Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Gebruikersavatar
hainjedaf
Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2021 14:01
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Bericht door hainjedaf » 13 aug 2021 11:58

L.S.

Ik ben sinds een half jaartje aan het rijden met een UMG10 6x6 in stock configuratie.

Na een half jaartje buitenspelen en regelmatig wassen van mijn banden, las ik iets over
de waterdichtheid en nasties die in je banden kunnen groeien.

Dus van de week alle 7 wielen uit elkaar gehaald.
De velgen bestaan uit 2 delen aan de buitenkant en een ring aan de binnenkant.
In de band zit een schuimrubber donut die geel was maar nu meerdere bruinzwarte vlekken
heeft.
De banden zijn soepel rubber dat tussen de binnenring en de velg wordt geklemt.
Dit geheel blijkt niet waterdicht.

Ik heb de onderdelen laten drogen en het lijkt erop dat alles gewoon nog bruikbaar zou zijn.

Wat kan ik het beste doen bij weer in elkaar zetten?

Waterdicht maken? Hoe?
Andere vulling in de banden? Wat?

Ik weet dat dit beginnersvragen zijn, maar internet is redelijk overweldigend
als je een begrijpelijk antwoord zoekt.
Met vriendelijke groet
Marout Sluijter-Borms
Amsterdam NL

Axial UMG10 6x6

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Bericht door zanthrax » 13 aug 2021 12:49

Dit hangt vooral af van persoonlijke voorkeur.
Je kunt 2 gaatjes maken in het loopvlak van je banden. Dan komt er makkelijker water in maar het komt er makkelijker weer uit.
Waterdicht maken gaat nooit 100% werken.
Welke optie je ook kiest, het schuim in de banden kan gaan rotten.
Zgn. Closed cell foams gaan wel veel langer mee.
Ik heb ooit 1 set banden geventileerd en was geen fan. Ze slingeren het water overal heen en je moet je banden na een natte rit uitspoelen met kraanwater anders gaan ze stinken.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht:
hainjedaf (13 aug 2021 12:52)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Bericht door Wouterb » 13 aug 2021 22:03

zanthrax schreef: 13 aug 2021 12:49 ...
Waterdicht maken gaat nooit 100% werken.
....
beadlocks zijn in principe 100% waterdicht.
Het probleem van lucht- en waterdichte banden is dat de spanning varieert bij temperatuur en hoogte (dat laatste is in Nederland niet echt een issue) Maar een wiel dat op een mooie zondagmiddag op het terras in elkaar is gezet kan bij een winters modderbad deuken gaan vertonen. Daarnaast zouden de schuimpjes het best werken als lucht in en uit de band kan.

ventileren kan door gaten in de band te maken. Maar door water/ modder rijden geeft dan gegarandeerd gore, vieze en gedesintegreerde schuimpjes. nooit al het (modder)water komt er uit.

Ik kies voor optie 1: dicht. mij te veel nattigheid in dit lage land (nu schijnen mijn auto's ook een onverklaarbare neiging te hebben het water in te rijden)

Voor wat betreft de standaard Axial velgen; Veel van deze standaard wielen, zeker de lijmvelgen, hebben gaatjes in de velg, aan de binnenkant van de band dus. Er komt water in de band dat er nooit meer uitkomt. Het resultaat heb je gezien.
Dus of het lek vinden en dichten, of accepteren dat je jaarlijks je schuimpjes vervangt.

overigens zijn standaard geleverde schuimpjes vaak te generiek en veel te zacht en zullen aftermarket foams de auto veel beter laten presteren.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Bericht door Cesco » 13 aug 2021 23:38

Wouter legt het al goed uit. Persoonlijk ben ik wel een voorstander van ventileren. De foams werken beter en het water kan weg waardoor je foams langer meegaan. Ik maak meestal 2 gaatjes tegenover elkaar in de band. Na een natte rit even je auto met de wielen van de grond en een paar keer gas geven om het water uit de banden te slingeren. Of even vol gas rijden is vaak ook al genoeg.
Een gaatje van 3mm is meestal genoeg en ik doe dit naar aanleiding van o.a. advies van Proline en Traxxas. Een gaatje kun je met een RC gatentool maken. Boren. Met een soldeerbout smelten. Inkoppen met een tangetje. Legio mogelijkheden.

Mocht je ooit je crawler meenemen naar het buitenland en een niet geventileerde en goed afgesloten beadlock hebben. Dan kan bij hoogteverschil er een vacuum effect ontstaan. De druk in de band is prima onder aan de berg, maar eenmaal een paar honderd meter hoger heb je een verschrompeld uitziend en niet bepaald ronde band meer over. In Nederland niet zo een issue, maar reden waarom in zo een situatie ventileren wel een voordeel is.

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik nog geen enkele foam heb die slecht is geworden van gebruik in water en modder. Verkleuring ok, maar rotten, zelfs de standaard foams. Nee, nog nooit gehad en ik ontzie gebruik in water en modder absoluut niet. Maar misschien heb ik gewoon geluk. Uiteindelijk vervang ik de foams wel vaak door betere, meestal door Proline en Crazy Crawler. maar dat heeft tevens met tuningsmogelijkheden te maken.

Ik heb ooit in 2019 de moeite gedaan om bij diverse RC fabrikanten na te vragen hoe zij er in staan. Hun antwoorden:

Proline: Advies om wel te ventileren, liefst via de band.

Crawler Innovations (foam merk): Advies om wel te ventileren, via de band.

Redcat: Persoonlijke keus, maar hun advies is toch om wel te ventileren, zowel om de foams beter hun werk te laten doen als om water er beter uit te laten.

Axial: Advies om wel te ventileren, liefst via de band.
"U wilt een ventilatieopening op het wiel hebben. Het zorgt ervoor dat er lucht kan ontsnappen als je op een rots probeert te duwen om grip te krijgen. Hierdoor heeft de band een beter contactvlak voor tractie."

Traxxas: Zelfde advies als Axial. Traxxas wees nog extra op feit dat hun velgen al met een gat komen om zo de foams hun werk beter te laten doen. Bij gebruik in modder en water adviseren zij in elke band 2 gaten van 3mm te maken om vuil, modder, zand en water er juist uit te kunnen slingeren. Ze wijzen erop dat als je dat niet doet je wielen vol komen te zitten en zwaarder worden en voor ongewenst gewicht zorgen en mogelijk wiebelen van de banden.

Crazy Crawler (foam merk): Advies is persoonlijke keuze, maar geven wel aan dat hun foams het beste werken als je wel ventileert.
Persoonlijke ervaring met hun foams. Gebruik ze al jaren, geventileerd en ze worden misschien wat vies, maar blijven perfect. Ook na gebruik in water, modder, vuil en noem maar op. Af en toe even uitwassen, drogen en weer monteren.

Pitbull RC (foam merk): Geen voordelen van ontluchten. Advies tunen via foams stijfheden. Door uw banden te ontluchten, kunt u mogelijk uw schuim verpesten wanneer u in de elementen gaat. Ontluchten veroorzaakt ook flatspotting als het voertuig te lang op de banden staat.

RC4WD, Ottsix en A.L.T. foams heb ik nooit een antwoord van gehad. Maar na zoveel antwoorden werd er voor mij een patroon duidelijk en dat was wel ventileren. En tot nu toe heb ik daar geen spijt van. Eigenlijk zegt alleen Pitbull RC niet ventileren (met hun foams!). Rest zegt wel ventileren.

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze en moet een ieder het voor zichzelf weten. Ik geef slechts hierboven de resultaten van mijn onderzoekje ooit en doe er mee wat je wil.

Dus om je vragen samen te vatten. Ja, je foams kunnen vies worden. Uitspoelen is prima te doen om het vuil eruit te krijgen, vlekken kun je mogelijk nog zien. Daarna laten drogen. Banden van binnen schoon maken en weer monteren.

De standaard plastic velgen hebben meestal al een ventilatie gat. Die kun je eventueel dichtmaken met wat tape aan de binnenkant van de velg. En dan wel of niet je banden ventileren. Zie hierboven advies betreffende fabrikant. Voor aftermarket metalen velgen geld zelfde en zijn soms wel, maar meestal niet, voorzien van een een ventilatie gat. Vandaar ook vaak de banden ventileren.

Waterdicht maken is in principe niet nodig en zal eerder onbalans en extra gewicht toevoegen.
Op deze foto mijn set TRX-4 Defender Crazy Crawler foams na jaren gebruik. Net uitgewassen en hangen hier te drogen. Beetje verkleurd, maar verder nog in nieuw staat wat functie betreft. Zijn zwaar gebruikt onder mijn TRX-4 Defender. In modder, stof, zand, water, noem maar op, de laatste 2 1/2 jaar. Behoorlijk onder de indruk dat ze nog zo intact zijn. En ik gebruik ze nog steeds.

Voor schoonmaken.
20210116_144949.jpg
20210116_145004.jpg
Na schoonmaken.
20210116_172136.jpg

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Bericht door WillemH » 14 aug 2021 12:36

Kleine aanvulling: A.L.T.-foams zijn ongevoelig voor water, het materiaal neemt geen vocht op...
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Cesco (15 aug 2021 21:05)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
hainjedaf
Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2021 14:01
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Standaard wielen/banden Axial UMG10 en water

Bericht door hainjedaf » 18 aug 2021 11:55

Beste mensen,

dank jullie voor deze verhelderende reacties.

Mijn excuses voor de late reactie maar er bestaat nog gewone griep dus even niet veel aan de PC gezeten of buitengespeeld.

Ik heb de donuts uitgewassen en gedroogd. Ze beginnen en klein beetje te kruimelen, dus ik verwacht dat ik ze met
een half jaartje echt moet vervangen.
Ik heb de wielen weer in elkaar gezet (niet echt een makkelijke klus) en ga nu op zoek naar beter foam.

(en misschien de SCX10 inkorten tot 4-wieler want 6 +reserve is een lastig aantal bij inkopen :D )
Met vriendelijke groet
Marout Sluijter-Borms
Amsterdam NL

Axial UMG10 6x6

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten