Custom TRX-4

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 236 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door zanthrax » 19 jul 2021 21:59


Heb je een idee waar het zwaartepunt van een standaard TRX4 ligt?
Het chassis zwaarder maken gaat niet het verwachte effect op de prestaties hebben.
Ik liet het bij wat messing knuckles en hubs. Daarna zou ik vooral de kap lichter maken.
Als je het gek wil maken een LCG batterij bakje en een portal delete.
XOXO
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht:
Ray84 (22 jul 2021 19:13)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Ray84
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Ray84 » 22 jul 2021 19:34

Super gaaf dat mensen me de juiste weg op helpen met tips. :dance: Thanks everyone.

Shit dat is een berg brassss. Jammer dat hij de links gemist heeft :lol:
Deze Bronco kap brengt me wel een beetje in twijfel tov de Defender.

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Jeeppeet » 22 jul 2021 21:57

Ik zag youtube filmpes over het verzwaren, omdat dat "in " is. In de filmpjes blijkt een verzwaarde auto flink nadelige gevolgen heeft ten opzichte van een lichtere ( ik zag een voor, en na, resultaat).
Uiteindelijk ben je met superzachte banden gewoon het beste af, zei mijn gezond verstand, en 1 filmmaker heeft dit geprobeerd en ja het werkt goed, superzachte banden (in verhouding met het gewicht van de auto moeten ze zacht lijken).
Verzwaarde autos lijken bergopwaarts een sterkere motor nodig te hebben, en sterkere assen, en bergafwaarts een slipkoppeling anders breken er onderdelen.
Zijwaartse hellingen, dan zwalken ze over de banden, of kiepen om.
Het lichtere voertuig zonder alle verzwaring blijkt het goedkoopst, en blijft langer overeind.
Dus ik ben een leek, maar mijn logica bespeurde dit via youtube, en een goede hobbyist kwam achter hetzelfde...
Lichte auto, zachte goed uitgekozen banden, goede gewichtsverdeling, en klaar.. blijkbaar.

Ik ben wel benieuwd naar de mening waarom verzwaren zou moeten..
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door WillemH » 22 jul 2021 23:14

Verzwaren doe je niet omdat het "in" is, maar om het zwaartepunt naar beneden te brengen, vooral bij een hoge/(relatief)zware carrosserie. Maar, en dit onderdeel wordt zwaar onderschat, je zal dan ook kritisch moeten kijken naar de te gebruiken foams in de banden. Laat je dat bij het oude dan zullen je banden bij het schuin afdalen/stijgen van hellingen weg gaan knikken, lig je mooi weer op je dak. Vering is het volgende "dingetje". Heb je je dakrek van bijv. je Defender ook nog vol gegooid met de inhoud van een gemiddeld tuinhuis, dan ga je het met alleen wat messing zo hier en daar echt niet redden. Dat ding zakt door zijn hoeven en stuitert sneller van een bult dan je kan kijken.
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Jeeppeet (27 jul 2021 13:40)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Cesco » 22 jul 2021 23:56

Als je het echt goed wilt doen is er 1 echt goede manier. En dat is zoals je ook bij opbouwen van raceautos en andere competitie auto's zou doen. En ook met onze scale auto's is dat mogelijk.

En dat is uitwegen en aan de hand daarvan afstellen. O.a. Sky RC heeft een RC corner weight scale systeem. In de video hieronder kun je zien wat dat doet en hoe het werkt.
Ik heb deze zelf ook en pas deze steeds vaker toe. Achteraf bezien had ik die als 1 van mijn eerste tools moeten kopen. Want mijn hobby hiervoor was circuitracen en mijn 1/1 raceauto is ook zo afgesteld.

Je kunt ook 4 goedkope digitale weegschaaltjes kopen. Dan komt er alleen wat meer rekenwerk bij kijken.

De Sky RC optie is regelmatig een stuk goedkoper te vinden. Dus als je het vaker wilt toepassen dan is die optie wel sneller en handiger.

Hoe werkt het. Je weegt iedere hoek middels de banden. Met het uitwegen kom je dus te weten hoe de gewichtsverdeling is op elke hoek, voor t.o.v. achter, links t.o.v. rechts en hoe het kruislings zit.

Wat je met deze kennis kan doen is gewicht gaan toevoegen of weglaten of verplaatsen. Links en rechts wil je liefst 50/50% hebben. Voor en achter ongeveer 55/45% a 60/40%.

Wat veel niet weten of realiseren is dat je schokdempers setup een belangrijke invloed heeft op de gewichtsverdeling. Je kunt gewicht verplaatsen door je schokdempers setup te veranderen. Meer of minder preload, stugheid van de veren etcetera.

Voor juiste afstelling is dit dus een handige tool. Hiermee kun je dus ook snel het effect van toevoegen van gewicht of verwijderen of verplaatsen meten.

Misschien dat niet toevoegen de oplossing maar bijvoorbeeld alleen je accu of ESC op een andere plaats zetten. Een kleinere accu of juist groter en zwaarder is misschien al de oplossing.

Want waarom valt heuvelop je Scaler of crawler nu bijvoorbeeld altijd achterover? Misschien is de gewichtsverdeling niet juist.

Al die scale accesoires op en aan je body. Wat doet dat met de gewichtsverdeling?

Los hiervan heb je natuurlijk nog andere factoren die bepalend kunnen zijn. Zoals hoe hoog of laag zit het gewicht.





Ik ben persoonlijk er ook schuldig aan dat ik eerst overal maar gewicht op en aan deed. Maar daar ben ik wel van aan het terugkomen. En steeds meer aan het verwijderen en/of verplaatsen. Meten is weten zeg maar en er zijn meer middelen die vaak ook nog eens goedkoper zijn. RC auto na auto ben ik steeds meer de setup weer lichter aan het maken. En dat werkt ook.

Banden en foams en eigenlijk ook aanpassen van je schokdemper setup zijn inderdaad ook een factor als je de body verzwaard en dat geld vaak ook als je het chassis verzwaard.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Jeeppeet (27 jul 2021 13:43)

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Jeeppeet » 27 jul 2021 13:46

Heel fijn die diepte-techniek uitleg. :clap:
Als je het dak niet te zwaar wilt maken, maar toch al je accesoires in het veld nodig hebt en niet wilt missen, dan kan je nog met een aanhanger rijden :lol:
Deze gebruikers waarderen Jeeppeet voor dit bericht:
Cesco (27 jul 2021 19:33)
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

Ray84
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Ray84 » 17 aug 2021 20:50

Mijn post vriend is weer langs geweest vandaag, en hij bracht mij …….
C1321E1E-9CCD-4B10-B18A-575C22F73372.jpeg
Deze gebruikers waarderen Ray84 voor dit bericht (totaal 3):
coopertje (17 aug 2021 21:06) • Dirk Weijnen (17 aug 2021 22:01) • Paulus crosskabouter (17 aug 2021 22:38)

Ray84
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Ray84 » 25 dec 2021 20:04

Vandaag eindelijk een begin gemaakt aan de bouw.
Bijlagen
F11A0F04-B099-474A-8789-131F18D63C12.jpeg

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door coopertje » 26 dec 2021 22:29

Veel plezier met de bouw, ziet er goed uit met die alu delen!
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Ray84 (29 dec 2021 19:43)

Ray84
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Custom TRX-4

Bericht door Ray84 » 29 dec 2021 19:46

Na de fabrieksaf spur vervangen te hebben weer wat verder. De motor en versnellingsbak zitten eindelijk op hun plaats.
Bijlagen
A1BC84FE-E73D-4AB2-9FF1-34D0457E93B1.jpeg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten