Welke motor

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Welke motor

Bericht door JurjenF » 01 dec 2021 12:37

Dus als ik het goed begrijp dan moet je met een brushless systeem meer rekening houden met je overbrengingsverhoudingen (dus ook bv de grootte van wielen/banden) dan met een brushed systeem? En nee, ik geen RedBull F1 bolide bouwen nee. Mijn volgend project gaat iig een 313 chassis worden en qua body ga ik nog zitten dubben :
een Defender 110? Wrangler JK 5drs/JL? Cherokee? Het moeten iig heftige karretjes worden die je bij wijze van spreke zo overland in kan zetten in zuidelijk afrika. Omdat wij er nog steeds niet heen kunnen/mogen moet ik toch een uitlaatklep hebben... :lol: . Die Orlandoo schuif ik dus nog even door (maar blijft aantrekkelijk ondanks alles).
Dat van die ongeveer 3000kv dat is mij al verteld. Dat is iig iets om rekening mee te houden. Ook het meerpolig zijn van de motor is nu inmiddels bekend geworden.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Welke motor

Bericht door Patrick » 02 dec 2021 11:19

JurjenF schreef: 01 dec 2021 12:37 Dus als ik het goed begrijp dan moet je met een brushless systeem meer rekening houden met je overbrengingsverhoudingen (dus ook bv de grootte van wielen/banden) dan met een brushed systeem?
Ik denk dat je bij een brushless systeem dezelfde overwegingen maakt als bij een brushed systeem. Je koopt de motor op de wagen en hoe je ermee wilt rijden. Mijn eerste scaler was een RC4WD Gelande 2. Ik reed die wagen met een Truckpuller 2, een 80T brushed motor als ik me niet vergis. Heerlijk langzaam en best veel koppel. In mijn MST CFX heb ik een 55T. Ongeveer zo langzaam in de praktijk, maar toch een snellere motor. Dit dankzij de vertanding van de auto.
Ik probeer mijn autootjes altijd zo langzaam mogelijk te laten rijden en dus niet veel harder dan stapvoets. Met een 8T brushed motor lukt me dat niet ;)
Overigens blijf ik lekker brushed rijden in mijn scalers. Het is goedkoop en goed bestand tegen water (voor mij heeeeeel belangrijk). Brushless systemen zijn er tegenwoordig ook in waterdichte varianten. Maar echt waterdicht bestaat niet. Daarnaast kunnen motoren en ESCs ook nog op andere manieren stuk gaan. Ik draai liever een brushed motortje(1 of 2 per jaar) van een tientje of een ESC(nog nooit meegemaakt) van 3 tientjes in de soep dan een AXE set van 200 of 300 Euro.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten