Aangezien er ook nog allerlei elektronica en accu's e.d. in het chassis geplaatst moeten worden werd het tijd voor de daarvoor benodigde inrichting. Van een oude PC had ik nog een 2mm dik aluminium zij-deksel over dat ik hiervoor mooi kon gebruiken.
zetbank kon gaan zetten.
Omdat de zetbank maar 35cm breed is kon ik de plaat niet in zijn geheel buigen maar moest ik de plaat delen.
Vervolgens heb ik het eerste deel gezet en geloof mij, dat is lastiger dan je denkt of in eerste instantie zou verwachten of vermoeden. Je moet van te voren namelijk heel goed - ruimtelijk - nadenken over de volgorde van het zetten en of je überhaupt wel alle zet-acties uit kan voeren zonder de zetbank aan te passen. Daarnaast moet de zetbank ook aan de hand van de dikte van het materiaal juist ingesteld worden daar anders de scherpte van de hoek te groot of te klein is. Met en te scherpe hoek breekt het materiaal.
Na het zetten zij vervolgens op de juiste plekken aanpassingen in het materiaal gedaan voor de juiste aansluiting in het chassis.
Vervolgens heb ik ook het twee deel afgetekend, gezaagd, gezet, bewerkt en geplaatst.
Het laatste deel werd bijna een 'routinematige' handeling
Na wat meetwerk heb ik de maten op de plaat overgebracht en de plaat vervolgens gezaagd zodat ik de kanten m.b.v. de Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
-
- Donateur
- Berichten: 2071
- Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
- Locatie: Medemblik
- x 18
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 33 keren
- Heike
- Donateur
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 15 okt 2017 09:36
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Hele uitdaging, maar wordt zeker mooi
The sky is the limit.
Groetjes van Bokkie uit Zwolle
Groetjes van Bokkie uit Zwolle
-
- Donateur
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 jun 2017 22:23
- Locatie: Oosterhout
- x 5
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Goed bezig Gijs , ziet er goed uit
Vattera Ascender Unimog , Axial Wraith , Axial scx10-2 Chevy , Cross rc HC6 , MST CFX-W Jeep Rubicon
- daniel
- Donateur
- Berichten: 2327
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
- Locatie: Nijmegen
- x 1 x 16
- Gegeven waarderingen: 179 keren
- Ontvangen waarderingen: 293 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Jij bent ook lekker bezig.
Erg gaaf man ga zo door
Erg gaaf man ga zo door
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 38 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Eindelijk weer eens zin gemaakt om de foto's voor het vervolg te verkleinen en om een Update te schrijven. Goed, waar was ik gebleven? Na het bedenken, maken en samenstellen van alle onderdelen van het rollend chassis werd het nu tijd om een begin te maken met het opleveren van het definitieve chassis. Daarvoor moest het rollend chassis weer helemaal uit elkaar.
Na het demonteren kon ik beginnen met het verwijderen van alle stukken aluminium uit de ladderdelen van het chassis. Deze actie was om twee redenen noodzakelijk, t.w. toegang creëren voor het kunnen plaatsen en vastdraaien van de zelf borgende moeren en om het totale gewicht te verminderen.
Vervolgens werden nu ook alle andere losse aluminium onderdelen afgewerkt (lees : geschuurd en gepolijst) zodat deze delen ook uiteindelijk gespoten kunnen wordenGijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 38 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Hier nog wat voorbeeldjes van de losse onderdelen
Nu werd het tijd om de voorbumper conform de specificaties van de tekening aan te passen.
Nu worden de Cups gemaakt die als sleepogen gaan fungeren
Na het vormen en vastzetten van de Cups wordt het ventillatiegat - zoals in werkelijkheid en volgens de tekening van een rooster (lees: messing gaas)voorzien.
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 38 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
De sleepogen moesten echter ook van pennen voorzien worden zodat er een kabel aan bevestigt kan worden.
Aangezien er aan de voorkant van de truck een hoop kwetsbare onderdelen zitten leek mij en keienvanger - van ijzer- geen overbodige luxe.
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 38 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Aangezien een zwevende keienvanger geen meerwaarde heeft moest er dus ook nog een ijzeren bevestigingsbeugel gemakt worden.
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 38 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Natuurlijk moest de keienvanger ook aan de montagebeugel bevestigd - kunnen - worden dus zowel de keienvanger als de montagebeugel werden van de benodigde gaten en taps voorzien.
Om te voorkomen dat er objecten (stenen e.d.) tussen de bumper en de keienvanger door zouden schieten moest daarvoor een afdekplaat geplaatst worden. Een stukje aluminium dorpelprofiel wat ik nog ergens had liggen voldeed prima.
En tot slot moest ook de voorkant van de keienvanger van een rooster voorzien worden.
Gijs
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 267 gasten