Servo voor versn.bak

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door WillemH » 17 okt 2021 11:03

Wouterb schreef: 17 okt 2021 09:44 Een Servo (behalve en 360 Servo) heeft alleen fysieke endpoints, een mechanische aanslag.
Deze liggen in het algemeen buiten het bereik van wat je wilt sturen/schakelen.
De endpoints instellen zoals hier bedoeld doe je op de zender. En nee, niet elke zender heeft dat op alle kanalen. Budget zenders vaak alleen kanaal 1, de dualrate op de besturing.

Ik zal zelfs een bij mijn 6 kanaals GT5 even moeten zien of ik daar iets kan instellen voor mijn huidige project.
Dat kan, en wel op alle kanalen. EPA, bovenste rij rechts in je display...
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Wouterb (18 okt 2021 23:35)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 23 dec 2021 16:05

Ik ondervind op dit moment een heel raar fenomeen :
ik heb een 6-kanaals zender/ontvanger. ESC en stuurservo op respectievelijk 2 en 3. Op kanaal 3, die ik met een knop op de zender kan schakelen zit de servo voor de versn.bak. Ik ben dit aan het afstellen en merk het volgende :
als ik de versn.bak servo niet aansluit dan werkt alles normaal. Sluit ik kanaal 3 aan dan 'bibbert' (gaat heel snel kleine stukjes li en re) de stuurservo en slaat soms helemaal op hol. Als ik kanaal 3 verplaats naar een ander kanaal gebeurt er (tot nu toe) niets maar dan kan iok die servo van de bak niet bedienen. Wat kan dit veroorzaken? Het ziet eruit als een soort interferentie maar hoe dan? Er is al een servo stuk gegaan : die bleef op een gegeven moment helemaal ronddraaien en daarna een klein stukje en hij was dood. Ik dacht dat het aan die sero lag. Maar nu met een andere die ik had liggen gebeurt bijna hetzelfde. Ik heb 2 identieke ontvangers maar als ik wissel maakt dat niets uit.
Wie het misschien weet mag het zeggen, ik snap er niks van.....
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
DeWouz
Donateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2020 00:00
Locatie: Boxmeer
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door DeWouz » 23 dec 2021 20:43

Zit er toevallig een ingebouwde Gyro in de ontvanger? Die kun je in en uitschakelen. Ik heb een zender waarbij de gyro ingeschakeld een ander kanaal uitschakeld om te kunnen functioneren.
Carpe Diem

Traxxas Trx4 Bronco
Gmade GS02 '67 Chevy C10
ARRMA Senton 4x4 BLX V3
ARRMA Big Rock 4x4 BLX V3
Hobbyking Desert Fox buggy
HPI Sprint 2 drifter Subaru Impreza wrt
Hobbyking Blaze DFR Drifter '64 Chevy Impala
Tamiya Beetle Rally MF-01X
WPL D12

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 24 dec 2021 10:52

Nee er zit geen gyro optie in zender/ontvanger. Het gekke is dat het in eerste instantie, met diverse hele korte proefritjes in de gang, prima functioneerde. En gisteren kreeg ik die gekke toestand.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 08 jan 2022 19:18

Dat van die 'schakelservo' zit me nmog steeds niet lekker. Als ik die servo aansluit op ch.3 van de ontvanger en hij werkt niet dan wordt hij toch warm. Als ik hem laat werken wordt hij zelfs goed warm. En dan gaat de zaak ook in de soep zeg maar.
Tot nu toe niemand die het weet..?? Of poogt te weten?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door Cesco » 08 jan 2022 20:56

JurjenF schreef: 30 sep 2021 16:34 Kun je even laten zien wat je bedoeld? Fotootje ofzo?
Had de vraag even gemist. We hebben het hier over een 3Racing chassis toch?

Check hier mijn uitleg in een video: viewtopic.php?t=1100&start=130#p33795

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door WillemH » 08 jan 2022 22:55

Ik heb een vermoeden waarom het fout gaat...

Vóór je een servo inbouwt is het uiterst raadzaam om het ding eerst even "los" aan te sluiten aan de ontvanger. Verder niks geen armpjes/stangetjes/wat dan ook er aan monteren. Zender aan zetten, auto aanzetten (altijd in deze volgorde), redelijke kans dat de bewuste servo dan even iets doet. Dat "iets" betekent dat hij zijn nul-punt (middenstand) heeft bereikt. Als dat gebeurt is kun je het ding in gaan bouwen en aansluiten. Alles gemonteerd? Dan de end-points instellen en rijden met dat ding...
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Cesco (09 jan 2022 11:55)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door JurjenF » 09 jan 2022 18:50

@ Willem : uiteraard heb ik deze volgorde aangehouden. Het probleem is echter dat in 1e instantie het geheel goed werkte : netjes schakelen tussen hoog en laag zonder problemen. Dit wel gewoon in huis dus hele korte testritjes. Een paar keer.
Alleen : na enige tijd, een paar dagen later na wat aanpassingen maar niet aan de elektronica, zette ik de zender aan, dan de auto en vervolgens gingen de voorwielen heen en weer en zag ik dat de gebruikte servo nagenoeg helemaal ronddraaide. Dat duurde een seconde of 10 waarna de voorwielen heel langzaam naar één kant stuurden en de servo stuk was. De stuurservo dan. 25 Kg ding. Ik had nog een servo over dus het sturen ging weer maar telkens als ik de Injora servo op kanaal 3 aansloot startte het 'stuur circus' weer. Ook met een kleine mini servo die ik nog heb hetzelfde verhaal. Nou, dan kun je mij wegbrengen want dan snap ik er niks meer van wat de oorzaak (interferentie?) is. En ook omdat het een paar keer prima werkte.
Dat is dus het probleem waar ik geen vinger achter kan krijgen : servo aangesloten op 3-4-5-6 gaat de boel in de soep.
Ik heb 2 identieke ontvangers en op beiden hetzelfde verhaal. Nu wil ik nog een extra zender bestellen maar ik denk niet dat daar het probleem zit.

@Cesco : ik kan ff niet het juiste filmpje vinden maar heb je ook deze probleen gehad of alleen het probleem van die kunststof vork om de versnellingen te bedienen?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door Cesco » 09 jan 2022 22:04

De link hierboven is rechtstreeks naar de post hier op het forum met de video
Maar ik heb in die build alleen last gehad van de plastic selector.

Probleem zoals jij beschrijft met de servo heb ik wel eens gehad met andere build. Mijn eindconclusie toen was dat de servo stuk was. Na vervangen servo was probleem weg.

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Servo voor versn.bak

Bericht door WillemH » 09 jan 2022 22:34

Oké, stuurservo op kanaal 1, ESC op kanaal2, versnellingsbakservo op kanaal3, zover correct? Het heeft vervolgens gewerkt zoals het hoort. Daarna heb je iets aan die auto veranderd, de boel werkt niet meer en je hebt al een servo opgerookt. Je zegt dat een tweede ontvanger het zelfde resultaat oplevert. Dan ligt het NIET aan je ontvangers, en ook niet aan je zender. Tijdens het "iets veranderen" is er iets fout gegaan. Want pas daarna zijn de problemen ontstaan. Dat "veranderen", wat was dat? Ben je met verlichting bezig geweest op dat ding? Extra draden ergens op aangesloten?
Het is heel moeilijk om op afstand een diagnose te stellen als niet alle stappen duidelijk zijn, vandaar deze vragen...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten