zijn dat de motor steeds razendsnel in- en uitschakelpieken veroorzaakt. De ESC moet dat incasseren en wordt daar niet blij van. Meestal valt zo'n motor echter stil en is er door het slechte contact ook geen stroom mogelijk. De borstel zweeft dan net boven de commutator. Recept: Rebuild de motor (als hij rebuildable is) of gooi hem weg.
3. Een vervuilde of kortgesloten commutator. Hierdoor verlaag je in het beste geval de snelheid en koppel van de motor, maar omdat onze RC autootjes van die "groffe" motortjes hebben met maar een paar commutator segmenten, kan het vaak resulteren in een kortstondige kortsluiting. Omdat het motortje wel draait schiet hij meestal wel over die sluiting heen. Door het slechte lopen, zal het motortje ook meer stroom gaan trekken. Los van de kortsluiting ook nog.
Recept: Rebuild de motor (als hij rebuildable is) of gooi hem weg.

Ik rij zelf veel door water en modder en doe gemiddeld denk ik 4 rijdagen met zo'n motortje. 16 uurtjes dus ongeveer. Effectief voor mij 2 motortjes per jaar en met corona eentje in meer dan 2 jaar. De meesten zullen overlijden aan cause of death nummer 2 en 3. Ik gooi ze eigenlijk altijd weg. Voor die 30 Euro per jaar, neem ik niet de moeite om een autopsie te doen. Ik investeer niet in dure motoren :lol:

Het is denk ik belangrijk, even het probleem af te pellen.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door Wouterb » 12 apr 2022 22:53

Optie 4:
Motor is door vuil of slechte montage tijdelijk overbelast en oververhit geweest.
Hierdoor zijn magneten gedemagnetiseerd en is bij elk volgende gebruik een grotere stroom nodig om dezelfde kracht te leveren. Grotere stroom levert meer hitte en uiteindelijk de esc in de beveiliging.
Remedie: motortje weg mikken.

(Als ik het mis heb gaat @Patrick je dat nu vertellen)
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
Patrick (13 apr 2022 11:28)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door Patrick » 13 apr 2022 11:26

Wouterb schreef: 12 apr 2022 22:53 (Als ik het mis heb gaat @Patrick je dat nu vertellen)
Hahaha. Optie 4 is er ook nog eentje inderdaad. Alleen met temperatuur moet je een Neodemium magneet (of zoiets) volgens mij opstoken naar 300+ graden. En een meer conventionele ijzermagneet tot in de 700 graden meen ik me te herinneren. Dat is de zogenaamde Curie temperatuur. De temperatuur waarbij een magneet zijn permanente magnetisme verliest.
In onze hobby is het met die temperaturen, lastig voor elkaar te krijgen denk ik. Maar je kunt het effect versnellen (benodigde temp verlagen) door een verhitte magneet in een sterk magnetisch veld op te nemen. En dat is natuurlijk precies wat een motor doet. Hoe snel dat dan gaat.....geen idee.
Kan best een dingetje zijn in onze RC wagens.

mailman
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2021 13:15
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door mailman » 13 apr 2022 20:15

Ben weer eens aan het testen geweest. Zo heb ik veel settings omlaag geschroefd in de ESC, zoals start snelheid en volgas snelheid, waarmee ik redeneerde dat daarmee vermogen wordt teruggeschroefd en dan dus de motor minder snel overbelast wordt. Helaas wederom stopte de motor ermee.

Je ruikt de motor echt heel sterk als oververhit. Toen bedacht ik me dat ik met een multimeter kan vaststellen of de ESC in beveiliging schiet of dat de motor gewoon niet wil. Door op de polen van de motor te meten, zag ik dat bij het stilvallen de motor nog steeds netjes stroom krijgt bij gas geven, dus de ESC gaat niet in beveiliging.

Mijn conclusie hieruit is dat het de motor is. Iemand nog een goede betrouwbare motor die geadviseerd wordt? Dan koop ik nu eens een wat betere ;)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door Patrick » 13 apr 2022 21:26

@mailman
Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar dat motortje. Optie 2 en 3 kunnen nog steeds. Maar ik zou hem graag eens op de pijnbank willen leggen, om toch de echte oorzaak te kunnen bepalen. :D

Voor wat betreft een goede motor.... Rijdt je veel door modder en water? Koop gewoon goedkoop in bulk.
Bv MST en Holmes Trailmaster. Goedkoop, niets bijzonders, maar in de basis wel betrouwbaar.

Rijdt je nooit in water, koop dan dezelfde motoren. Maar je kunt ook kijken naar de handgewonden modellen van Holmes bijvoorbeeld. 3 tot 8 keer zo duur. Het verschil....niet 3 tot 8 keer beter.

Mijn advies: Gewoon een MST of Holmes Trailmaster. Werken goed en je hoeft niet voorzichtig te doen met modder. Hoe duur ook.....motoren gaan stuk.

mailman
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2021 13:15
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: WP-1040 ESC rookt

Bericht door mailman » 15 apr 2022 11:39

Zal kijken of ik de oorzaak nog kan achterhalen, zodra ik een nieuwe motor heb en de oude dan open ga proberen te maken. Dank voor de tips van de motor. Ik rijd er niet bewust mee in water, maar soms wel door nat gras oid. De genoemde motoren zijn helaas overal uitverkocht, zie ik. Zal nog eens wat rondkijken naar info over motoren en direct een paar kopen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten