HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Gebruikersavatar
Alex73
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jul 2021 19:04
Locatie: In de buurt van Rotterdam
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door Alex73 » 04 sep 2021 18:08

Ik heb het volgende probleem en ik hoop dat een van jullie een idee heeft wat er aan de hand is.

Ik heb een HG P407 (Tamiya Bruiser clone uit China) met daarin een brushed 540 motor die bij de zelfbouw kit zat. Als ESC heb ik een Hobbywing Quicrun 1080. Nu heb ik er al een paar keer erg leuk mee gereden maar nu wil de auto niet meer starten als ik op de aan knop druk. Ik hoor normaal gesproken een piep van de ESC en dan daarna een piep van de motor (heb een Ni-MH batterij). En daarna kan ik gaan rijden.

Als ik nu op de startknop druk dan hoor ik een korte piep van de ESC en de motor maakt een heel kleine draai (paar mm maar) en dan gaat de led van de ESC uit. Als ik de aan knop ingedrukt hou dan herhaalt zich dit elke keer. Als ik dat doe werkt de stuurservo wel. Lijkt alsof de ESC gelijk de stroom afsluit als een soort beveiliging. Bij de 1080 zit een soort programmeer kaart en die werkt wel. Heb daarmee alle instellingen gereset naar standaard en de batterijkeuze op Ni-MH gezet natuurlijk (standaard staat hij op lipo).

De motor is aan de 1080 gesoldeerd en voorzien van krimpkousjes. Ook zijn er geen beschadigingen aan de bedrading en heb ik niet door water gereden of de HG laten zwemmen :D

De laatste keer dat het nog werkte was ik de servo voor het schakelen aan het afstellen (zit een 3 versnellingsbak in aangestuurd door een servo) toen konden de wielen dus vrij draaien en ik liet de motor heel zachtjes draaien door een lage throttle stand. Ik hoorde toen een soort muziek/pieptoontjes in de ESC en daarna stopte alles en wilde de ESC niet meer opstarten. Ik heb ook geprobeerd op te starten zonder dat de servo's verbonden zijn aan de reciever maar dat maakt helaas geen verschil.

Mijn vraag is of het aan de 540 motor ligt omdat er geen motorpiep komt zoals het hoort of aan de ESC. Ik moet nog testen of de motor draait als ik deze rechtstreeks op de batterij aansluit maar dan moet ik de soldeerverbinding losmaken. Morgen maar eens nog naar kijken, maar misschien hebben jullie een idee wat er gebeurd is? Er was geen spraken van een hete motor, ESC,servo of batterij.

Ik hoor graag van jullie
Amewi AMXRock RXC10P | HG P407 "Bruiser"

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door zanthrax » 04 sep 2021 18:33

Dat klinkt als een overleden ESC, apart.
Wat gebeurt er als je met een beetje gas de motor met hand draait?
Loopt de aandrijflijn van je auto soepel als je de motorpinion er tussenuit haalt?
Andere motor proberen kan geen kwaad.
Stinkt je motor naar brandend plastic? Na overbelasting is kortsluiting in de windingen/commutator is de waarschijnlijkste oorzaak van ESC problemen.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Jeeppeet
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door Jeeppeet » 05 sep 2021 10:00

Ik denk en gok enorm, dat je de esc iets wilde vertellen door hem opdracht te geven iets te onthouden, terwijl hij eiegnlijk niet actief moest zijn, en dat nu bepaalde calibratiewaardes in de war zijn?
Bestaat er geen totale reset van het geheel?
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door WillemH » 05 sep 2021 11:24

Bij eerste gebruik dien je de ESC te kalibreren. Doe je dit niet dan is er kans op erg interessant gedrag van het ding...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door zanthrax » 05 sep 2021 11:48

Op deze vroege zondagmorgen heb ik iets gedaan wat niet heel mannelijk is:
IMG_20210905_114431883.jpg
IMG_20210905_114436492.jpg
Als daar het antwoord niet tussen zit is het tijd voor een nieuwe ESC.
Geeft hij een foutcode?
Helpt een reset?
Helpt opnieuw calibreren?

Ik ga even schijten met de deur open om het testosteron gehalte weer op peil te brengen.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht (totaal 2):
Paulus crosskabouter (05 sep 2021 13:24) • Patrick (05 sep 2021 22:10)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door WillemH » 05 sep 2021 21:48

Huh, wat is dat voor een stuk papier???? :twisted:
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
Alex73
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jul 2021 19:04
Locatie: In de buurt van Rotterdam
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door Alex73 » 06 sep 2021 19:38

Dank allen voor de vele reacties en zelfs het raadplegen en delen van de handleiding :shock:

Ik had m inderdaad bij het eerste gebruik gekalibreerd en heb reset gedaan volgens de handleiding, maar verandert helaas niets. Nu kan ik de kalibratieprocedure niet starten met de set button. Ik moet de motor nog loshalen van de esc en doe ik komend weekend om te kijken of het mogelijk de motor is.

Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet en hoop niet dat het de esc is maar anders is het garantie want is niet ouder dan een half jaar (net als de auto en alle onderdelen als servo's en reciever) alles bij Conrad besteld dus daar maar even een servicemelding aanmaken :lol:
Amewi AMXRock RXC10P | HG P407 "Bruiser"

TerpstraAJ
Donateur
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 feb 2019 20:34
Locatie: Zoetermeer
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 221 keren
Ontvangen waarderingen: 94 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door TerpstraAJ » 06 sep 2021 19:59

Ik heb geen oplossing maar wel wat dingen die ik gedaan heb met mijn 1080.

Al een andere accu geprobeerd?
Zou kunnen dat je accu het niet lekker doet.

Esc los koppelen van je receiver en kijken of hij dan wel wat wil.

Staat alles op je transmitter in de default stand? Soms kan dat ook nog wel eens gekke dingen doen. (Dit was mijn probleem)

Je zou de motor uit je wagen kunnen schroeven en kijken wat er dan gebeurt zonder belasting.
(Scheelt los knippen / solderen)
Auke
- Trx4 sport kit Chevy C10
- Injora scx10-2 jeep
- SCX10-2 Raw builders kit Hilux
- SCX24 Chevy C10
- TRX-4M Landrover Defender Green

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 996 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door Cesco » 08 sep 2021 22:57

Beste methode is die van uitsluiten. Oftewel onderdeel voor onderdeel tijdelijk vervangen voor een ander.

Uiteraard moet je dan wel een 2e goedwerkende set hebben. Of iemand vinden in de buurt die je kan helpen.

Dus motor uitwisselen. Werkt bij goedwerkende set, dan kun je die uitsluiten. Servo idem. Zo ga je alles af wat aan de ESC zit.

Cross checken. Dus ook motor van goede set proberen op deze 1080. Servo, etcetera.
Uiteindelijk blijft er een onderdeel over dat het probleem veroorzaakt. Als dat de ESC is inderdaad totale reset, calibreren en juist instellen. Werkt dat ook niet dan is er wat mis met de ESC. Check ook even alle soldeerbevestigingen. Zijn die wel goed? Is er niet iets dat kortsluiting maakt.

Motor wil ik ook wel eens even los checken met een NiMH accu. Niet met een LiPo doen! Even plus en min op de plus en min van accu hangen. Even contacten aantikken is meestal genoeg om te weten of de motor gaat draaien. Doet de motor het dan kun je die uitsluiten. Let op. Motor beste even ergens in vastklemmen. Anders draait de hele behuizing door de kracht rond. En krijg je betwiste draden.

Gebruikersavatar
Alex73
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jul 2021 19:04
Locatie: In de buurt van Rotterdam
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: HG P407 met Hobbywing Quicrun 1080 esc heeft een start probleem

Bericht door Alex73 » 09 sep 2021 21:18

Cesco schreef: 08 sep 2021 22:57 Beste methode is die van uitsluiten. Oftewel onderdeel voor onderdeel tijdelijk vervangen voor een ander.

Uiteraard moet je dan wel een 2e goedwerkende set hebben. Of iemand vinden in de buurt die je kan helpen.

Dus motor uitwisselen. Werkt bij goedwerkende set, dan kun je die uitsluiten. Servo idem. Zo ga je alles af wat aan de ESC zit.

Cross checken. Dus ook motor van goede set proberen op deze 1080. Servo, etcetera.
Uiteindelijk blijft er een onderdeel over dat het probleem veroorzaakt. Als dat de ESC is inderdaad totale reset, calibreren en juist instellen. Werkt dat ook niet dan is er wat mis met de ESC. Check ook even alle soldeerbevestigingen. Zijn die wel goed? Is er niet iets dat kortsluiting maakt.

Motor wil ik ook wel eens even los checken met een NiMH accu. Niet met een LiPo doen! Even plus en min op de plus en min van accu hangen. Even contacten aantikken is meestal genoeg om te weten of de motor gaat draaien. Doet de motor het dan kun je die uitsluiten. Let op. Motor beste even ergens in vastklemmen. Anders draait de hele behuizing door de kracht rond. En krijg je betwiste draden.
Dank voor de tips Cesco. Ik ga dit weekend de motor testen en anders is het helaas de esc denk ik
Deze gebruikers waarderen Alex73 voor dit bericht:
Cesco (09 sep 2021 21:27)
Amewi AMXRock RXC10P | HG P407 "Bruiser"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten