Mijn collega Patrick en ik zijn ruim een jaar ( of is het al weer langer ?) geleden begonnen met het samenstellen van een RC4WD D90 Gelaende II-bouwpakket. Het bouwen op zich vond ik erg leuk maar het was niet echt moeilijk en was ook eigenlijk in een paar avonden bekeken. De bouwpakketten van RC4WD zijn goed en vooral nauwkeurig (na)gemaakt. Doe er dan ook nog een duidelijke handleiding bij en klaar was Gijs. Het bouwen was natuurlijk wel een doel op zichzelf maar het was ook de bedoeling om met de D90's te gaan rijden. Dat hebben we dan ook een aantal keer in België (Edegem; WTT) en in Nederland (Lochem en omgeving) gedaan.
Toch wilde ik meer, of beter gezegd, ik wilde helemaal zelf wat gaan bouwen. Een andere bouwpakket zag ik niet als voldoende uitdaging. Het moest wel een 1:10 RC worden maar dan een die niet als bouwpakket te koop is. En het moest een truck worden. Als fan van Parijs Dakar was een keuze snel gemaakt : de Kamaz 4326 Dakar 2012.
Om de schaal te behouden ben ik op zoek gegaan naar Blue Prints van de 4326. Dat was (en bleef) een uitdaging. De fabriek van Kamaz staat achter de Oral in perm, Rusland. Gelukkig had ik een Russische leidinggevende die voor mij - telefonisch - contact met de fabriek opgenomen had. Niet dat dit ook maar tot enig resultaat leidde : ik hoorde - on nog veel erger - ik kreeg niets. Ook het herhaaldelijk versturen van E-mails resulteerde in niets. Dan maar het internet op. Dar vond ik de nodige informatie op basis waarvan ik kon gaan rekenen en bouwen.
Het chassis zou van aluminium worden maar dan moest het chassis - om hele lastige buig- en lasconstructies van het aluminium profiel te voorkomen - recht zijn. De 2012-variant van de Kamaz 4326 Dakar voldeed aan deze wens/behoefte
Op basis van de informatie uit de afbeeldingen ben ik de verschillende dimensies van het chassis e.d. gaan berekenen. De afbeeldingen waren geen Blue Prints schaal 1 op 1 .
Het basis chassismateriaal is dus aluminium koker-profiel (25x15mm). Deze heb ik op lengte (67cm) gezaagd en verder tot een chassis verwerkt. Hierbij wat foto's m.b.t. de bouw van het chassis :
Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
De bumper was een geval apart. Daar moesten twee gebogen uiteinden aankomen. Ik had daarvoor speciaal aluminium 'soldeer' gekocht. je kent dat soort producten wel : op YouTube werkt het als een gek maar thuis totaal niet. Maar wat schetste mijn verbazing : het werkt! Zonder Fluxmiddel o.i.d.
[
Vervolgens heb ik de bumper aan de ladderdelen van het chassis bevestigd
[
Vervolgens heb ik de bumper aan de ladderdelen van het chassis bevestigd
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Het volgende onderwerp werden de steunen voor de bladveren. De uitdaging hier was de maatvoering. Het middelpunt van de as moest op het middelpunt van de steun komen. Klinkt makkelijk; is het niet. De bladveren worden namelijk aan een zijde vast bevestigd maar aan de andere zijde moeten ze kunnen bewegen ('flexen').
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Momenteel zit ik in het stadium van de fabricage van de schokdempersteunen. De Kamaz Dakar heeft twee(!) schokbrekers per wiel. Voor deze activiteit heb ik gelijk ook maar even een zaagbank(je) gekocht zodat de profielen mooi haaks gezaagd kunnen worden.
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Ik heb vandaag de laatste twee schokbrekersteunen geplaatst. Tegelijkertijd heb ik alle schokbrekers van de juiste hoeveelheid siliconenolie voorzien. Nog bedankt voor de tips. Even snel de banden eronder en ... het begint al te lijken. Het volgende wat ik op ga pakken is de Drive Train.
Voor hen die geïnteresseerd zijn in de fabricage van de schokbrekersteunen heb ik nog wat foto's in verschillende stadia gemaakt.
Als eerste laat ik wat foto's zien van de verticale steun; in een tweede reactie laat ik wat zien van de horizontale beugel.
Het basis materiaal is aluminium hoek- en U-profiel ( ik lijk Peter wel van 'Creatief met Kurk'. Alleen was daar het basismateriaal dus kurk )
Vervolgens zijn de breedte van de verticale en de diepte van het horizontale deel afgetekend
Alvorens de steun te gaan zagen heb ik gelijk even met een centerpunt de boorgaten aangegeven. Vervolgens heb ik met de boorkolom de gaten geboord.
Daarna de breedte van het horizontale deel ingezaagd en vervolgens alles op de zaagtafel afgezaagd
Vervolgens heb ik de steun netjes op maat gevijld : 25mm breed en 15 mm diep (zie volgende reactie).
Voor hen die geïnteresseerd zijn in de fabricage van de schokbrekersteunen heb ik nog wat foto's in verschillende stadia gemaakt.
Als eerste laat ik wat foto's zien van de verticale steun; in een tweede reactie laat ik wat zien van de horizontale beugel.
Het basis materiaal is aluminium hoek- en U-profiel ( ik lijk Peter wel van 'Creatief met Kurk'. Alleen was daar het basismateriaal dus kurk )
Vervolgens zijn de breedte van de verticale en de diepte van het horizontale deel afgetekend
Alvorens de steun te gaan zagen heb ik gelijk even met een centerpunt de boorgaten aangegeven. Vervolgens heb ik met de boorkolom de gaten geboord.
Daarna de breedte van het horizontale deel ingezaagd en vervolgens alles op de zaagtafel afgezaagd
Vervolgens heb ik de steun netjes op maat gevijld : 25mm breed en 15 mm diep (zie volgende reactie).
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Voor het vijlen gebruik ik of de bankschroef of ik vijl uit de hand op een plaatje Trespa.
Als volgende ben ik aan de horizontale bevestigingsbeugel begonnen
Ook hier weer heel veel meten en van centerpunten voorzien
Als volgende ben ik aan de horizontale bevestigingsbeugel begonnen
Ook hier weer heel veel meten en van centerpunten voorzien
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Na het boren, op maat zagen en vijlen werden de beide beugels samengevoegd
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
Tot slot nog even een handig - zelfgemaakt - 'Tooltje'. Ik ben nature geen (machine) fijnbankwerker en had dus moeite met het recht opstarten van een tap (M3). Omdat dit laatste wel van belang is ... heb ik een steun gemaakt die mij daarbij helpt. De steun is zo gemaakt dat daarmee op iedere vlak van het chassis getapt kan worden. M.a.w. : het is dus niet alleen tappen op de hartlijn.
Oh ja, en tekeningen zijn ook wel erg handig ....
Oh ja, en tekeningen zijn ook wel erg handig ....
Laatst gewijzigd door Gijs op 06 sep 2017 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
waar waren we gebleven? Oh ja, de Drive Train stond als volgende punt op de (bouw) agenda. Met behulp van wat afplakband de positie van de tussenbakken zowel in het horizontale als verticale vlak bepaald
Daarna het plakband verwijderd en door tijdelijke steuntjes vervangen en ok gelijk de versnellingsbak inclusief motor geplaatst.
Om de tussenbakken te kunnen plaatsen moesten er steunen gemaakt worden (zie volgende reactie)
Daarna het plakband verwijderd en door tijdelijke steuntjes vervangen en ok gelijk de versnellingsbak inclusief motor geplaatst.
Om de tussenbakken te kunnen plaatsen moesten er steunen gemaakt worden (zie volgende reactie)
Gijs
- Gijs
- Donateur
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
- Locatie: Rotterdam
- x 17
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012
De steunen heb ik van de aluminium-restanten van de bladveersteunen gemaakt. Recyclen dus
En klaar is de Drive Train ..... WRONG
En klaar is de Drive Train ..... WRONG
Gijs
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten