Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:17

Mijn collega Patrick en ik zijn ruim een jaar ( of is het al weer langer ?) geleden begonnen met het samenstellen van een RC4WD D90 Gelaende II-bouwpakket. Het bouwen op zich vond ik erg leuk maar het was niet echt moeilijk en was ook eigenlijk in een paar avonden bekeken. De bouwpakketten van RC4WD zijn goed en vooral nauwkeurig (na)gemaakt. Doe er dan ook nog een duidelijke handleiding bij en klaar was Gijs. Het bouwen was natuurlijk wel een doel op zichzelf maar het was ook de bedoeling om met de D90's te gaan rijden. Dat hebben we dan ook een aantal keer in België (Edegem; WTT) en in Nederland (Lochem en omgeving) gedaan.
Toch wilde ik meer, of beter gezegd, ik wilde helemaal zelf wat gaan bouwen. Een andere bouwpakket zag ik niet als voldoende uitdaging. Het moest wel een 1:10 RC worden maar dan een die niet als bouwpakket te koop is. En het moest een truck worden. Als fan van Parijs Dakar was een keuze snel gemaakt : de Kamaz 4326 Dakar 2012.
60818396-MOSCOW-RUSSIA-JULY-7-2012-Anton-Shibalov-s-KAMAZ-4326-No-310-of-the-Team-Kamaz-Master-in-the-city-st-Stock-Photo.jpg
Om de schaal te behouden ben ik op zoek gegaan naar Blue Prints van de 4326. Dat was (en bleef) een uitdaging. De fabriek van Kamaz staat achter de Oral in perm, Rusland. Gelukkig had ik een Russische leidinggevende die voor mij - telefonisch - contact met de fabriek opgenomen had. Niet dat dit ook maar tot enig resultaat leidde : ik hoorde - on nog veel erger - ik kreeg niets. Ook het herhaaldelijk versturen van E-mails resulteerde in niets. Dan maar het internet op. Dar vond ik de nodige informatie op basis waarvan ik kon gaan rekenen en bouwen.
Het chassis zou van aluminium worden maar dan moest het chassis - om hele lastige buig- en lasconstructies van het aluminium profiel te voorkomen - recht zijn. De 2012-variant van de Kamaz 4326 Dakar voldeed aan deze wens/behoefte
Kamaz Drivetrain 3.jpg
Op basis van de informatie uit de afbeeldingen ben ik de verschillende dimensies van het chassis e.d. gaan berekenen. De afbeeldingen waren geen Blue Prints schaal 1 op 1 ;-).
kamaz-10.jpg
Het basis chassismateriaal is dus aluminium koker-profiel (25x15mm). Deze heb ik op lengte (67cm) gezaagd en verder tot een chassis verwerkt. Hierbij wat foto's m.b.t. de bouw van het chassis :
Kamaz4326_001_RZ.JPG
Kamaz4326_003_RZ.JPG
Kamaz4326_004_RZ.JPG
Kamaz4326_008_RZ.JPG
Kamaz4326_012_RZ.JPG
Kamaz4326_023_RZ.JPG
Kamaz4326_024_RZ.JPG
Laatst gewijzigd door Gijs op 06 sep 2017 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:22

De bumper was een geval apart. Daar moesten twee gebogen uiteinden aankomen. Ik had daarvoor speciaal aluminium 'soldeer' gekocht. je kent dat soort producten wel : op YouTube werkt het als een gek maar thuis totaal niet. Maar wat schetste mijn verbazing : het werkt! Zonder Fluxmiddel o.i.d.
Kamaz4326_010_RZ.JPG
[
Kamaz4326_014_RZ.JPG
Kamaz4326_015_RZ.JPG
Vervolgens heb ik de bumper aan de ladderdelen van het chassis bevestigd
Kamaz4326_016_RZ.JPG
Kamaz4326_017_RZ.JPG
Kamaz4326_018_RZ.JPG
Kamaz4326_019_RZ.JPG
Kamaz4326_023_RZ.JPG
Kamaz4326_027_RZ.JPG
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:25

Het volgende onderwerp werden de steunen voor de bladveren. De uitdaging hier was de maatvoering. Het middelpunt van de as moest op het middelpunt van de steun komen. Klinkt makkelijk; is het niet. De bladveren worden namelijk aan een zijde vast bevestigd maar aan de andere zijde moeten ze kunnen bewegen ('flexen').
Kamaz4326_028_RZ.JPG
Kamaz4326_029_RZ.JPG
Kamaz4326_030_RZ.JPG
Kamaz4326_031_RZ.JPG
Kamaz4326_032_RZ.JPG
Kamaz4326_036_RZ.JPG
Kamaz4326_037_RZ.JPG
Kamaz4326_039_RZ.JPG
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:27

Momenteel zit ik in het stadium van de fabricage van de schokdempersteunen. De Kamaz Dakar heeft twee(!) schokbrekers per wiel. Voor deze activiteit heb ik gelijk ook maar even een zaagbank(je) gekocht zodat de profielen mooi haaks gezaagd kunnen worden.
Kamaz4326_041_RZ.JPG
Kamaz4326_042_RZ.JPG
Kamaz4326_046_RZ.JPG
Kamaz4326_047_RZ.JPG
Kamaz4326_049_RZ.JPG
Kamaz4326_056_RZ.JPG
Kamaz4326_059_RZ.JPG
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:32

Ik heb vandaag de laatste twee schokbrekersteunen geplaatst. Tegelijkertijd heb ik alle schokbrekers van de juiste hoeveelheid siliconenolie voorzien. Nog bedankt voor de tips. Even snel de banden eronder en ... het begint al te lijken. Het volgende wat ik op ga pakken is de Drive Train.

Voor hen die geïnteresseerd zijn in de fabricage van de schokbrekersteunen heb ik nog wat foto's in verschillende stadia gemaakt.
Als eerste laat ik wat foto's zien van de verticale steun; in een tweede reactie laat ik wat zien van de horizontale beugel.
Het basis materiaal is aluminium hoek- en U-profiel ( ik lijk Peter wel van 'Creatief met Kurk'. Alleen was daar het basismateriaal dus kurk ;-) )
Kamaz4326_065_RZ.JPG
Vervolgens zijn de breedte van de verticale en de diepte van het horizontale deel afgetekend
Kamaz4326_067_RZ.JPG
Kamaz4326_073_RZ.JPG
Kamaz4326_074_RZ.JPG
Alvorens de steun te gaan zagen heb ik gelijk even met een centerpunt de boorgaten aangegeven. Vervolgens heb ik met de boorkolom de gaten geboord.
Kamaz4326_076_RZ.JPG
Daarna de breedte van het horizontale deel ingezaagd en vervolgens alles op de zaagtafel afgezaagd
Kamaz4326_085_RZ.JPG
Kamaz4326_086_RZ.JPG
Kamaz4326_087_RZ.JPG
Kamaz4326_088_RZ.JPG
Vervolgens heb ik de steun netjes op maat gevijld : 25mm breed en 15 mm diep (zie volgende reactie).
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:34

Voor het vijlen gebruik ik of de bankschroef of ik vijl uit de hand op een plaatje Trespa.
Kamaz4326_101_RZ.JPG
Kamaz4326_102_RZ.JPG
Kamaz4326_103_RZ.JPG
Kamaz4326_104_RZ.JPG
Kamaz4326_106_RZ.JPG
Als volgende ben ik aan de horizontale bevestigingsbeugel begonnen
Kamaz4326_068_RZ.JPG
Kamaz4326_069_RZ.JPG
Kamaz4326_070_RZ.JPG
Kamaz4326_071_RZ.JPG
Kamaz4326_072_RZ.JPG
Ook hier weer heel veel meten en van centerpunten voorzien
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:36

Na het boren, op maat zagen en vijlen werden de beide beugels samengevoegd
Kamaz4326_077_RZ.JPG
Kamaz4326_078_RZ.JPG
Kamaz4326_079_RZ.JPG
Kamaz4326_083_RZ.JPG
Kamaz4326_094_RZ.JPG
Kamaz4326_091_RZ.JPG
Kamaz4326_097_RZ.JPG
Kamaz4326_099_RZ.JPG
Kamaz4326_111_RZ.JPG
Kamaz4326_108_RZ.JPG
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:38

Tot slot nog even een handig - zelfgemaakt - 'Tooltje'. Ik ben nature geen (machine) fijnbankwerker en had dus moeite met het recht opstarten van een tap (M3). Omdat dit laatste wel van belang is ... heb ik een steun gemaakt die mij daarbij helpt. De steun is zo gemaakt dat daarmee op iedere vlak van het chassis getapt kan worden. M.a.w. : het is dus niet alleen tappen op de hartlijn.
Kamaz4326_060_RZ.JPG
Kamaz4326_061_RZ.JPG
Kamaz4326_062_RZ.JPG
Kamaz4326_063_RZ.JPG
Oh ja, en tekeningen zijn ook wel erg handig .... ;-)
Kamaz4326_064_RZ.JPG
Laatst gewijzigd door Gijs op 06 sep 2017 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:39

waar waren we gebleven? Oh ja, de Drive Train stond als volgende punt op de (bouw) agenda. Met behulp van wat afplakband de positie van de tussenbakken zowel in het horizontale als verticale vlak bepaald
20170315_192715_RZ.JPG
20170315_192844_RZ.JPG
Daarna het plakband verwijderd en door tijdelijke steuntjes vervangen en ok gelijk de versnellingsbak inclusief motor geplaatst.
20170315_194731_RZ.JPG
20170315_194755_RZ.JPG
20170316_194640_RZ.JPG
20170316_194650_RZ.JPG
Om de tussenbakken te kunnen plaatsen moesten er steunen gemaakt worden (zie volgende reactie)
Gijs

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kamaz 4326 Parijs - Dakar 2012

Bericht door Gijs » 06 sep 2017 21:41

De steunen heb ik van de aluminium-restanten van de bladveersteunen gemaakt. Recyclen dus ;-)
20170317_205112_RZ.JPG
20170317_205806_RZ.JPG
20170317_212215_RZ.JPG
20170317_213658_RZ.JPG
20170317_220256_RZ.JPG
20170317_221346_RZ.JPG
20170317_222256_RZ.JPG
20170317_230245_RZ.JPG
20170318_140453_RZ.JPG
20170318_140939_RZ.JPG
En klaar is de Drive Train ..... WRONG :think: :doh: :oops:
Gijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 260 gasten